Cabomba Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Kanske en dum fråga, men jag undrar hur folk hanterar sina burkar när de har semester.1. Åker bara bort max en helg.2. Åker aldrig bort.3. Ber en kompis/släkting/akvarist ta hand om akvariet.4. Hyr en professionell akvarieleasingfirma att sköta allt.5. Annat alternativ jag inte kommit på. Citera
malm Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 ber en kompis åka och mata fiskarna, och kolla så allt ser ok ut... Citera
nike83 Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 om jag är borta en vecka, så får min foderautomat vakta karet... Citera
saltishenke Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Polare sköter mitt inget billigt i karet precis så svärmor får inte röra det ! Citera
wizz Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Farsan brukar sköta om det.. Var borta i 5 veckor i sommras och det var inga problem.Förutom mitt lilla kar som en slang koppling släppte och en del vatten hamnade på golvet.. Natten innan jag kom hem men det klarade sig ändå.. inga större mängder vatten bara ett par liter.. Citera
Laggeman Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Har haft polare som skött om mitt när jag varit hemifrån. Nu får det bli grannen då vi flyttat så pass långt från Malmö. Fylla en foderautomat och osmosdunk är inget hårt jobb precis. Citera
maca Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 en polare fyller på osmosvatten och foderautomat samt stödmatar med annat då och då, har lämnat karet i 7 veckor utan problem. Citera
loscars Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Jag har snälla barn (som kan följa skrivna instruktioner) I övrigt funderar jag på lite olika doseringslösningar, för min balling. Citera
hansson_1985 Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 jag kom hem igår efter 2 veckors semaster. karet såg bra ut. lite låga värden bara men annars bra. jag instalerade en doserpump för att hålla uppe CA MG KH men den va inte helt optimalt inställd så när ja kom hem hade ja kh8 mg 1200 ca 380. men en doserpump är alltid bra. då slipper man hålla på och sköta det så mycket annras me..det va svärfar som fick ställa upp.. och kemi intreserad som han är så fixade han värderna hyfsat. Citera
xstream Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Att åka iväg en vecka är inga problem, så länge klarar sig vattenpåfyllning mm. Sen om jag är borta längre ber jag farsan fylla på tillsatser och se över flöden i reaktor samt filter. Citera
Sillen Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Det finns lösningar på mycket av tiden. Själv har jag satt upp som krav på mitt kar att det ska fungera i minst 10 dygn med endast blomvattarens skötsel. Ska inte vara mer att göra. Det kan dock vara problem mitt på sommaren då det är varmt.Den som jag skulle höra med är Hellman. Han har lämnat sitt kar i flera månader med minimalt med underhåll och hans kar är vackert! Citera
Trilobite Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 En granne får fylla på osmosen om det skulle behövas, jag gör färdiga matningspack i frysen. Jag låter värden a gå ner och rätar upp dem när jag kommer hem. Men å andra sidan har jag inte varit borta någonstans mer än en vecka på många år. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.