Gå till innehåll

Nybörjare i akvarium salt lr sött?


falken

Rekommenderade inlägg

hej!

Jag hade tänkt investera i ett akvarium men har väl inte bestämt om jag skall köra salt eller sötvatten.

Har ni några rekommendationer på val av

sött eller salt

volym

Kostnad salt vs sötvatten

vilken är mest lättskött.

tänkte ta upp ett hål i väggen så att man ser det ifrån 2 håll se skiss.

post-4456-14468916963319_thumb.jpg

MVH

Mike

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

Jag hade tänkt investera i ett akvarium men har väl inte bestämt om jag skall köra salt eller sötvatten.

Har ni några rekommendationer på val av

sött eller salt

volym

Kostnad salt vs sötvatten

vilken är mest lättskött.

tänkte ta upp ett hål i väggen så att man ser det ifrån 2 håll se skiss.

[ATTACH]31318[/ATTACH]

MVH

Mike

jag tror att de flesta här på SG, har börjat med sötvatten.

jag anser att det är personligt och vilken budget du har!

när de gäller pengar så kan man jämföra ganska så lätt! jag har 450 liter och har lagt ner ca 25.000kr och har inte speciellt mycket koraller (än så länge). dock har jag köpt mitt kar beggat.

detta i jämförelse med sötvatten, då skulle du få ett mycket större kar och och en fin resa till thailand, där du kan dyka och se saltvattenfiskarna.

sen tycker jag inte att de går att jämföra, salvatten är mer avancerat, mycket roligare o mer spännande.

det är personligt och svårt att säga vad som passar just dig! finns en liten tumregel, att salt kostar 100kr per liter, vilket kan stämma hyffsat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

>sött eller salt

Salt eftersom detta är saltvattensforum! :)

>volym

Så stort som du har plats och råd med eftersom du antagligen endå kommer att vilja ha ett större.

>Kostnad salt vs sötvatten

Beror på ambitionsnivån, men saltvatten är kanske 5-10ggr dyrare än sötvatten.

>vilken är mest lättskött.

Saltvatten kräver mer kunskaper men jag tror man pillar mer i en sötvattensburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattenguiden.

Naturligtvis ska du starta saltkar eftersom du frågar på ett saltvattensforum. Man kan generellt säga att ett saltkar kostar ungefär 100-150kr/liter att starta upp (med begagnade pryttlar) . Naturligtvis beroende på hur mycket teknik och hur stort karet är. Dom flesta brukar hamna där omkring. Själva driften sen är helt beroende på vad du väljer att ha i akvariumet, ett rev, endast fisk mm....

I salthobbyn gäller ju mycker tålamod och åtskilliga timmar med böcker och forum.

Kolla upp med några medlemmar i krokarna om du kan komma och titta på deras kar och bilda en uppfattning. Kolla under medlemslista, där kan du göra en avancerad skning på stad. Det finns en hel del i trestad området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt!

För min del nu när jag började med akvarium igen efter ett uppehåll på ca 15år så skulle jag starta sött igen. Men när jag såg mitt första saltkar fanns det ju inte nån tvekan, det skulle det bli, och jag är så otroligt nöjd med det valet, sötvatten hade jag tröttnat på rätt snabbt, men i salt kan man ha så mycket mer än i sött, finns så många fler dimensioner, så underbara färger, ja du förstår :)

Kostnad, jag håller med petnym om kostnaden, det ska man vara beredd på och 100-150kr/L stämmer överaskande väl, har 112L som huvudkar och det ligger nog nu på runt 11 000kr med allt jag har i det, vet inte exakt men däromkring i.a.f..

Så har du råd med det, så är salt värt det, har man inte råd så funkar sött som ett substitut en kortare stund tills man har råd med salt :)

Vill man hålla karet fint så tror jag båda har en del arbete som behöver läggas ner, men man kan ju inte jämföra salt med ett vanligt neontetra kar, det ska jämföras med ett avancerat sötkar, annars är det orättvist.

Sen kan man om man väljer rätt djur ha ett saltkar som inte behöver någon skötsel alls i princip, jag har en 2,5L balja med saltvatten, några knappar, en bit LS, som har stått utan värmare, belysning, pump eller vattenbyten i 4 månader nu i en fönsterkarm. Och knapparna lever än, det är lowtech och det är nog inte många sötkar som klarar av det :).

