Gå till innehåll

byta allt vatten i ett inkört kar??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

mest för att få i alla ämnen från saltet igen, då ja har varit super dålig detta år med vatten byten.

så ja tänkte att det blir en fräsch start igen..

har faktiskt inte bytt vatten sen i våras. men allt funkar ju iof bra just nu.. peppar peppar ta i trä :)

ang vad ja ska göra med tanken, det kommer nog att bli en ny bygg tråd om det. just nu är det inte spikat åt vilket håll ja ska gå med teknik osv.. zeo eller fortsätta på inslagen väg.

har en fundering på att gå åt fishonly hållet oxo.. men ja vet inte än.. har lite att bestämma mig för inom dom närmsta dagarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är det enklaste och bästa du kan göra ,om du har plats för för att blanda så mycket vatten på en gång föstås ,det blir 4st blå tunnor, ett nystartat kar funkar alltid bäst det första halvåret/året ,då är alla värden perfekta om man har ett OK salt ,det finns ämnen i ett kar som vi aldrig kommer att kunna mäta , jag försöker byter ca 10% i veckan men det skadar ändå inte med ett par 50% vatten byten per år , salt är billigt jämfört med spår ämne på flaska , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stefan om att det är nog det bästa man kan göra. Har själv sett hur bra karet mår när man byter kar eller flyttar.

Funderar på att göra det igen vad tror ni om att tömma karet och fylla på det utan att förändra revet någonting. Dvs koraller sten etc kommer vara utan vatten i ca 5-10 min. Vad tror ni om det? Hur hade du tänkt göra Hbmannen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - vad har du för koraller - själv har jag i stort sett bara mjukkoraller och jag tappar ner karet med ca 20 - 30 cm och det tar ca 20 minuter från början till slut - aldrig några problem. En av hemligheterna med mina små kar (när jag sköter dem) är de upp till 50 % vattenbytena jag gör varje till varannan vecka.

Jag håller med Stefan

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med lasse o stefan. Dock hade jag en grej ytterligare, då du nu ska byta vatten, jag vet iofs inte hur ditt kar ser ut: ytavrining, sump etc. Men har du sump och ytavrinning etc så förslagsvis försök få rent i dessa ifrån avlagringar som byggs upp med tiden, de ger bara karet massa nitrat och ska du byta vatten så försök få bort allt som ligger i hörnen etc. Så kommer du ge ditt nya vatten en god start. I mitt kar såg det ut som ljusbrunt damm. Försökte fånga upp det med vadd men slarvade då o då.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - vad har du för koraller - själv har jag i stort sett bara mjukkoraller och jag tappar ner karet med ca 20 - 30 cm och det tar ca 20 minuter från början till slut - aldrig några problem. En av hemligheterna med mina små kar (när jag sköter dem) är de upp till 50 % vattenbytena jag gör varje till varannan vecka.

Jag håller med Stefan

MVH Lasse

Har 1 mjukkorall o resten stenkoraller av olika slag. Har haft lite problem senaste två månaderna och tror det saknas något ämne eftersom jag istort sett inte gjort något vattenbyte sen jag startade om karet för ca 1 år sen. (har bara 2 clowner i övrigt).

Gjorde likadant med mitt lilla kar innan, stora vattenbyten ofta så kan det knappt misslyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog prövat med en mindre borrmaskin först, typ en hemma borrmaskin med slag. Jag tror det finns risk att denna knäcker stenarna då de är så porösa.

Nu vill du ju ha 18 mm hål vilket kan vara svårt medhemmamaskin, ta det försiktigt om du inte har annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog kört med en hålsåg istället om du skall ha så stort hål som 18mm för att du ej skall spräcka stenen

tråkigt att plocka ner allt men du kommer få en ny tändning på hobbyn efter detta. Nytt fräshare vatten å kanske annorlunda uppbyggnad av LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite sugen på muränan. Är det en snowflake? I så fall får den en kompis. Hur stor är den?

tror de e en echidna catenata.. men är inte helt säker.. den kommer från triton. så de går å fram namnet på den..

Den är ca: 50 cm nu.. äter kanon bra.. har inte tagit nånting från karet. äter bara frusna hela räkor

i övrigt gick det hur bra som helst med dewalt maskin å 18 mm 4-kronas borr.. full kareta så vart de fina hål..

borrning :)

011gi3.jpg

w800.png

en pelare/ hög

015nb0.jpg

w1728.png

en till pelare

018rg2.jpg

w1728.png

helbild. högen till vänster ska bli nått så småningom..

020rz3.jpg

w1728.png

ja fick typ 40 kg LS över. som va så full av polyper som inte går att få bort..

nu är det bara att vänta på värme å mer vatten, så ja kan plantera in korallerna å firrar igen..

2 gula kirurger har tyvärr gått bort i flytten, dom var iof väldigt undernärda innan, så det vart nog lite för mycke för dom.. men resten mår fint i 160 liters baljan :). kejsarna tycker att det e lite för trångt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...