Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag tror det kommer vara svårt att lösa flödet på ett bra sätt i en så liten tank, en Tunze nano tror jag kommer flytta sanden så du bara har den på en sida såvida du inte limmar fast den i botten :) Tänk på att många asymbiotiska koraller vill ha ett laminärt flöde. Hade det varit min burk så hade jag satt en 2000L/h pump i sumpen, borrat två hål i ena kortsidan antingen vertikalt närmast bakrutan eller horisontellt vid ytan och dragit igenom rör(om det finns så små genomföringar) för att på det viset skapa ett akvarium fritt från utrustning och skapa en stadig rotation i akvariet. Givetvis med en bakventil på röret samt även en kran för att kunna strypa flödet, vet inte riktigt hur mkt som blir över på 2000L/h när man dragit upp den en meter genom ett par 90grader och delat på 2 flöden. En 300L/h i timmen pump tror jag knappt orkar upp med vattnet men du kanske räknade med en pump som lämnar 300L/h vid 1m höjd?

Jag tänkte använde den nanopump jag haft tidigare i akvariet (när det var ett kontorsnano). Vid fullt blås så blev det lite sandstorm men drog man bara ned lite gick det fint. Lite trist, naturligtvis, när för mycket teknik syns men å andra sidan är jag lite lagd åt laboratorieestetik...

Yup, en pump som ger 300 liter i slutändan. Har en Eheim liggande som ger ganska exakt det vid en meters pumphöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Trots att burken inte är startad än har jag skaffat första innevånaren. Det blev en liten Tubastreakoloni som är odlad i fångenskap. Tydligen växer den som bara h...e och kvinnan som har den kan sälja en hel del fraggar. Ännu så länge får den bo i mitt stora kar. Den är väldigt hungrig men kan inte matas med ljuset är på då firrarna snor artemian. Men ca 1 timme efter mörkläggning går det bra. Bilden är usel men det kommer bättre. det är den gula fläcken. Åtminstone kan jag ana tentaklerna.

IMG_0131.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, en ganska meningslös film, kan man tycka. Vill bara visa att projektet inte står still. Provkör systemet med sötvatten. Kollar efter läckor. Det gula ni ser till vänster i sumpen är ett kilo svavelkulor. Dessa skall täckas med en ca 15 cm djup DSB. DSBn skall förhoppningsvis skapa en anaerob miljö för svavlet där glada bakterier skall leva som med hjälp av svavlet (i en anaerob miljö) skall reducera de stora mängder nitrat som kommer att bildas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha okej täkte kanske mer på en liten måndiod ;)

Blir nog kul i vilket fall, har du tänkt mata för hand eller ha konstant levande föda i karet?

En kombination. En matningsrobot skall kombineras med "handmatning" samt att jag hoppas att den macroalgskog som skall växa i vänstra delen av sumpen förhoppningsvis skall bidra med diverse smådjur o växtplankton. Tänkte blanda i lite vodka i påfyllningsvattnet för att ge mer fart åt smådjuren. Dessutom, skall jag ha väldigt lite fiskar som käkar upp de pods som bildas i systemet. Det här akvariet skall till skillnad från det här

IMG_0119.jpg

vara fokuserat på ryggradslösa varelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas det kommer igång snart! *otålig* :)

Nu rullar det pa. Har just beställt pafyllni ngsautomatiken och värmare. Sticker till Stockholm o Jazzfestivalen imorgon men är tillbaka i selen pa tisdag. da börjar allvaret!!

I min "stora" burk hade jag tidigare en kalkvattenmixer men den har ersatts av Balling pumpar. Mixern skall fa flytta till nanot. Lite coolt med ett nano med en sadan, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gjorde du rätt i när du beställde autotop-off! Jag slutade med akvarie förra gången framförallt för att jag inte orkade att manuellt fylla på karet från den blytunga 25 liters osmosdunken varje dag, ush,,, Köpte du Tunzes påfyllning förresten?

För övrigt: ska du ställa kalkvattensmixern bredvid karet? Skulle kunna vara lite coolt att kolla på ibland. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gjorde du rätt i när du beställde autotop-off! Jag slutade med akvarie förra gången framförallt för att jag inte orkade att manuellt fylla på karet från den blytunga 25 liters osmosdunken varje dag, ush,,, Köpte du Tunzes påfyllning förresten?

För övrigt: ska du ställa kalkvattensmixern bredvid karet? Skulle kunna vara lite coolt att kolla på ibland. :)

manuell pafyllning är outhärdligt. Min stora burk dunstar 5 liter/dag.

nej, mixern kommer att sta i det högra sumpfacket. Finns bara plats där samt minskar risken för att vattnet rinner över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu är vattnet påfyllt! Jag gillar, som sagt, luftkylda Tunze pumpar pga tillförlitlighet och att de inte värmer vattnet. Kolla vad jag hittade hos den lokala fisklangaren igår! En Tunze i nanoformat som såldes med 50% rabatt! Av förpackningen att döma är den tillverkad för väääldigt länge sedan. Det står "Made in West Germany".

Belysningen nu är 2 st 20 000K och 2 Fiji Purple. Tycker det liknar ljuset man ser lite djupare ned i vattnet.

Ursäkta röran runt burken men det skall åtgärdas innan hustrun kommer tillbaka (om 2 veckor!).

IMG_0157.jpg

IMG_0160.jpg

IMG_0159-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tunze pumparna ska vara av högsta kvalité enligt min lokala sötaffär där jag jobba innan. det är därför de kostar shortan oxå du hade tur som hitta en för 50% rabatt :)

Hur mycket låter den?

Ja, här hade jag tur, tror jag. Priset slutade på CHF 54 med rabatten.

Den är totalt ljudlös. Åtminstone i mina gamla rockbandsöron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...