Gå till innehåll

Matte's försök 2.0 RSM 250


matte54

Rekommenderade inlägg

Har stängt av alla element nästan i stort sett nu i lägenheten , fått ner rumstemperaturen i rummet karet står till runt 23.

Ända är ju att när T5orna inte står på så stängs dom 4 ljusfläktarna av men har svårt å föreställa mig dom gör någon skillnad eftersom dom sitter inne i ljusrampen.

Har ställt skummaren efter DaTrucka's tips där , så får vi se om skummaren börjar åstakomma nått i veckan.

Måste ju jobba nu tyvärr inatt så kan inte bevaka temperaturen allt för hårt men jag får kolla så fort jag kommer hem, får vi hoppas nån förändring :)

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej!

Jag startade upp mitt RSM 250 i förra veckan utan några direkta värmeproblem jag kör inte ens fläktarna i bakkant så dina problem låter skumt skulle tro som tidigare skrivits att du har något fel på någon pump.

Mitt fungerar helt perfekt och ett klart lyft ifrån mitt RSM 130.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar med en ac oxå, då blir det bra klimat för dig med!

Bra reklam för rsm 250 Hahahahahaha köp ett akvarium för 17000:- men du måste ha en ac för annars kokar du fiskarna !

Det är som med 130 /130d temperatur problem och en hel drös med andra problem varför lär dom sig inte av dom felen som fanns på generation 1 det finns ju ett amerikanskt forum där alla problem beskrivs väll och alla diy ´s finns och moddningar va f*n det borde ju komma fram till tillverkarna om alla brister men det verkar ju inte som det gjort det.

Polaren har själv problem med belysnings timern och värmen så du verkar inte vara ensam !

Och jag avråde han från att köpa detta karet eftersom både jag och han haft många problem med rsm 130 plastbaljan .Jag sålde mitt och det karet sprack i framkant det med inte roligt att man sålt ett sådant men men killen ska få ett nytt kar som han kommer att sälja sa han det tredje som pajat i min närhet så det måste ju vara ett stort problem då det är 2 kar från kristianstad som spruckit Mitt/ Emils och ett i ystad hos en vän Pierre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termometern är nån sorts akvarietemp jag köpte från korallrevet för några år sen, verkar funka då jag provat den brevid min andra mätare.

Angående pumparna en sak som kan va värt att fråga är ni som också har karet på pumparna så sitter det nån sorts plast ring runt själva insuget till pumpen i olika sorter skulle bortagning av dom spela någon roll? jag lät dom vara kvar för jag inte läste om nånting annat i instruktionerna.

Åtminstone lite goda nyheter när jag kom hem , 27 grader i vattnet så det har gått ner 1 grad åtminstone nu när jag jobbat (lyse av)

Får se om det går upp igen när jag slår på T5orna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som en rätt normal temperaturhöjning på ett kar med lock. Titta på den här länken "Uppvärmning i grader C". Lägg ihop effekten på pumpar, skummare och UV, sen får du göra en uppskattning av hur mycket lyset värmer och läs av i tabellen. (Ett akvarium på 200 liter med pumpar och skummare på tillsammans 50W kommer ligga ca 4°C över rumstemperaturen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag vet att du fått denna frågan tidigare om ljudnivån men kan inte låta bli att fråga ändå. Är ljudnivån såpass hög så att du skulle uppleva den som störande om akvariet står 1-2 meter från soffan? Jag förstår ju att åsikterna kan variera från person till person men är ändå intresserad av hur du upplever det.

Anledningen till att jag frågar är att jag själv är sugen på ett RSM250 men skall jag vara realistisk så blir det nog snarare ett RSM 130d pga platsbrist och ekonomi. Detta kommer då att stå i vardagsrummet i min lägenhet och jag skulle ju då givetvis önska att det är så tyst som möjligt. Karet lär nog distrahera i tv-tittandet ändå, men förhoppningsvis pga det visuella och inte ljudnivån då. :) Mer eller mindre alla med det första RSM 130 har väl klagat på ljudnivån på skummaren som jag förstått det.. så man blir ju lite fundersam. Jag kan tillägga att jag själv inte har hört något kar in-action. Men nu skall det ju vara en ny skummare i 130d som är liknande den i 250, om jag nu fattat rätt. :) Så jag tänkte att det kanske kunde vara en indikation på hur ljudnivån är på ett 130d också. Har sökt på nätet efter någon review på just 130d men har faktiskt inte kunnat hitta någon än.

Mvh

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, utan dom extra fläktarna igång så tycker jag ljudnivån är acceptabel jag tittar på tv 2-3 meter ifrån mitt utan problem, men eftersom jag bråkar med värmeproblem nu så står dom igång och då ylar det något fruktansvärt tyvärr :(

Edit : Verkar som vad jag än har gjort så har något av det fungerat, T5orna har stått på i snart 2 timmar och tempen håller sig på 26,5C

positivt detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stängt av alla element nästan i stort sett nu i lägenheten , fått ner rumstemperaturen i rummet karet står till runt 23.

