Gå till innehåll

Begangnad LS


JohanWS

Rekommenderade inlägg

Tjena Johan,

fördel: säkert priset

eventuella nackdelar är du inte kan var 100% säker på hur vattenvärdena varit i gamla karet, dvs. i vilket skick stenarna är i, detta kan leda till fosfat chock och nitrat toppar. Du kan få med "ogräs" som kan sprida sig i ditt kar och andra icke önskvärda effekter.

Man bör även betänka att detta är ett skräcksenario och om du har ett nytt kar utan djur, skulle du alltid kunna starta med beg. LS och testa vattenvärdena under en tid innan du skaffa en massa djur.

"Ogräset" kan du iof. också få med vid köp av färsk sten, men är det en seriös handlare är stenen inte förbelastad.

Hur mycket sten % har du tänkt att köpa begagnad?

/Stoffe

Ogräs = Blåsalger, kolonianemoner odyl. som sprider sig som ogräs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Johan,

fördel: säkert priset

eventuella nackdelar är du inte kan var 100% säker på hur vattenvärdena varit i gamla karet, dvs. i vilket skick stenarna är i, detta kan leda till fosfat chock och nitrat toppar. Du kan få med "ogräs" som kan sprida sig i ditt kar och andra icke önskvärda effekter.

Man bör även betänka att detta är ett skräcksenario och om du har ett nytt kar utan djur, skulle du alltid kunna starta med beg. LS och testa vattenvärdena under en tid innan du skaffa en massa djur.

"Ogräset" kan du iof. också få med vid köp av färsk sten, men är det en seriös handlare är stenen inte förbelastad.

Hur mycket sten % har du tänkt att köpa begagnad?

/Stoffe

Ogräs = Blåsalger, kolonianemoner odyl. som sprider sig som ogräs.

Hej jag hade tänkt o köpa allt han hade och det är 80 kg men jag behöver bara 45kg och det är nystart så de kommer endå att ligga i karet i ett bra tag innan det kommer något levande i. Men man får väll se jag köper nog inte om det är medicinerad sten som ni säger känns inte så värt då.. fördelen med detta var att det gick bara på 3000 för 80 kg så det är juh inte så dyrt .

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag hade tänkt o köpa allt han hade och det är 80 kg men jag behöver bara 45kg och det är nystart så de kommer endå att ligga i karet i ett bra tag innan det kommer något levande i. Men man får väll se jag köper nog inte om det är medicinerad sten som ni säger känns inte så värt då.. fördelen med detta var att det gick bara på 3000 för 80 kg så det är juh inte så dyrt .

MVH Johan

okey, men om han säger att den inte är medicinerad så får du väl tro på det, men de behöver inte vara sant för det! säkrast är väl att köpa av någon man känner lite iaf...

du kan alltid sälja den sten du inte vill ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

om du har lite tid så skulle jag köpa det (beroende på hur mycket ny sten kostar i Svea) för att sedan köra ett bra tag med aktivtkol + bra strömmning/syresättning, så borde risken vara minimerad.

Allt är inte skit för att det är beg.

Som sagt var: Låt det köra ett par månader med aktivtkol, bra genomströmmning, skummare och mät vattenvärdena så blir det nog bra.

Om du hade tänkt dumpa i stenen i ett inkört kar, skulle jag inte göra det.

Kolla bara att du inte får sten som är översållat med koloni/skivanemoner eller någon annat som verkligen växer överallt.

Det tyder på att karet har dykt (vet inte det svenska fackordet, på tyska säger "gekippt") och tilllåtit en art att ta över hela karet.

