Gå till innehåll

Nino's Första 150L


Lable

Rekommenderade inlägg

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

okej lycka till ;)

Okej, nu när planeringsfasen i stort sett är klar tänkte jag fråga om va folk tycker om mina kommande inköp. Bra/dåligt

Akvarium: 150L

Pump: 2 st Hydor Pico 1000 (1000 liter i timmer per pump = 2000)

Skummare: Aquamedic mini-flotor (har en kapacitet för akvarium upp till 200L)

innerfilter: Eheim 2210 (550L/H för akvarier upp till 160L)

Belysning: 1 st Metallhalogen på 150W med passande armatur

Levande sand: Har inte bestämt vilken jag ska ha, men jag börjar med 4,5 Kg Sand

Salt: H2Ocean, behöver ca: 6 kg

Osmos: Aqua Light - Picobello, filtrerar 190L/dygn

Levande sten: Från Korallrevet i Södertälje, Stenen är från Bali, indonesien (190kr/Kg)

Tester: Kh, Ph, nitrit, ammoniak, nitrat, kalcium, magnesium (hoppas landa på

runt 1200kr för alla dessa tester)

Bakteriekultur: Reef Evolution

(senare tänkter jag lägga till UV-c filter och andra "bra-att-ha-saker"

Det var nog allt hoppas jag, Någon som har synpunkter, förbättring eller förslöag så kom gärna med dom då varje påpekelse uppskattas :)

mvh/ Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg fel på vem och vad.

Mina ideer kommer alltså här och nu.

Har du pumparna redan å är de nog OK.

Annars skulle jag nog föredra pumpar som går att rikta mer. Om jag sett rätt på bilderna har hydorn fast riktning. Personligen skulle jag föredra Aquael cirkulator 1100 som har en bra kantupphängning är tyst och går att rikta. Egentligen är pumparna väl klena så jag skulle nog byta den ena mot t.ex en Koralia 2.

Skummarren är ganska lynnig både rent allmänt och genom att träutströmmare åldras snabbt.

En motordriven skummare arbetar mer stabilt. Det finns ett antal alternativ t.ex Deltec´s 300.

Ta det lugnt så dyker det upp en skummare här på köp & sälj.

Innerfilter skulle jag vänta med. Jag har själv inget i gång i dag trots 30 kar i drift.

Är akvariet fyrkantigt är MH:n ett gott belysnings alternativ men har det standardmått får du svårt att belysa hela karet utan att sätta belysningen så högt att hälften av ljuset sprids i rummet. Med 2 T5 39w och måsvingereflektorer klarar du de flesta stenkoraller om karet är meterlångt.

Sanden OK.

Jag tror H2ocean bara säljs i 20 kg kartonger så det är en onödigt stor investering. 10 kg räcker både till karet och ett antal vattenbyten. De flesta saltsorter är riktigt bra numer.

Levande stenen är säkert bra men jag skulle köpa huvuddelen begagnad och bara ympa litet med ny sten. Bättre att lägga de pengarna på en bättre skummare och fosfatreducering i uppstarten.

Jag skulle inte bry mig om att köpa både nitrit och ammoniaktest. Kommer nitrit så har det varit eller är ammoniak /ammonium i karet.Och tvärtom -har du minskande ammonium i vattnet så har nitriten kommit i gång. Och den är nästan ogiftig i saltvatten + försvinner på en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...