Gå till innehåll

Blanda salt?


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Hur gör ni andra när ni är inför ett vattenbyte?

Hur löser ni saltet bäst? Bara låter så mycket vatten som man ska byta stå tills det är upplöst, eller kan man lösa saltet i en mindre del vatten och sen späda ut det när man väl gör vatten bytet?

//Virre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör ni andra när ni är inför ett vattenbyte?

Hur löser ni saltet bäst? Bara låter så mycket vatten som man ska byta stå tills det är upplöst, eller kan man lösa saltet i en mindre del vatten och sen späda ut det när man väl gör vatten bytet?

//Virre

jag har ett litet akvarie med pump o doppvärmare som jag löser saltet i med rätt mängd vatten från början.. ett dygn senare gör jag vattenbytet.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller en balja med 40l osmosvatten och slår i saltet. rör om ett par gånger, sedan står det ett dygn ( pump eller värmare), sedan gör jag mitt vattenbyte och detta gör jag varje vecka utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fuller i kanske 10 liter med osmosvatten i en 25l plastdunk . Sen lägger jag i saltet och låter stå i ett dygn samt skakar/ruskar på dunken ett par gånger... sen fyller jag upp med osmosvatten... dock löses oftast inte alltid allt sallt till 100% med min metod :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör ni andra när ni är inför ett vattenbyte?

Hur löser ni saltet bäst? Bara låter så mycket vatten som man ska byta stå tills det är upplöst, eller kan man lösa saltet i en mindre del vatten och sen späda ut det när man väl gör vatten bytet?

//Virre

Börjar du bli på g med att blanda vatten? :)

Hör av dig isåfall om du inte har osmos så kan jag sätta igång det och fixa upp några dunk så du inte får problem med kiselalger eller liknande direkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en risk med att blanda saltet "starkare" för att sen späda ut det, då man kan få utfällningar av t.ex. kalcium, en kortare stund är ingen fara, men ha det stående länge kan försämra saltet.

du menar när jag låter den stå över natten med starkare saltlösning, så får jag utfällning av olika ämnen? hur skulle det påverkar mitt akvarium? du får gärna berätta mer! :)

jag har iofs en liten pump som jag skulle kunna använda när jag löser salt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar du bli på g med att blanda vatten? :)

Hör av dig isåfall om du inte har osmos så kan jag sätta igång det och fixa upp några dunk så du inte får problem med kiselalger eller liknande direkt :)

Nä jag har inte kommit någon vart än:) Jag förbereder mig bara o samlar mycket info.

Fick dessutom nys om ett hus til våren, så jag fixar nog med tekniken bara o förbereder samt sparar ihop pengar så länge tills det är dax. Är ju dumt att starta upp ett kar om säg kanske en månad o sen bestämmer jag mig för o flytta om 4 månader. då kanske nått går illa i flytten. Vet inte hur känsligt ett salt kar är just för en flytt... Känns som det kan bli en del skador på koraller o anemoner om man inte flyttar dem separat o jätte försiktigt!!!

Vore guld värt att kunna få osmos vatten. Min kompis (saltbiff här på SG) är också på gång att startat upp ett litet salt. Men hon har ett 35 liters, så lite mindre än mitt.

Men vi ses väl imorn, hänger på Patte o kikar på ditt kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i så mkt osmosvatten jag behöver i en hink tillsammans med en värmare och liten pump. Sen häller jag i saltet och låter det stå ett par timmar.

Då är det ju med fördel att man inte har ett mega stort kar när man ska lösa saltet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag har inte kommit någon vart än:) Jag förbereder mig bara o samlar mycket info.

Fick dessutom nys om ett hus til våren, så jag fixar nog med tekniken bara o förbereder samt sparar ihop pengar så länge tills det är dax. Är ju dumt att starta upp ett kar om säg kanske en månad o sen bestämmer jag mig för o flytta om 4 månader. då kanske nått går illa i flytten. Vet inte hur känsligt ett salt kar är just för en flytt... Känns som det kan bli en del skador på koraller o anemoner om man inte flyttar dem separat o jätte försiktigt!!!

Vore guld värt att kunna få osmos vatten. Min kompis (saltbiff här på SG) är också på gång att startat upp ett litet salt. Men hon har ett 35 liters, så lite mindre än mitt.