Detta hände hos mig (att karet dykit och inte beg. LS) och det var inte trevligt.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort sagt kan man väl säga att du får med många av egenheterna hos den förra ägaren, dvs alla pester, odjur, näringsvärden osv. Har han inte haft ihjäl glasrosorna så kommer du få ta det problemet tex. Så det hänger väldigt mkt på vem som haft stenen innan, ser det karet bra ut så skulle jag inte tveka, ser det risigt ut så skulle jag nog köpa den och lägga i ett temporärt kar för övervakning innan om jag var du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... det var precis den poängen jag ville komma till, blev lite distraherad här på jobbet :) Har någon duktig haft stenen innan så slipper du alla odjur,pester osv, du får fin sten och ofta lite småkoraller här och var som tagit sig. Fördelen med ny sten är väl främst att du kan få med djur som inte påträffas normalt i handeln... men även nackdelen med allt skräp som mantisar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt "skräp" som är med gamla stenar var oftas med när de var färska också.

Men det är ofts så att om man har haft problem i karet, så kan det hända att vissa djur tar överhanden (detta hände hos mig) och att få kontroll på det senare är en riktig tråkig extra hobby.

Jag håller helt med mina med kommentatorer, kännen du burken där stenarna var och det så sjyst ut är det är det bara att slå till.

Men ta dig tid och kolla hur det utvecklar sig innan du bankar i en massa dyra koraller och fiskar.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer också köpa beg. ls, var och kikade på stenen hos killen som ska sälja och den såg kanon fin ut, han säljer pga uppgradering+ att han var lite less då han glömt MH timern i somras så endel koraller dog ut, men skulle få 100kg+massa acros,montiporor,anemon,clowner,alla lägre djur, för 5000, svårt att inte slå till då, och stenen såg kanon ut, så jag vet inte, hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer också köpa beg. ls, var och kikade på stenen hos killen som ska sälja och den såg kanon fin ut, han säljer pga uppgradering+ att han var lite less då han glömt MH timern i somras så endel koraller dog ut, men skulle få 100kg+massa acros,montiporor,anemon,clowner,alla lägre djur, för 5000, svårt att inte slå till då, och stenen såg kanon ut, så jag vet inte, hur hade ni gjort?

Varför säljer han pga. av uppgradering...?

Låter konstigt i mina öron, om man uppgraderar ett SV behöver man mer sten och då låter det halvkonstigt att man säljer bra sten för att skaffa ny för dyra pengar.

Eller är jag här helt kajkohejko i bollen?

Jag sålde själv min sten vid uppgradering, eftersom jag hade ett gigantiskt problem med en art kolonianemoner som hade brett ut sig explosionsartat i mitt kar och ville starta om helt på nytt.

Killen som köpte stenen blev informerad om detta problem och varför jag ville bli av med stenen.

Han struntade i risken och köpte 30kg sten för en hundring, vet inte om han fick buckt med problemet

Därför skulle jag alltid vara lite försiktig om någon vill sälja sin sten vid uppgradering.

För vem skulle säljer något bara för att köpa något lika dant för dubbla priset, helt utan anledning?

Det finns oftast en anledning.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, alla har väl inte plats att ställa upp ett nytt kar i nån månad medan man bygger upp ett nytt kar,tycker inte det låter otänkbart, har själv varit i det läget att jag funderat på att göra så.

Men då kan man väl köpa en regnvattentunna för en hundring och lagra stenen i badrummet/källaren/etc. under tiden man switchar karen. På så sätt har man också lite inkört vatten för nystarten.

Handlarna här i regionen brukar ställa upp och låta fisken/koraller bo där under flytt tiden man byter kar, då slipper man sälja pick och pack.

Eller brukar alla här sälja allt innan man köper nytt?

Låter som vissa har för mycket pengar... skulle det vara fallet, kan ni ge mig lite? ;)

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då kan man väl köpa en regnvattentunna för en hundring och lagra stenen i badrummet/källaren/etc. under tiden man switchar karen. På så sätt har man också lite inkört vatten för nystarten.

Handlarna här i regionen brukar ställa upp och låta fisken/koraller bo där under flytt tiden man byter kar, då slipper man sälja pick och pack.

Eller brukar alla här sälja allt innan man köper nytt?

