Gå till innehåll

BJÖRKANS Kub kar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Igår så kom jag över en Grön fungia som förmodligen blivigt bränd av en bubbelkorall som låg brevid..så nu ska jag försöka få rättsida på den redan igårkväll hadde den polyperna ute och hadde blåst upp sej.skrubba även rent skeletet där den dött då där satt en liten glasros och gröna macro alger . så fårse hur det går =)

i fall ni har några bra förlag hur man ska göra så är ni vällkommna med att dela med er :ler:

inte min men en sånhär är det:

post-3353-14468917563296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 451
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tack =)

du är välkommen nä kan du?

Eventuellt till helgen, ska se när Jesper i Teckomatorp är hemma, ska förbi honom med ett par fraggar också nämligen, tänkte ta er två samma dag. :)

Blir din Fungia lika snygg som den på bilden så är det toppen! Kan tyvärr inte hjälpa dig med skötselinstruktioner. :)

Här har du kategorin på Reeflex.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt till helgen, ska se när Jesper i Teckomatorp är hemma, ska förbi honom med ett par fraggar också nämligen, tänkte ta er två samma dag. :)

Blir din Fungia lika snygg som den på bilden så är det toppen! Kan tyvärr inte hjälpa dig med skötselinstruktioner. :)

Här har du kategorin på Reeflex.

Lycka till!

låter bra det... vi kan ju höras över tele och bestämma något..

förövrigt har jag rätt stora hopp för fungian det redan kommit pyttelite ny vävnad på de döda tället. får hoppas den tar sej kan ble en fin färgklick i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör jag för fel.. alla mina sandvändare dör hela tiden.. har dom ca 3-5mån sen smalnar dom av och dör,

så har det varit enda sen jag börja med denna hobbyn och så jäkla kul är det inte att slänga ut 300:- för en sandvändare helatiden..

spelar ingen roll villken sort det är den dör endå.

förstår inte vad jag gör för fel koppar alltid in dom efter alla konsten regler.

kan jag ha för lite sand har ca 15kg levande sand?

har även provat att fiska upp en smal sandvändare och kört den i en liten burk med mycket grus och mat men den dog endå.

fins där någon som har en aning vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden mat i sanden i våra kar är oftast för lite för att en fisk som tar sin mat från botten ska kunna överleva. Sandens småkryp hinner inte reproducera sig i den takt de blir uppätna.

Har man dessutom en sandvändande sjöstjärna så ska det gå ännu snabbare, då även sjöstjärnan äter upp microfaunan i sanden.

Vill man hålla sanden ren från skräp så är nog Nassarius-snäckor det bästa valet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl känt att väldigt få sandvändare överlever någon längre tid i våra kar just på grund av att dom ofta har en stor aptit och den mängd microfauna som finns i våra kar inte räcker till. Jag har tjatat om detta i många trådar men det är aldrig någon som lyssnar ändå, så jag har till viss del slutat säga nåt om det. Den ända sandvändaren jag skulle rekommendera någon är Nassarius snäckor (dom äter inte microfaunan utan matrester som hamnar i sanden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i tvåhundra liter... kanske ett 15-20tal, eller t.o.m. fler om man matar mycket... Nassariusar är ju små men väldigt pigga snäckor, så dom drar runt med bra fart i sanden. Men som sagt man behöver ganska många, det som också sker är ju att smådjuren i sanden börjar öka i antal och därför börjar dem att äta av detriusen också, jämfört med om man har en fisk eller en sjöstjärna som utarmat sanden ifrån smådjuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara en sandvändare själv, bra mycket pålitligare, billigare och mera etiskt om du nu ändå kör med sand i burken. För att ha nytta av att vända sanden behöver du dock ha ordentligt med cirkulation längst botten för att virvla upp detritusen från sanden till överrinningen och till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack =) tycker det ä skitsvårt att få med färgerna på biler bler inte alls som ögat =/ men men

Nej tack jag vet..

Själv så har jag endast mobil att ta kort med nu då min 10mpix undervattens kamera råkade ut för en olycka så jag har ett helvete med att ta se värda kort överhuvudtaget tyvärr vad gäller både focus och färger så tycker inte du skall klaga med dem där bilderna :)

(locket till usb´n var inte helt stängd när jag skulle använda den under ytan) :x

Men ska ta och skaffa mig någon system kamera så småningom då jag gillar att knäppa lite pics =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar din igelkottfisk. Har själv haft en sån tills den blev lite för stor för mitt kar.
Är din igelkottfisk snäll mot andra?

jo det är engrymt kul fisk =)

Min har alltid varit snäll jag tror att det är han som plockat mina puttsar räkor men kan ej vara 100% på de.

visst han kan ble sur på tex dom mindra fiskarna när dom försöker ta hans räka men alldrig skadat dom mer en små skråmorpå fenorna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Igår hände något som bara inte fick hända..

min älskade igelkottfisk dog.

när jag kom hem från jobbet hadde den förmodligen blivigt skrämd och blåst upp sej = kan ej simma då. så han hadde sugits in i mina ena pump drog genast ut kontakten för att få loss han när han losna så var ena öga försört och han hadde ett stort sår på sidan.

visste inte i fall jag skulle ta slut på lidandet eller låta han va men jag chansa för att se i fall han skulle överleva natten men i dag så har jag hittat han död i famnen av min stora sjötjärna=/

Grymt Trist det var min favurit fisk som jag haft längst av alla mina fiskar. låter kanske lyligt men nästna blivigt som en familje medlem, som en katt typ. alltid framme och titta på en och alltid hungrig på en räka.

Alltid första fisken folk såg när dom titta på karet.

Nu kommer den nog bli svårt att få tillbaka glöden till hobbyn.

tog bilder på han precise innan han dog men känns inte lönt att ladda upp dom.

¨

/Marcus

post-3353-14468917641396_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar vet hur du känner, hade en i några månader bara som var en helt klar favorit i karet som kom upp till ytan o spottade vatten o snaskade räkor :P

Tyvärr så hade han hoppat ut en dag...

Verkar ju vara ett stort problem för dej det där med hoppande fiskar!

Tråkigt att kotten dog för dig björkan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...