Men vi ses väl imorn, hänger på Patte o kikar på ditt kar ;)

Jajjemen vi ses imorgon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda 8 dl salt vardera i två 25-liters jäshinkar, under omrörning. Sedan kalibrerar jag med refraktometer när det är färdiglöst, och jag låter det stå över natten innan jag värmer 5 liter på spisen och häller tillbaka innan jag pumpar i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis, stackars dom som har 2000l kar då dom ska byta 10% 200l, det blir en rätt stor hink :P

När jag bytte vatten till clownhotellet, tog jag 10l hink och blanda med salt och lät stå över natten och rörde med ballongvisp då och då och sedan ställde i diskhon med varmt vatten runt till den fått upp temp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall göra rätt så skall man först tappa upp allt vatten och sedan hälla i alt salt som man skall använda - exempelvis 10 liter vatten och sedan ca 400 gram salt. På detta sätt har man ingen risk för utfällningar. Den metod Fredrik använder innebär att kalcium och karbonat fälls ut och bildar kalciumkarbonat (kalksten). Fredrik - det är att detta bildas som gör att du tror att inte allt löses sig. Det påverkar dina kalciumvärden samt din alkalinitet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall göra rätt så skall man först tappa upp allt vatten och sedan hälla i alt salt som man skall använda - exempelvis 10 liter vatten och sedan ca 400 gram salt. På detta sätt har man ingen risk för utfällningar. Den metod Fredrik använder innebär att kalcium och karbonat fälls ut och bildar kalciumkarbonat (kalksten). Fredrik - det är att detta bildas som gör att du tror att inte allt löses sig. Det påverkar dina kalciumvärden samt din alkalinitet.

MVH Lasse

okey, tack! :) då ska jag sluta med det ! man lär sig något nytt varje dag!

hur "bör" man göra då? (jag ser att jag måste klippa sönder min dunk för att få in en pump :( )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda 8 dl salt vardera i två 25-liters jäshinkar, under omrörning. Sedan kalibrerar jag med refraktometer när det är färdiglöst, och jag låter det stå över natten innan jag värmer 5 liter på spisen och häller tillbaka innan jag pumpar i det.

Ehhhh på svenska kanske... Det där är ju helt nya ord för mig.. Kalibrera med refraktometer, hmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

´Kan bli många hinkar;)

Syftade på att vi hade små kar, mindre jobb :D

Visst är det så :)

Men om man skaffar bra grejer (dunkar, hinkar osv) så går det nog rätt smidigt med.

För mig räcker det med att byta typ 7 liter i veckan så en 10liters hink är ju lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, tack! :) då ska jag sluta med det ! man lär sig något nytt varje dag!

hur "bör" man göra då? (jag ser att jag måste klippa sönder min dunk för att få in en pump :( )

Har du ingen ÖB i närheten, dom har bra plastbaljor med lock som tar typ 60 liter, istället för att

slå i lite salt i taget så har jag märkt ut på min balja exakt hur mycket osmos som ska i, sen bara dra fram vågen och mäta upp exakt hur mycket salt. Smidigt och enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar osmos vatten? är det möjligt att lagra, till tex två vattenbyten, eller måste det användas upp omgående som jag tror??

Vatten känns väl lite som färskvara kanske....

Jag kör upp ca 150 liter osmosvatten ungeför var tredje vecka. Det skall då räcka till veckovisa vattenbyten samt påfyllnad för avdunstat vatten. Man skall helst förvara det i slutna kärl. Mina är inte helt slutna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten blir dåligt pga organiskt material som bryts ner (läs ruttnar). RO vatten är per definition rent vatten och skall inte innehålla något organiskt material och om det som Wiking säger lagras slutet så har det väldig lång hållbarhet. Min åsikt är att man inte skall ha luftning eller cirkulation i en behållare med RO-vatten - då förkortar man hållbarheten genom att orenheter från luften kommer ner i vattnet. Nu fick du ett tvärtomsvar igen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 200 liters Vatten Balja med lock jag köpte som jag har 2 små pumpar i.

Dom går i ca 2 dygn när jag blandar mitt vatten så det är löst.

Mitt osmos vatten har jag i en 25 liters dunk som jag fyller min balja med

den är någon form av vin/jäs dunk så den är helt tät och mitt vatten

håller sig bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Jag mäter först upp saltet med en digitalvåg blandar det sedan med osmosvattet.

Låter det genomluftas med en nanostream i 1-2 dygn så att det blir klart samt att det håller samma temperatur som i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...