Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
inlägg 91 ,93 ,95 , 96.

Ok. Det beror på att senaste bilderna är i inlägg 89. :-)

Hann inte ta bild på returpumparna innan dom åkte i, men sen så är ju inte en pump med 30cm slang så mycket att ta bild på heller..

Något speciellt som du skulle vilja se?

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Bild på akvariet top down

post-2723-14468916848054_thumb.jpg

Från vänster till höger, returpumparna, skummare, osmolator, rowaphos och "mediabasket".

Bild på returpumparna

post-2723-14468916848256_thumb.jpg

Två stycken Hydor Pico Evolution 1200 som sitter side by side med vanlig 12/16 slang från JBL rakt igenom hålen in i display delen. I underkant av bilden skymtar dom två hydor flow munstyckena som vispar runt strömmen lite i display delen.

Och här är en helhets bild, ursäkta blixten men tog en bild rakt framifrån så att bakdelen syns lite bättre.

post-2723-14468916848446_thumb.jpg

Postat

Fett Marko. ambitiöst ombygge, jag går mycket och tänker på hur jag ska ändra, har många ideer, men jag får inte tummen ur.. eller rättare sagt. det är roligare att köpa fiskar och koraller än att köpa teknik just nu..

Har du någon känsla för hur mycket du har ökat cirkulationen genom att byta två stycken 550 pumpar mot två stycket 1120 l/h ?? ökar strömmen ut mycket?

Postat
Fett Marko. ambitiöst ombygge, jag går mycket och tänker på hur jag ska ändra, har många ideer, men jag får inte tummen ur.. eller rättare sagt. det är roligare att köpa fiskar och koraller än att köpa teknik just nu..

Har du någon känsla för hur mycket du har ökat cirkulationen genom att byta två stycken 550 pumpar mot två stycket 1120 l/h ?? ökar strömmen ut mycket?

Tackar!

Snarare så har trycket minskat något(!)

Uppenbarligen så missade jag något elementärt på fysik lektionerna eftersom jag i min enfald trodde att det inte skulle påverka trycket nämnvärt om man pumpar vatten från botten av akvariet och skickar ut i ytnivå, men det gör det. Någon som kan fysik bättre än mig får gärna förklara varför.

Testade först med en enda 1000l/h pump med T-koppling och det funkade inte alls. Fick byta upp mig 2 ggr innan jag hittade detta som fungerar. Kan inte få så mycket mer flås eftersom pumputrymmet är ganska begränsat, men man skulle nog kunna flytta upp pumparna en bit från botten och på så sätt få mer cirkulation.

Nåväl, nu får det vara slutpillat med hårdvaran iaf för ett tag och fokusera med på det levande.

Postat

Den angivna mängden vatten som pumpen klarar av att leverera är med största sannolikhet precis utanför utloppet i horisontalläge.

Med ökad höjd kommer ökat motstånd, olika pumpar har olika tryckhöjd och därmed olika verkningsgrad. Testa o lyft upp pumpen halvvägs så ska du se att det kommer bli skillnad, kanske inte jättemycket, men säkerligen en märkbar sådan.

Postat
Den angivna mängden vatten som pumpen klarar av att leverera är med största sannolikhet precis utanför utloppet i horisontalläge.

Med ökad höjd kommer ökat motstånd, olika pumpar har olika tryckhöjd och därmed olika verkningsgrad. Testa o lyft upp pumpen halvvägs så ska du se att det kommer bli skillnad, kanske inte jättemycket, men säkerligen en märkbar sådan.

Jo, precis. Men jag hade för mig att det endast gällde lyfthöjd ovanför vattenytan. Men nu när jag läser det så låter det ju ganska dumt eftersom det ju måste handla om massan av vattenpelaren i röret och inget annat.

Nåväl. Man lär så länge man lever.

Postat

Marko du har rätt.. teoretiskt sett är det bara lyfthöjd över vattenytan..

det enda det kan vara är ökat motstånd pga slangen, dvs tryckfall i slangen pga längre transsportsträcka, det kan också vara utloppet till akvariet, att munstyckena bromsar flödet, jag vet inte hur de ser ut, om de är någon restriktion i dina munstycken.. slutligen vet jag inte hur du har löst det på bottnen, inloppet till pumpen suger inte in pumpen mot en vägg och stryps på det sättet va?

jag testade en 1000 liters pump, en y-böj, och två L-böjar, men det blev toklite flöde, jag vet inte alls vad det är som händer här.. jag skulle kunna räkna på det, men det e jobbigt.. jag gissade att det skulle funka om jag satte i 1500 liters pump, hittade en 1700 men den e verkligen tokstor, tror inte det får plats där nere.. så jag tänkte gå på ditt alternativ.. men.

ska kolla på rsm-pumparna, men vet inte, så jävla optimerade verkar de inte, att de kan ge så mycket bättre flöde än en 1100 liters pump..