Den droppar nog lite de närmsta dagarna då elementen är av och då följer nog karet efter. Avkylning tar ju lite tid även om det är få grader i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! måste bara inlägga att jag har ett 130 och det låter inte alls mycket...om jag jämför med dom andra jag har haft. Vi har akvariumet ståendes i vardagsrummet drygt en halvmeter ifrån soffan... och tv tittandet störs inte... :) klart det låter.... men inget störande... låtandet kommer man ju aldrig ifrån när man kör saltvatten m pumpar, skummare och dylikt.... men visst det kan ju säkert störa vissa mer än andra. Men vi tycker inte att det stör.

Utan vi är mkt nöjda med vårat... (än så länge...hihihi... :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ehhhh.... inte vårat... men det beror väl på vad man jämför med...jämför jag med dom andra saltkaren jag har haft så låter det absolut inte mer....men som sagt... alla tycker väl olika i det...men ja håller på väldigt mkt med flygplan och det låter absolut inte som det... hahahaha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkomen från ännu en jobbnatt och lät dom extra fläktarna för vattenytan va avstängda innan jag gick idag och kom nu hem och det va 29,5-30 grader i vattnet utan problem.

blir en riktig ugn där inne, och dessa fläktar väsnas dubbelt så mkt som resten av hela akvariet gör, så ska kika på att byta ut dom mot nån tystare variant men måste nog inse att en vattenkylare måste inhandlas innan våren kommer iaf.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM 130 och mitt låter inte mycket, har aldrig gjort det. Mitt har varit igång sedan okt-nov 2007 och har faktiskt aldrig haft några problem med det. Akvariet står i vardagsrummet ca 1 meter från ena soffan och tycker inte att det stör något alls i ljud väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkomen från ännu en jobbnatt och lät dom extra fläktarna för vattenytan va avstängda innan jag gick idag och kom nu hem och det va 29,5-30 grader i vattnet utan problem.

blir en riktig ugn där inne, och dessa fläktar väsnas dubbelt så mkt som resten av hela akvariet gör, så ska kika på att byta ut dom mot nån tystare variant men måste nog inse att en vattenkylare måste inhandlas innan våren kommer iaf.

Mvh Mathias

Det är INTE acceptabelt! Du ska inte behöva installera en kylutrusning för flera tusen när du har köpt ett såpass dyrt akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Hemkomen från ännu en jobbnatt och lät dom extra fläktarna för vattenytan va avstängda innan jag gick idag och kom nu hem och det va 29,5-30 grader i vattnet utan problem.

I dina skor skulle jag plocka ut skummaren och se vad som händer. Baserat på vad du har skrivit tidigare i tråden så kan det ju i princip bara vara skummarpumpen som värmer vattnet så mycket. Det är ett enkelt och snabbt test att köra skummaren i en hink och se vad som händer med tempen och hur varm pumpen blir.

Om det är den som värmer så skulle jag kräva en ny pump/skummare av försäljaren innan du drar igång på allvar.

Min RSM130 i orginal utförande, belysningen av, extrafläkten av, pumpar och skummare igång, värmde till ~26 grader. Omgivande temperatur mäter jag inte, men det är vanlig behaglig inomhus temperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för all feedback från allihop, det uppskattas väldigt väl.

Jobbar väldigt mycket nu och har inte haft tid att göra någon större koll på pumparna, men tänkte försöka hinna med att testa skummaren ikväll.

En Fråga angående pumparna som jag har för mig jag skrev förut, 2 utav dom 3 pumparna hade någon form av plast ring som satt runt insuget på dom som man kunde ta bort som en "bajonett koppling" stog inget om dom i handboken så jag lät dom sitta kvar.

Tänkte om detta kunde påverka.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat lite olika varianter nu med pumparn och verkar inte som dom genererar mer värme en vad dom normalt borde göra, jag har åtminstone mailat till Red Sea nu och beskrivit min situation.

visst så är det inga problem under vintern med extra fläktarna på som jag har beställt en tystare variant av, men det är det kommande sommaren som oroar , min rumstemperatur är 22 grader nu.

Men i sommar är den ju bunden att gå upp till säkert 26-27 om inte mer.

Jag postar deras svar här om när jag får det.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias, tråkigt du har problem. Läste snabbt igenom alla svar och kom o tänka på ett par saker: De fläktar som ska kyla ytan, blåser de in eller suger ut luften? Testa vända dem? (om det går). Sen skriver du att du har beställt tystare fläktar: flyttar de nya lika mycket luft (väldigt sällan eller aldrig så) Annars kommer temp o gå upp ännu mer.

Lite tankar bara. Hoppas det löser sig o tack för att du postar fina bilder!!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att läsa denna tråden då jag i tidigare trådar skrivigt att det är samma problem med dessa akvariena som tidigare rsm130/130d.

Då polaren har ett som han tycker är rena rama skiten !

Han har som sagt bara en massa strul med sitt som du har Mathias och sök på nätet så är ni inte ensamma om det .

Det är en massa undermåliga delar som Värme, ljud, skummare, pumpar, belysning och reflektorer digitaltimern mm mm listan kan bli lång !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , akvariet är gjort i glas så vitt jag vet.

Angående fläktarna dom suger in luft istället för att dra ut fuktig salt luft som skulle förstöra fläktarna relativt fort.

Sen vilket som är bäst kan väl diskuteras.

sen angående fläktarna, finns alltid bra mkt tystare som t.om har mer CFM en orginal fläktar, dom som skickas med orginal är ju alltid så billiga som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...