Gå till innehåll

Det absolut nödvändigaste?


Naddiz

Rekommenderade inlägg

Jag och pojkvännen har bestämt oss för att strta saltvatten, hittills har vi bara köpt akvariet dock. Vi vill inte köpa allt på en gång (studenter) så vi försöker få ihop nån slags lista på i vilken ordning vi ska köpa allt. I slutändan vill vi ha ett revakvarium, men nu vill vi veta vad som bhövs allra minst om vi bara ska ha levande sten ett tag?

min lista har kommit såhär långt:

1. omvänd osmos

2. salt

3. saltmätare

4. pump

5. levande sten

saknas det mycke? Vi har en sötvattens pump, brukar man kunna använda dessa till saltvatten åxå eller är det bara att göra sig av med den?

Tack på förhand!! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden. Tycker er lista på utrustning ser sund ut.

Osmos är inte ett måste men en klar fördel.

Vad gäller pumpar så är de allra flesta okej att använda i saltvatten, är impelleraxeln av metall kan man ju ta upp den nån gång och kolla så den inte rostar.

Saltvattensakvarier behöver mer cikulation än ett sötvatten, sikta på sammanlagt minst 10 gånger akvariets storlek i cirkulation per timme, gärna med fler än en pump.

Och så småningom kommer ni nog att vilja ha en skummare.

Har ni någon belysning överhuvudtaget till karet?

Det är något som är av stor betydelse längre fram när ni vill köpa koraller.

I början så räcker det med ett par vanliga standard lysrör om ni bara har levande sten.

Lycka till!

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker din lista är ok. Självklart har ni också tänkt på belysningen. Pumpar till sötvatten brukar vara ok till saltvatten. Det krävs dock ber pumpkapacitet i saltvatten. Viktiga tester vid uppstart kan vara, Ph och nitrit, efter någon månad är också fosfat och nitrat test bra att ha. Köp gärna tester av märket Salifert, de är allmänt populära och skapligt enkla att läsa av.

Jag skulle hängt i en strumpa med fosfatborttagningsmedel redan efter några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi har en vanlig ljusramp med två lysrör, räcker det till levande sten? om vi får med lite korall eller så på den, borde vi springa å köpa metallhalogen på en gång då?

allt jag vet om pumpen är att märket är eheim och att det inte finns någon synlig metall på den iaf. Vi kommer köpa en till senare(eller två om den här e dålig) just nu vill vi bara ha något i akvariet utan att d blir helt galet dyrt :)

då lägger ja till tester och fosfatborttagningsmedel på listan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft igång mitt kar i 2 månader, jag har bara 2 "vanliga" t8 lysrör..dock är mitt kar betydligt mindre.

Har dock beställt mer ljus, det blir t5-rör för min del. Metallhalogen är inget krav för att få koraller att överleva, många har finfina revakavarium utan mh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två lysrör är helt ok om man bara skall ha fiskar och en del mindre ljuskrävande mjukkoraller. Även mindre cirkulation är ok med diverse mjukkoraller, speciellt om man har mindre ljus. Mycket ljus kräver borttransport av överskottssyre då korallerna tillverkar mer än de behöver. Jag började med en väldigt hård budget och har tagit kostnaderna lite i taget och det har fungerat bra även om man måste ta det mycket lugnare och läsa mer men det har man tid till om man inte har mycket pengar och måste välja sina investeringar. Jag körde med väldigt låg cirkulation i början i och för sig bara ett 240 men cirkulation hade jag högre prio än på osmos men då har jag bra eget vatten och hade svårt att stå emot alla råd till 10x cirkulation. Mitt råd idag är att övervaka köp och sälj här på guiden samt ebay i tyskland efter ett pumpfynd och ta det lungt med koraller fram till dess ev bara koraller som växer som ogräs (köp frags översatt sticklingar av folk i närheten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart ska vi slå till på en skummare, men det hör kanske inte till det första vi behöver? jag har fått för mig att d behövs först när man börjar ha fiskar å koraller? vi kommer nog ha levande sten ett hyfsat bra tag innan vi skaffar nåt mer, kanske några snäckor som städare bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

Vad har hänt i Linköping, många som verkar starta upp där samtidigt! Jag tycker det du skrive låter sunt men jag saknar en sak som kan vara gratis, en bok. Jag tycker att ni ska gå till biblioteket och låna Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet, guiden för nybörjaren". Det är en bra bok för den som inte är så kunnig. Den borde finnas på ert bibliotek när den till och med finns här i Enköping.

Skulle jag vara ni skulle jag även besöka någon akvarist som har ett kar i gång så att man kan ställa frågor till hur den personen har gjort.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va snälla ni e! :) vi ska genast iväg till bibblan å leta bok! :)

tror d e korallfiskens "fel" att linkan skaffar saltvatten, vi upptäckte deras utställningskar på djurmagazinet när vi skulle handla till ödlan vår, å blev sålda direkt, så himla fint! :)

imorn ska vi dit å fråga ut dem ordentligt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det karet Naddiz pratar om är förmodligen det RSM 130 som står på fyra tassar :) Korallfisken har ställt det där.

Det var det som fick mig och min kille att bestämma oss för att satsa på salt efter att vi var inne på ett sötvattens växtakvarium. :)

Boken som Sillen pratar om finns inne på stadsbiblioteket. Kollade senast idag och den är inte utlånad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken läser jag själv fortfarande i då den bör bläddras ofta i som en grund i kunskapen. Den är inte heller hela sanningen dock men en bra ledstång.

Vart finns Djurmagasinet? I IKANO huset?

Djurmagasinet fyratassar ligger på samma sida vägen som biltema, bara att köra förbi biltema sen efter rödljuset så kommer fyratassar på höger sida :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har vi varit å hämtat upp boken på bibblan ch snackat lite mer med de på korallfisken, så nu blir d läsa av! plus att vi kanske byter akvarium innan vi sätter igång. Men när d väl blir dags att fylla så kommer vi iaf ha lite större koll på allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...