Låter som vissa har för mycket pengar... skulle det vara fallet, kan ni ge mig lite? ;)

/Stoffe

jag blir också misstänksam om han ska sälja när han ska uppgradera! luktar problemsten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han säljer stenen för att hans andra kar inte är färdigt och för att han ledsnat för en tid nu, han har massa acros och annat i som sagt och allt ser skitbra ut, så vad skulle problemet vara med stenen?! sen en anledning till han inte uppgraderar nu är att han inte har riktigt råd att dra igång det andra karet då han håller på med en vattenskada i kök också, vad jag tycker låter det rimligt,och vad jag sett med ögonen finns inga prob med stenen och han sa att det inte var några prob och han har även inte medicinerat heller. Han hade även en anemon som sagt och den såg ut att trivas kanon, även acrosarna hade fina färger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han säljer stenen för att hans andra kar inte är färdigt och för att han ledsnat för en tid nu, han har massa acros och annat i som sagt och allt ser skitbra ut, så vad skulle problemet vara med stenen?! sen en anledning till han inte uppgraderar nu är att han inte har riktigt råd att dra igång det andra karet då han håller på med en vattenskada i kök också, vad jag tycker låter det rimligt,och vad jag sett med ögonen finns inga prob med stenen och han sa att det inte var några prob och han har även inte medicinerat heller. Han hade även en anemon som sagt och den såg ut att trivas kanon, även acrosarna hade fina färger..

Detta är en helt annan femma.

Men hur skulle vi (jag) veta detta utan denna extra info?

Du skrev ju bara, stenen säljes pga. uppgradering.

Om stenen verkar ok, så är det väl bara att slå till och du verkar ju känna säljaren så då ser jag inga problem att testa.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skjälv skulle köpa beg LS och har plats kör den i en tunna med lite aktivtkol och Rowafos ett tag å sedan välj ut de stenar du själv vill ha.

Tycker man skall kunna lita på säljaren så gott ändå. Hadde inte vågat sälja skit sten å sedan sova gott att man lyckats bli av med stenen till en annan å föra skiten vidare. När jag hadde problem själv så slängde jag 80kg ut stenen i skogen istället. surt men bättre de än lassa problemet vidare.

Vid ev husbygge eller flytt så skulle även jag kunna sälja av allt för att slippa tänka på detta under tiden å sedan köpa ny / beg själv igen.

Åkte till västerås å köpte sten 70mil ToR var lite sunkigt att se karet men ändå så jag hur fin den var under allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skjälv skulle köpa beg LS och har plats kör den i en tunna med lite aktivtkol och Rowafos ett tag å sedan välj ut de stenar du själv vill ha.

Tycker man skall kunna lita på säljaren så gott ändå. Hadde inte vågat sälja skit sten å sedan sova gott att man lyckats bli av med stenen till en annan å föra skiten vidare. När jag hadde problem själv så slängde jag 80kg ut stenen i skogen istället. surt men bättre de än lassa problemet vidare.

Vid ev husbygge eller flytt så skulle även jag kunna sälja av allt för att slippa tänka på detta under tiden å sedan köpa ny / beg själv igen.

Åkte till västerås å köpte sten 70mil ToR var lite sunkigt att se karet men ändå så jag hur fin den var under allt.

ok, problemet jag har med att göra så som du skrev är att jag får som sagt med koraller ochj dom sitter fast på endel stenar tyvärr :( kanske dumt o stoppa ner i tunna då? tycker du jag ska stoppa ner den andra stenen i en tunna? ellerska jag köra aktivtkol i karet direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du osäker på stenen eller är det vi som tolkat det så?

1: Luktar stenen "hav" och inte dynghög så är det bra.

2: "Lever SPSerna" så är det bra.

3: I värsta fall så får du väl ta och ta ett vattenprov, risken är väl att du blir ovän med säljaren.

Sitter det friska SPSer på stenen skulle inte jag tvekat att köpa stenen. Skulle du märka att något värde ökar så får man deala med det då.

Levande koraller ska inte vara uppe ur vattnet länge. Kontrollera även temperaturen under transporten så att det inte blir för kallt nu i vintertid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...