Gå till innehåll

Pseudanthias tuka - gömmer sig!


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag köpte i lördags 3st "Pseudanthias tuka". Jag "koppade in" dem i ca 45-60 minuter. men när jag la i dem i stora karet, så åkte de och gömde sig i stora stenröset direkt, och där har de varit sen dess.

Någon har kommit fram en liten stund och kollat lite, men sen åkt tillbaka igen...

Jag har matat o de kommer inte fram, tänkte jag skulle testa med en större bit artemia ikväll och se om de hjälper...

Det jag kommer på som jag har gjort fel, (förutom att de är en lite svårare fisk) är att jag trasporterade dem i bilen och var in och handlade på vägen hem. dock var fiskarna packade i tidningar och bilen var varm, men de kan ha blivit varierande temperatur i bilen...

vad kan jag göra för att få fram dessa fiskar vackra?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt några dagar. Ett bra foder för att få skygg fisk att röra på sig är nykläckt artemia.

Är de nyinkommna kan det ta en månad innan de vant sig vid folk så rör dig litet framför akvariet den närmaste tiden.

nu var faktiskt 2 st framme och simmade lite i några minuter... så de löser sig förhoppningsvis :)

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt några dagar. Ett bra foder för att få skygg fisk att röra på sig är nykläckt artemia.

Är de nyinkommna kan det ta en månad innan de vant sig vid folk så rör dig litet framför akvariet den närmaste tiden.

jag har fortfarande inte fått någon av dem att käka min mat!

de är framme mer nu, men inte hal tiden... o de är jätteskygga! så fort jag häller ner tinad artemia så drar de sig in i stenen.... o när jag "lobbar" in pellets så vill de inte käka det, antar att de är kräsna... hur ska jag få dem att käka ? är de nykläckt artermia som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju köpt A.Tukas jag med, men kör med Cyklops + FaunaMarin Ultra Health uppblandat med lite vatten

La precis i lite å såg mina komma fram å provsmaka iallafall.

Vad kostade dina stycket?

vad är cyklops?

mina drar sig undan så fort de blir lite rörelse i karet vid matning... :S

jag gav 180 styck, du då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är cyklops?

mina drar sig undan så fort de blir lite rörelse i karet vid matning... :S

jag gav 180 styck, du då?

Heter dina Purple Queen?

Mina kostade 250 för honorna å 295 för hanen.

Mina är som sagt mer å mer framme å en bild på dessa

post-736-14468916842125_thumb.jpg

Hane = Utan gult streck

Hona = Med gult streck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heter dina Purple Queen?

Mina kostade 250 för honorna å 295 för hanen.

Mina är som sagt mer å mer framme å en bild på dessa

[ATTACH]30692[/ATTACH]

Hane = Utan gult streck

Hona = Med gult streck

hmm ingen aning, men de är lite lila på stjärten...

okey, min största ser ut att ha ett gult sträck på ryggen + stjärt fenan och nosen... en mindre ser jag bara gult på stjärten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte 3st, ska se om de har några fler nu! är hanen som är blå?

Nej enligt de jag har är hanen helt lila med lite gult under hakan medans honorna har en gul rand på ryggraden som löper ut på skärtfenan och på neder sidan av skärtfenan

Här e mina igen

Hane överst honor underst

post-736-14468916842673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fortfarande inte fått dem att käka! de är mycket mer framme nu än tidigare, ibland 2 st samtidigt... men inte fått i dem någon mat!

jag har testat med pellets, flingor, artemia löst i vatten, artemia med viltlöksmarenad... allt utan att lyckas... :(

ska jag åka och köpa annan foder? hur länge klar sig fiskarna utan mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, har ingen kläcknings grej (maskin grunka moj), så ska försöka fixa cyklops dårå! tack

En gammal 2-liters returflaska i plast och en luftpump fungerar alldeles perfekt som kläckningsmaskin. Fiskarna blir som galna när de måste "jaga" maten, tokroligt att se ! Prova !

EDIT: Crille var snabbare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
Hur gick det för er med Tukorna ? (Wrang o Nike83)

Mvh,

Sunny

__________________

Mitt akvarium

Också jäkligt sugen att höra hur det gått?!

Var på föreläsningen i Linköping och pratade med fiskexperten som höll föredrag.

Han kände ingen som lyckats med Tuka en längre tid, inklusive han själv. Han sa att det alltid slutar med att man har en kvar. Antingen får man dem inte att äta, eller så simmar de in bland stenarna och försvinner eller så dör dom pga att man inte ger dem tillräckligt proteinrik kost och eftersom de är så kinkiga är det svårt att få i dem tillräckligt.

Så jag skulle ju vilja veta om de är så omöjliga som han sa. Vore ju kul om någon lyckats hålla en grupp vid liv i mer än ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina höll i två - tre år.. minns inte exakt..

Hade du dem i 530L karet eller hur stort hade du?

Följdfrågan är såklart hur många och vad hände med fiskarna efter de 2-3åren?

Misstänker att de inte gick någe vidare för Wrang, kollade igenom tråden lite snabbt. Fans med bilder när de var nyköpta och sedan var där chromisar som simmade runt i tukas plats. Undrar vad som hände?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, har ingen kläcknings grej (maskin grunka moj), så ska försöka fixa cyklops dårå! tack

Absolut enklaste kläckningslösningen:Glasslådan

"rätt" salthalt för artemia är för hög för våra kar, men man får bättre kläckning, om man ligger rätt, så antingen vänjer man liven vid lägre salthalt efter hand, eller så hivar man i dem, och förutsätter att de hiner bli käk, innan det spelar någon roll... ("Rätt" är sg:1.035-1.037)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du dem i 530L karet eller hur stort hade du?

Följdfrågan är såklart hur många och vad hände med fiskarna efter de 2-3åren?

Misstänker att de inte gick någe vidare för Wrang, kollade igenom tråden lite snabbt. Fans med bilder när de var nyköpta och sedan var där chromisar som simmade runt i tukas plats. Undrar vad som hände?

Hade dem först i den kuben som min tråd börjar med. De flyttades sen med till 530l karet.

Det var tre stycken honor, ingen blev nånsin morphad till hane men de åt tre gånger om dagen och tackade aldrig nej till nån mat. När jag la ner 530liters karet så sålde jag dem. Minns inte till vem. De bodde ihop med en hel del olika fiskar bland annat 2 andra anthiassorter men visade aldrig några tecken på vantrivsel.

Köpte dem på triton som hade startat upp dem på levande föda och sen vant dem med fryst, tillslut så åt de tillochmed pellets i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...