Gå till innehåll

Sand frågor..


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Jag har haft lite varierande grovlekar, dom grövre med snäckskal/korallkross ser fina ut i några veckor sen börjar kalkalgerna växa på dom och annat skräp.

Finare sand fungerar helt bra om man har flera lite svagare stream pumpar istället för ett par riktigt kraftiga så det blir "samoa pink" sand för mig nästa vända.

Kör nu utan sand dom första 3-5 månaderna så jag får bort de mesta döda som lossnar från stenen, det handlar om en hel del skräp(kallas deterius om du vill söka).

Eftersom du är nybörjare så pointerar jag att man skall ha sand som är till för saltvatten (snåla inte på denna punkt).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips ta inte för fin sand bara, då den lätt bli flyktig i karet så fort nåt rör omkring i botten.

Jag håller med dig om att om man rör i fin sand att den kan bli flyktig.

Däremot kan inte jag tänka mig något annat att den finaste korallsanden, varför?

Jo då kommer ingen skit ner o lägger sig i hålrum som det blir med grövre storlekar.

Sedan anser jag också att det är en dödssynd att rota i bottenlagret i tid o otid, det skall man låta vara.

Köp fiskar ex. Centropyge (konsumerar detritus) och lägre djur som tar på sig uppgiften som renhållningsarbetare då kommer dessa sköta om botten så den hålls i perfekt skick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att om man rör i fin sand att den kan bli flyktig.

Däremot kan inte jag tänka mig något annat att den finaste korallsanden, varför?

Jo då kommer ingen skit ner o lägger sig i hålrum som det blir med grövre storlekar.

Sedan anser jag också att det är en dödssynd att rota i bottenlagret i tid o otid, det skall man låta vara.

Köp fiskar ex. Centropyge (konsumerar detritus) och lägre djur som tar på sig uppgiften som renhållningsarbetare då kommer dessa sköta om botten så den hålls i perfekt skick.

Så vad rekommenderar du att man köper för korallsand.?

Visa gärna med bild eller länk.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det är den bästa sanden men jag kör den och fiske o fiskar rekommenderade den

NATURES OCEAN Bio-Activ Live Aragonite 1

gick ej o få direktlänk dit men du hittar den säkert

http://www.akvariecenter.com/Shop/Index.php

hittade den här med

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=984

http://www.pwss.se/product.php?productid=7410&cat=0&page=260

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad rekommenderar du att man köper för korallsand.?

Visa gärna med bild eller länk.. :)

Hej!

Jo jag har 1-2 mm korallsand (det enda som existerar i min saltvattensvärld), du kan hitta olika bottenmaterial och grovlekar på denna länken .

Är du osäker vad du skall välja så plöj igenom en massa litteratur så kan du sedan väga fördelar mot nackdelar. Givetvis skall du ju välja det som känns bäst för dig.

Jag har en rätt så tjock sandbotten, inga 1-2 cm utan den ligger minst på 5-7 cm.

Har man inte så tjock sandbotten packar den sig inte heller på samma sätt och blir flyktigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare själv men tycker det är enklare utan sand, speciellt när man ska städa karet. Dock ser det kanske inte så snyggt ut...

Jag tror inte du kommer lyckas så bra med ditt akvarium då bottenmaterialet har en biologisk funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte ute efter att omvända någon;)

Jag skall själv börja fylla på med sand i min stora sps burk idag, fick hem 4små påsar med samoa pink att börjas med.

Däremot så tror jag att det inte är nåt problem att köra utan sand...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis går det att köra ett kar utan sandbotten, tror det är lättare än att ha en tunn sandbotten på 1-2cm som kräver en hel del skötsel. Lättast för frågeställaren är nog att släpa sig ner till din saltvattensbutik och kolla in de olika sorter som finns och välja en som du tycker ser fin ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här gillar jag (original), http://www.caribsea.com/pages/products/ocean_direct.html

Finns hos t.ex BioTed.

Exakt sådan sand var jag och hämtade i helgen hos Ted, den blev kanonfin i karet. Angående sand i akvarium eller inte så körde jag själv utan i nästan ett år innan jag först lade i sand. Jag märkte absolut ingen skillnad. Jag tror att har man bara lite bottenlevande djur som rör om i sanden så blir det ingen "soptipp" för de avfall som kommer från allt levande och då påverkas nog inte heller det levande i karet. Min åsikt

/ Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...