Postat

Utrymmet är som sagt ett problem där som du ser, och en T-gren och 90-böjar dämpar väldigt mycket (hade det också i första försöket), och nånting är det ju med höjden som påverkar i praktiken, så jag tror att 2 små 1100l/h med bara slang utan krusiduller är nog det effektivaste. Sen så dämpar ju en hydorflo också eftersom den drivs runt av vattentrycket.

Pumparna sitter bra med sugkoppar på botten och ser inte ut att vara blockerade iaf.

Testade aldrig att sänka ner orginal pumparna, men kan inte tro att det blir annat än samma effekt som jag ser nu.

Tror dock att jag ska testa Laggemans förslag och höja upp pumparna lite och se vad som händer.

Tänk på att du bara har en "footprint" på 10x7 cm för att du ska få ner pumpen, och då ska du helst ha insuget på den sidan av pumpen som är 7cm så att den tar in vattnet från bubble-trap sidan så att insuget inte reduceras, och utblåset måste vara riktat uppåt, inom 10x7 footprinten och helst "längst bak" på pumpen så att du får hela utrymmet (7 cm) på dig att böja slangen upp till hålet mjukt så att slangen inte veckar sig.

Den eheim som jag var sugen på var 13cm "lång" och utblåset på ovansidan så att det inte går att ställa den på högkant, så det föll bort.

En annan bieffekt av pumpbytet är dom här pumparna avger mindre värme än orginal pumparna så jag behöver inte köra extra fläkten lika mycket - minskade från 12 h per dag till 8 h per dag för att ligga och skvalpa mellan 25,6 grader precis innan ljuset tänds till 26,3 precis innan ljuset släcks. Kan nog minska ner tiden ännu mer, men det är ju ganska långa test-cycles på att trimma in temperatursvängningar.. och så just när man tror att man har koll på svängningarna så tokvädrar regeringen hela lägenheten så att det hänger istappar på skummarkoppen ;)

Postat

En annan sak du kan testa är att montera bort hela insugsskyddet/flödesregleraren (dom röda sakerna) på pumparna, det gav iaf mig lite bättre fart på vattnet.

Postat

Bra idé! Pillade lite på dom och det kändes som att dom inte skulle lossna frivilligt, och ville inte ha sönder något iom att jag fick dom på prov för att se om det skulle räcka.

Går det att lossa insugsskyddet utan att ta sönder det?

Postat

Har under några veckor nu sett hur jag har fått vita kalkalger, och idag slog jag till och köpte Mg+Ca tester;

Mg: 940

Ca: 360

:smiley22:

Dubbelkollade med affärens test av mitt vatten och det var i princip samma resultat, så nu har jag börjat köra Tropic Marine Bio-Magnesium för att få upp Mg.

Enligt instruktion så buffrar jag ca 20ppm per dag nu, så om ~18 dagar borde jag vara uppe på 1300 då jag börjar lyfta Ca om det fortfarande är lågt då.

Undrar varför Mg var så lågt? Kör med Reef Crystals och har enligt mig ingen större mängd Ca/Mg konsumerande invånare. Det är klart - LS:en är fylld med kalkalger och det finns massor med rörmaskar överallt + krabbor och några eremiter och snäckor, så det kanske konsumerar en del, men jag har bytt 20l vatten varannan vecka och trodde (tror) att det ska räcka.

Förra helgen tog min påse med Reef crystals slut och jag påbörjade på en ny påse salt av samma märke.

Någon som har en idé eller ett uppslag?

Postat

Ja, jag fick loss dom utan problem, dom sitter bara med snäppfästen. Testa en gång till ska du se att det går.

Bra idé! Pillade lite på dom och det kändes som att dom inte skulle lossna frivilligt, och ville inte ha sönder något iom att jag fick dom på prov för att se om det skulle räcka.

Går det att lossa insugsskyddet utan att ta sönder det?

