Gå till innehåll

Nino's Första 150L


Lable

Rekommenderade inlägg

Hallå!!

jag håller med stig om att du ska köpa dig en bättre skummare.

har läst om en kille som va nära att läga ner sitt kar på grund av en sån typ av skummare. visst den är billig men inte bra!!

vad är det för typ av 150w MH du ska köpa?

då får man väl lägga på nån hundring på en annan skummare :)

Jag förmodar att du menar Kelvin-tal, någonting mellan 14.000 och 20.000. Eller så menade du tillverkare, om så fallet är har jag inte bestämt mig än, får ta det som det kommer :)

Några rekommendationer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

då får man väl lägga på nån hundring på en annan skummare :)

Jag förmodar att du menar Kelvin-tal, någonting mellan 14.000 och 20.000. Eller så menade du tillverkare, om så fallet är har jag inte bestämt mig än, får ta det som det kommer :)

Några rekommendationer?

hallå!

dom råden ja fick när ja skulle köpa mina MH va att köpa en med stora reflektorer.. det finns små fina MH med t-5 rör i och allt men dom är inte lika bra. sen ska du titta runt mycket på olika fabrikat. finns hur många som hälst att välja mallen. jag köpte 2 st av Sunlight replicator 150. och ja är hel nöjd och mina koraller me.. dom kanske inte är så snygga men ja har allt i ett skåp så det gör inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

dom råden ja fick när ja skulle köpa mina MH va att köpa en med stora reflektorer.. det finns små fina MH med t-5 rör i och allt men dom är inte lika bra. sen ska du titta runt mycket på olika fabrikat. finns hur många som hälst att välja mallen. jag köpte 2 st av Sunlight replicator 150. och ja är hel nöjd och mina koraller me.. dom kanske inte är så snygga men ja har allt i ett skåp så det gör inget.

Menar du att de kombobelysningar som finns inte är bra?

Varför det?

Nino, kul att du tar dig god tid att få hjälp med valet av saker till ditt kommande kar.

Jag vill inte dra omkull dina förväntningar helt nu, men jag tror du hade kommit undan både billigare och enklare om duu hade köpt ett RSM på 130 liter. Inbyggd belysning i locket, måttanpassat skåp och inga bekymmer med valet av pumpar och filter.

Självklart ska du gå på ett eget bygge ifall du hellre vil det, men jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns valmöjlighet ifall du vill köra på en färdig lösning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att de kombobelysningar som finns inte är bra?

Varför det?

Nino, kul att du tar dig god tid att få hjälp med valet av saker till ditt kommande kar.

Jag vill inte dra omkull dina förväntningar helt nu, men jag tror du hade kommit undan både billigare och enklare om duu hade köpt ett RSM på 130 liter. Inbyggd belysning i locket, måttanpassat skåp och inga bekymmer med valet av pumpar och filter.

Självklart ska du gå på ett eget bygge ifall du hellre vil det, men jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns valmöjlighet ifall du vill köra på en färdig lösning. :)

Jag vill definitivt ta ett titt på RSM, har tillverkaren någon hemsida som man kan besöka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag hem mitt nya akvairum, turns out att det inte var 150L utan 144, aja close enought.

Jag undrar hur fan den här doppvärmaren fungerar. Den är på 50W men vattnet ska väl inte vara i kontakt med någon metall.. sitter den utanpå då eller? den där pluppen längst till höger, sitter den innanpå eller utanpå?

tack på förhand, nu finns det ingen återvändå :D

post-4380-14468916764013_thumb.jpg

post-4380-14468916764081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att den lilla gummibiten är en sensor som stänger av när man nått rätt temperatur, finns ju kontrolldosa så man kan ställa in. Men ska själva värmaren vara i kontakt med saltvatten, man har ju hört att saltvatten och metall inte går ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä vet inte vad det var för watt på den, något mellan 100 - 150w.. va inne i korallrevet och checkade... 369 för att vara exakt. :)

nä men just nu avvaktar jag med värmare ett tag.. ska skaffa mig ett par pumpar.. en hydor pico 1000 och en koralia 2.

Va och kollade vad akvarie silikon kostade.. 79 kr för 100 ml...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är silikon som gäller att limma med. silikon hitter du på zoo eller om du frågar en glasmästare om silikon till akvarium.

det finns visa fördelar med olika typ av silikon. transparant silikon syns inte lika bara som svart men det kan växa in alger i silikonet och sedan kan karet gå sönder av det. har ja hört!!! :/

om man tar svart silikon så ska det inte hända. sen tycker ja att det är rätt snyggt med svart silikon också.

tänk på att det ska vara ca 1 mm med silikon mellan glasskivorna när du limmar hiopp dom. ja brukar andvända en tendstika som distans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp 1 mm mellan bottenplattan också.

det lättaste är att man sätter dit tändstikorna och späner ihopp karet som det ska vara med silvertejp och sen punktlimmar man det på några ställen. låter det tårka och ta bort tändstikorna och sen limmar man alltihopp. sen när det har tårkat så tar man maskeringstäjp och sätter det längs hörnen så man kan göra en fin svart kant runt om hela karet.

post-4122-14468916789121_thumb.jpg

post-4122-14468916789229_thumb.jpg

post-4122-14468916789327_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...