Gå till innehåll

Är Optiwhite värt priset


Wretling

Rekommenderade inlägg

Jag har planer på ett nytt kar och jag undrar om Optiwhite glas är värt priset. Jag har aldrig sett optiwhite utan bara läst om det här på forumet, jag ska få betala 2000:- extra för optiwhite på det jag har tänkt byggt. Det ska visst inte ha någon grönton. Jag har idag ett RSM 130 och jag ser ingen grönton i det glaset. Är det värt det? Tacksam för alla synpunkter. Helst skulle jag villa se det "live" innan jag bestämmer mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är värt det kan bara du svara på själv. Jag kan konstatera på mitt kar att jag nu i efterhand önskar att det var optiwhite även på kortsidorna och inte bara framsidan. Nu har jag 12 mm glas och glastjockleken påvärkar hur mycket grönt man ser eller inte.

Hur stort kar planerar du och framför allt hur tjockt glas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten på akvariet ska vara 120x73x55. Det ska vara en in-wall lösning med insyn från 2 håll + ett runt fönster på kortsidan (Mellan kök/hall/vardagsrum). Jag vet inte vilken tjocklek det ska vara jag har bara skickat förfrågan på mått till olika ställen, men jag tror att det är 10mm. Skillnaden är allstå att desto tjockare glas desto mera grönt, mitt rsm har 8mm tror jag och där ser jag inget grönt. Jag har bara fått svar på pris från de kända som gör måttbeställda akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske inte upplever någon grönton i ditt RSM men titta på dina koraller ovanifrån så skall du se att färgerna är annorlunda. Jag har förvisso precis startat mitt nya optiwhite kar men tidigare behövde jag titta uppifrån för att se färgerna ordentligt medan det inte är någon skillnad nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får komma förbi här någon gång annars får du se skillnaden. Jag har ju som sagt var något tjockare glas. Kommer du ha mittstag i karet kommer du säkert klara dig med 8 mm glas (låt ett proffs ge dig underlag för hur tjockt glaset ska vara). Vad det gäller mittstag gör det att karet blir billigare men du får något som skymmer ljuset om du har T5 samt att det kan upplevas vara ivägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Wrang

Har själv ett med 12mm vanligt glas och gröntonen är störande tycker jag.

Snåla inte med karet . tänk på att det är det ända du inte kan byta hyfsat enkelt.

både pumpar skummare belysning m.m går ju att byta om du inte blir nöjd, men karet får du stå med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt Optiwhite på framrut och ena kortsidan på mitt nya. Vet dock inte hur skillnaden är men tror att jag tro på Wrang. Kostade en slant men i det stora hela blir det bara 1% och det kan det vara värt när man ändå kostar på sig en dyr hobby.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om man tänker efter så är det en liten kostnad om man räknar ut vad hela kalaset kommer att kosta. Det blir nog optiwhite glas.

jag hade åkt och kollat! men du väljer att inte göra det, så kommer du så klart fråga dig själv många gånger, om hur det skulle ha sett ut om du hade haft det istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är karet större än 200 l (eller glas som är tjockare än 6-8 mm)

och du ska ha stenkoraller, så skulle jag absolut köpa Optiwhite.

Jag tycket att det största problemet är inte den gröna färgen på glaset,

utan att många vackra klara färger på koraller fösvinner,

då glaset främst släpper igenom grön färg och andra fäger filtreras bort mer eller mindre av glaset.

Har man tunnt glas, så märks den gröna färgen inte och att vissa färger inte försvinner så mycket.

Tyvärr köpte jag inte optiwhite till mitt kar på 800 l och det ångrar jag bittert idag !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera Optiwhite. Saken är den att om du köper en billig skummare, så kan du alltid uppgradera efter hand. Framrutan på karet kan du inte uppgradera lika enkelt. Därför är det bra att "ta i" lite med denna investering redan från början.

I mitt första 425-liters kar hade jag inte Optiwhite. Det ångrar jag, då jag idag har färgglada fiskar som jag gärna skulle vilja uppleva ännu bättre färger på. I mitt nyare revkar har jag Optiwhite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera Optiwhite. Saken är den att om du köper en billig skummare, så kan du alltid uppgradera efter hand. Framrutan på karet kan du inte uppgradera lika enkelt. Därför är det bra att "ta i" lite med denna investering redan från början.

I mitt första 425-liters kar hade jag inte Optiwhite. Det ångrar jag, då jag idag har färgglada fiskar som jag gärna skulle vilja uppleva ännu bättre färger på. I mitt nyare revkar har jag Optiwhite.

Tänker likadant jag, karet är en av de billigare sakerna i ett system, och när allt är på plats och korallerna frodas är det inte så enkelt att byta kar om man upptäcker att det hade avrit bättre, ahde själv "vanligt" i min första 800 L burk och nu har jag optiwhite i 1100 och jag trodde aldrig det var så stor skillnad som folk sa, men nu är jag grymt nöjd att jag valde opti, lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Läser här på forumet att nu kan man alltså "färga korallerna med att byta glasruta i burken". Så en korall skall alltså får inte se ut som den gör i det ljus vi ger den! Vattenkvaliteten mm. Blir den så mycket vackrare eller är det bara en tillfällig kosmetika som vid byte till ett annat "kar som det nu idag heter" uppnår en annan färg?

Teknik i all ära, men vi kan inte förändra vad naturen har att ge annat än försöka få det så naturligt som möjlig, med belysning, vattenkvalitet, rätt strömning för vissa koraller mm. Att hitta rätt i det ljus vi kan ge dem, genom att förflytta en korall som inte slår ut, i ett försiktigt tempo för att ge den möjligheten att "må bra" nerifrån till mer ljus etc.

Saltvattenakvarist med ca:100 timmars dykning i Röda Havet mm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med optiwhite så får du den mer naturella färgen som det är i verkligheten. Som att titta på korallerna uppifrån. Medans vanligt (float glas tror jag det kallas) har ett grönt spektra när man tittar igenom vilket förvränger färgerna lite och tar bort några färger. Så optiwhite färgar inte korallerna utan tar fram dess naturliga färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...