Erika-86 Postat 25 mars 2009 Dela Postat 25 mars 2009 Vilken sand skulle du rekommendera till ett stort saltkar..?Vad använder du för sand i ditt saltkar? Har du något positivt / Negativt att säga om just den sanden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 26 mars 2009 Dela Postat 26 mars 2009 jag kör med levande sand. jag har läst att de är bra då sanden bidrar med bakterier och levande små organismer,vet dock inte om den har samma effekt som LS... dock kostar de lite mer, men inte jättefarligt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 26 mars 2009 Dela Postat 26 mars 2009 Ett litet tips ta inte för fin sand bara, då den lätt bli flyktig i karet så fort nåt rör omkring i botten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 mars 2009 Dela Postat 26 mars 2009 Kör med korallkross i mitt kar, är helnöjd med den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 26 mars 2009 Dela Postat 26 mars 2009 Jag har haft lite varierande grovlekar, dom grövre med snäckskal/korallkross ser fina ut i några veckor sen börjar kalkalgerna växa på dom och annat skräp.Finare sand fungerar helt bra om man har flera lite svagare stream pumpar istället för ett par riktigt kraftiga så det blir "samoa pink" sand för mig nästa vända.Kör nu utan sand dom första 3-5 månaderna så jag får bort de mesta döda som lossnar från stenen, det handlar om en hel del skräp(kallas deterius om du vill söka).Eftersom du är nybörjare så pointerar jag att man skall ha sand som är till för saltvatten (snåla inte på denna punkt).//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hotrider Postat 27 mars 2009 Dela Postat 27 mars 2009 Jag är nybörjare själv men tycker det är enklare utan sand, speciellt när man ska städa karet. Dock ser det kanske inte så snyggt ut... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 27 mars 2009 Dela Postat 27 mars 2009 Körde med levande sand vid upp start men har tagit bort allt nu ska i med ARAGONIT Sand från Korallenzucht för den levande blev bara skitigare och skitigare + att jag kör med zeo därför slängde jag den ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 27 mars 2009 Dela Postat 27 mars 2009 Ett litet tips ta inte för fin sand bara, då den lätt bli flyktig i karet så fort nåt rör omkring i botten.Jag håller med dig om att om man rör i fin sand att den kan bli flyktig.Däremot kan inte jag tänka mig något annat att den finaste korallsanden, varför?Jo då kommer ingen skit ner o lägger sig i hålrum som det blir med grövre storlekar.Sedan anser jag också att det är en dödssynd att rota i bottenlagret i tid o otid, det skall man låta vara.Köp fiskar ex. Centropyge (konsumerar detritus) och lägre djur som tar på sig uppgiften som renhållningsarbetare då kommer dessa sköta om botten så den hålls i perfekt skick. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Erika-86 Postat 30 mars 2009 Författare Dela Postat 30 mars 2009 Jag håller med dig om att om man rör i fin sand att den kan bli flyktig.Däremot kan inte jag tänka mig något annat att den finaste korallsanden, varför?Jo då kommer ingen skit ner o lägger sig i hålrum som det blir med grövre storlekar.Sedan anser jag också att det är en dödssynd att rota i bottenlagret i tid o otid, det skall man låta vara.Köp fiskar ex. Centropyge (konsumerar detritus) och lägre djur som tar på sig uppgiften som renhållningsarbetare då kommer dessa sköta om botten så den hålls i perfekt skick.Så vad rekommenderar du att man köper för korallsand.? Visa gärna med bild eller länk.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 det e en smaksak. jag gillar väldigt fin sand. kör med minsta storleken nu. men skulle jag startat nu så skulle det nog blivit storleken över min. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 vet inte om det är den bästa sanden men jag kör den och fiske o fiskar rekommenderade denNATURES OCEAN Bio-Activ Live Aragonite 1gick ej o få direktlänk dit men du hittar den säkerthttp://www.akvariecenter.com/Shop/Index.phphittade den här medhttp://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=984http://www.pwss.se/product.php?productid=7410&cat=0&page=260 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Så vad rekommenderar du att man köper för korallsand.? Visa gärna med bild eller länk.. Hej!Jo jag har 1-2 mm korallsand (det enda som existerar i min saltvattensvärld), du kan hitta olika bottenmaterial och grovlekar på denna länken .Är du osäker vad du skall välja så plöj igenom en massa litteratur så kan du sedan väga fördelar mot nackdelar. Givetvis skall du ju välja det som känns bäst för dig.Jag har en rätt så tjock sandbotten, inga 1-2 cm utan den ligger minst på 5-7 cm.Har man inte så tjock sandbotten packar den sig inte heller på samma sätt och blir flyktigare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Jag är nybörjare själv men tycker det är enklare utan sand, speciellt när man ska städa karet. Dock ser det kanske inte så snyggt ut...Jag tror inte du kommer lyckas så bra med ditt akvarium då bottenmaterialet har en biologisk funktion. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Äh det finns ju mängder med stora kar med bar botten. Det är ju till och med regel i offentliga akvarier. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Crillo Postat 30 mars 2009 Dela Postat 30 mars 2009 Den här gillar jag (original), http://www.caribsea.com/pages/products/ocean_direct.htmlFinns hos t.ex BioTed. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 31 mars 2009 Dela Postat 31 mars 2009 Äh det finns ju mängder med stora kar med bar botten. Det är ju till och med regel i offentliga akvarier.Kanske lite andra utformade system än i ett litet hemakvarium! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 1 april 2009 Dela Postat 1 april 2009 Kolla in en vända på Reefcentral där har man en hel del förespråkare för sandfritt, jag kör själv utan sand i min fraggburk.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 1 april 2009 Dela Postat 1 april 2009 Kolla in en vända på Reefcentral där har man en hel del förespråkare för sandfritt, jag kör själv utan sand i min fraggburk.//NiXoNOk jag skall kolla där, även om det är svårt att omvända mig! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 1 april 2009 Dela Postat 1 april 2009 Absolut inte ute efter att omvända någon;)Jag skall själv börja fylla på med sand i min stora sps burk idag, fick hem 4små påsar med samoa pink att börjas med.Däremot så tror jag att det inte är nåt problem att köra utan sand...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 1 april 2009 Dela Postat 1 april 2009 Naturligtvis går det att köra ett kar utan sandbotten, tror det är lättare än att ha en tunn sandbotten på 1-2cm som kräver en hel del skötsel. Lättast för frågeställaren är nog att släpa sig ner till din saltvattensbutik och kolla in de olika sorter som finns och välja en som du tycker ser fin ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xstream Postat 1 april 2009 Dela Postat 1 april 2009 Den här gillar jag (original), http://www.caribsea.com/pages/products/ocean_direct.htmlFinns hos t.ex BioTed.Exakt sådan sand var jag och hämtade i helgen hos Ted, den blev kanonfin i karet. Angående sand i akvarium eller inte så körde jag själv utan i nästan ett år innan jag först lade i sand. Jag märkte absolut ingen skillnad. Jag tror att har man bara lite bottenlevande djur som rör om i sanden så blir det ingen "soptipp" för de avfall som kommer från allt levande och då påverkas nog inte heller det levande i karet. Min åsikt/ Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.