Postat

Hur säker är du på din salthalt? kan det inte vara så att du ligger på för låg salthalt typ 1.020 något eller så.. dvs att det du blandar har för lågt mg/ca innehåll..

jag hade problem med det en gång.. mätte med en flytboj och en vipparm.. men de visade fel. dvs pga jag dosera nyblandat vatten fel blev allting fel..

Postat
Hur säker är du på din salthalt? kan det inte vara så att du ligger på för låg salthalt typ 1.020 något eller så.. dvs att det du blandar har för lågt mg/ca innehåll..

jag hade problem med det en gång.. mätte med en flytboj och en vipparm.. men de visade fel. dvs pga jag dosera nyblandat vatten fel blev allting fel..

Väger saltet och kör enligt aquacalculator, så det borde vara tillräckligt rätt för att inte ha detta problem antar jag.

Varför jag undrade var att jag har haft lågt magnesium i just Reef Crystals. Det kan ju vara där ditt svar ligger.

Ok. Det är ju möjligt. Konstigt ändå att det har varit fina röda/rosa kalkalger tidigare med samma salt (alltså samma påse). Ska mäta en blandning senast nästa helg när det är vattenbyte. Tack för tipset!

Postat

Om du känner någon som har en refraktometer hade jag nog dubbelkollat salthalten. men. som sagt jag är ingen expert, laggeman har betydligt bättre koll på detta än jag..

Postat
Väger saltet och kör enligt aquacalculator, så det borde vara tillräckligt rätt för att inte ha detta problem antar jag.

Hej!

Det är inget att lita på Aquacalculator enligt min mening!

Jag ligger på en densitet på 1.0245-1.025 vid 25°C i mitt akvarium.

Mina vattenbyten ligger på 30-liter åt gången.

Skulle jag följa Aquacalculator behövs:

  • Reef Crystal 1311 g/30 liter
  • AquaMedic 1271 g/30 liter
  • Coralife 1378 g/30 liter

Skulle jag lita på Aquacalculatorn skulle

densiteten i mitt akvarium att stiga väldigt mycket på sikt.

Ett bra riktmärke för att erhålla 1.025 = 3,5% salthalt vid 25°C är 3,5 kg (35 gram/liter) havssalt till 100 liter vatten.

Visst det kan ju skilja något gram hit eller dit med olika havsalter men eftersom jag just nu använder Coralife skulle jag behöva 378 gram mer till 30 liter vatten för att nå till 1.025 om jag skulle förlita mig på Aquacalculatorn.

Investera i en refraktometer så kommer du ha ordning på dina mätningar i framtiden.

En refraktometer är ju en ringa kostnad för en hobby som saltvattensakvaristiken.

Postat
Väger saltet och kör enligt aquacalculator, så det borde vara tillräckligt rätt för att inte ha detta problem antar jag.

Om du av någon anledningen inte har råd eller inte vill köpa en refraktometer så tar med dig lite vatten till din saltaffär och be dem kolla, då vet du hur mycket rätt eller fel dina prylar visar.

Postat

Hej!

Det är inget att lita på Aquacalculator enligt min mening!

Jag ligger på en densitet på 1.0245-1.025 vid 25°C i mitt akvarium.

Mina vattenbyten ligger på 30-liter åt gången.

Skulle jag följa Aquacalculator behövs:

  • Reef Crystal 1311 g/30 liter
  • AquaMedic 1271 g/30 liter
  • Coralife 1378 g/30 liter

Skulle jag lita på Aquacalculatorn skulle

densiteten i mitt akvarium att stiga väldigt mycket på sikt.

Ett bra riktmärke för att erhålla 1.025 = 3,5% salthalt vid 25°C är 3,5 kg (35 gram/liter) havssalt till 100 liter vatten.

Visst det kan ju skilja något gram hit eller dit med olika havsalter men eftersom jag just nu använder Coralife skulle jag behöva 378 gram mer till 30 liter vatten för att nå till 1.025 om jag skulle förlita mig på Aquacalculatorn.

Investera i en refraktometer så kommer du ha ordning på dina mätningar i framtiden.

En refraktometer är ju en ringa kostnad för en hobby som saltvattensakvaristiken.

Skulle vilja påstå att det är lite av en sanning med modifikation. Alla salter innehåller lite vatten (kristallvatten), hur mycket beror på tillverkare och sort. Därav måste man kompensera detta med några gram extra i vikt.

Detta har aquacalc gjort inbyggt i programmet.

Jag måste blanda i 39 gram/liter för att nå 3,5%. Och jag mäter varje gång med refraktometer.


×
×
  • Skapa Ny...