Volym, så stort du har råd med med beräkningen 100-150kr/L, man vill alltid ha mer plats, håller i mig hårt för att inte gå och beställa det där 600-800L karet man drömmer om ;).

Lycka till, och hoppas se dig med en uppstartstråd snart, ler, men tänk igenom vad du verkligen vill så du inte ågrar dig sen. Men när du väl gått salt så vill du aldrig tillbaks :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren jag får ta mig en ordentlig funderare ang salt vs söt,

men volymen som jag tittat på ca 200-500 L .

Saltvattenkar är trots allt det vackraste alternativet men dyrt.

smakar det så kostar det.

Falken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren jag får ta mig en ordentlig funderare ang salt vs söt,

men volymen som jag tittat på ca 200-500 L .

Saltvattenkar är trots allt det vackraste alternativet men dyrt.

smakar det så kostar det.

Falken

hellre 200l salt än 500 liter söt -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bestämt mig för SALT finns jju inget snyggare,

men storleken vet jag ej skall leta efter beg. komplett helst.

Falken

ett mycket klokt beslut! :W:

om jag vore dig, så skulle jag kolla runt i forumet och läsa, köpa en bok (förslagsvis Daniel Knops "saltvattensakvarium") och sen besöka någon i din närhet som har hållt på ett tag och ställa dina (dumma) frågor :)

sen kan vi självklart hjälpa dig en del/mycket också! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bestämt mig för SALT finns jju inget snyggare,

men storleken vet jag ej skall leta efter beg. komplett helst.

Falken

Låter som en fin idé, jag skulle rekomendera en 2-3000 liter kanske ;) nej, skoja bara. Mitt ligger på 375 liter och en sump på 100 liter har haft mitt i snart ett år och vill ha större redan nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har betämt mig för storleken 200x60x60 cm , med aluram men efter avrådan så får jag nu söka ett helglas 720L m. ovan mått. + lysrörsarmatur

Tänkte använda avrinningskam med sump i vänstra delen i karet ca ;40cm(144L)

Men hur mycket skall denna vattennivå ligga över karets vattennivå?

Finns det bilder på sådana lösningar? (fult rent estetiskt kanske)

Övrig utrustning;

Kalkreaktor? (om detta är nödvändigt)

Kolsyra

Skummare

2 st streampumpar ( ca 5-6000 l/tim) med pulsstyrning.

Salt

Vit sand

Koraller

Tester vilken/vilka?

Har säkert missat en hel del, men vad?

MVH

Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har betämt mig för storleken 200x60x60 cm , med aluram men efter avrådan så får jag nu söka ett helglas 720L m. ovan mått. + lysrörsarmatur

Tänkte använda avrinningskam med sump i vänstra delen i karet ca ;40cm(144L)

Men hur mycket skall denna vattennivå ligga över karets vattennivå?

Finns det bilder på sådana lösningar? (fult rent estetiskt kanske)

Övrig utrustning;

Kalkreaktor? (om detta är nödvändigt)

Kolsyra

Skummare

2 st streampumpar ( ca 5-6000 l/tim) med pulsstyrning.

Salt

Vit sand

Koraller

Tester vilken/vilka?

Har säkert missat en hel del, men vad?

MVH

Mikael

jag tror inte att du behöver kalkreaktor till att börja med!

kolsyra vet jag inte vad man ska ha till!

jag röstar på levande sand!

du behöver en saltmätare (refelktometer förslagsvis), nitrit och nitrat att börja med. sen i senare skede behöver du ph, mg ca och kh också..

vad ska du ha för lysramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag undviker halogen, de drar mycket el samt genererar mycket värme.

Så det blir T5 lr annat vet ej riktigt ,men har för mig att en del kör 2 st olika rör.blått och vitt ljus.

Mike

jag tror inte att du behöver kalkreaktor till att börja med!

kolsyra vet jag inte vad man ska ha till!

jag röstar på levande sand!

du behöver en saltmätare (refelktometer förslagsvis), nitrit och nitrat att börja med. sen i senare skede behöver du ph, mg ca och kh också..

vad ska du ha för lysramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...