Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

Min Gorgonia är fotosyntetiserande så den är ju rätt enkel på det sättet, men inte hälften så läcker som din (vet du om den är icke-fotosyntetiserande eller fotosyntetiserande?) jag matar inte det nåt speciellt, men den äter på bra när jag matar med "klägget" :). I princip varje polyp verkar fånga nåt, ofta flera gånger per polyp och matningstillfälle. Den får kanske bli mitt nästa offer för timelapse fotografering....

Gorgonian är en Acalycigorgia http://se.reeflex.net/tiere/2782_Acalycigorgia_sp..htm

"Svårighetsgrad 5 - Svår

difficult to maintain. Needs a steady supply of plankton-like foodstuffs" låter nog inte som något för en nybörjare... Fick hicka när jag läste på om den efter hemkomst. Och ja, jag vet att det är fel ordning. Först läsa på, sedan köpa. I teorin fungerar det alldeles utmärkt, men jag lider av någon form av glapp mellan teori och praktik när det gäller att köpa grejer:smiley24:. Men jag har bunkrat upp med UltraMin, Ultra Seafan, ZoPlan, PhytoPlan och frysfoder för filtrerare ochjag hoppas att gorgonian inte svälter... Hur jag ska lyckas med att inte övergöda karet är nog en annan fråga :skrattar:. Och nu när du har sagt det, så måste du ju bara fixa en fin matningssekvens av gorgonian, please:woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Super fin gorgonia :smiley20:, hmm.. verkar finninas en hel del intressanta saker i den affärn.

Får bli en tripp nästa veckan då lönen har kommit :smiley17:

Om du fundera på att släng ut dina hyresgäster ifrån acroporan, så tar jag gräna imot någon :)

Det fanns flera stycken, så chansen finns att någon finns kvar åt dig.

Hyresgästerna är dock inte kvar, de har fått flytta till ett akvarium hos en krabbfantast och slipper bo i mörkret i "maskinrummet" längre :). Hittar jag fler, så hör jag av mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en Acalycigorgia och fick precis som du lite småpanik när jag insåg att jag skulle tvingas stödmata den var och varannan dag. Till saken hör också att jag just nu har ett clownhotell och alla vet ju att dessa inte tål särskilt mycket matning över huvudtaget för att nitratnivån ska skjuta i höjden!

Men döm om min förvåning när korallen verkar må alldeles utmärkt UTAN någon form av stödmatning! Polyperna är helt utslagna större delen av dagen för att sedan dra ihop sig på natten. Den har kvar sina färger och ser jättebra ut!:) Min egen teori är att vattnet i ett såpass litet system som ett clownhotell är väldigt mättat med näringsämnen ändå, utan stödmatningsinsatser. Ska bli spännande när jag nu snart flyttar över den till mitt nya 180l. Det blir ju ett bra mycket större system och således kanske inte lika näringsrikt vatten.

Mitt tips är alltså att testa och se om den verkar klara sig utan stödmatning. Det är ju onödigt att "skita ner" vattnet om det inte behövs!:) För övrigt håller jag med alla ovanstående, grymt snyggt kar!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ett bra tag att svälta en sånhär gorgonia om dom kommit i bra skick därav så är det svårt att komma fram till vad som fungerar bra i foderväg.

Jag är rätt övertygad om att dom fungerar bäst i stora system där det finns en ordentlig microfauna och ett lämpligt flöde.

I övriga fall behövs nog stödmatning om man skall hålla dom längre än ett år.

Man kan iakta vävnaden på stammen samt mängden polyper, båda kommer att minska/krympa vid brist på mat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Mitt tips är alltså att testa och se om den verkar klara sig utan stödmatning. Det är ju onödigt att "skita ner" vattnet om det inte behövs!:) För övrigt håller jag med alla ovanstående, grymt snyggt kar!:)

Tack för berömmet :ler:. Jag vågar nog inte vänta och se utan matar på och hoppas så småningom hitta någon sorts balans med lagom mängd mat och så lite skit som möjligt. Än så länge går det så där, feta fiskar (utom mandarinen :ledsen:) och bajsbruna acroporor. Får väl börja läsa på om zeovit, vodka, bakterier och annat kul eller sälja av mina spser...

Det tar ett bra tag att svälta en sånhär gorgonia om dom kommit i bra skick därav så är det svårt att komma fram till vad som fungerar bra i foderväg.

Jag är rätt övertygad om att dom fungerar bäst i stora system där det finns en ordentlig microfauna och ett lämpligt flöde.

I övriga fall behövs nog stödmatning om man skall hålla dom längre än ett år.

Man kan iakta vävnaden på stammen samt mängden polyper, båda kommer att minska/krympa vid brist på mat.

//NiXoN

Systemet är ca 300 l, microfaunan är det nog si och så med, fast flöde finns det så sanden yr i karet. Ett av tre alltså :smiley24:, så jag stödmatar och hoppas hålla liv i stackarn ett tag till åtminstone. Får väl skicka den vidare till någon mer erfaren och med en större burk, om jag nu märker att den tynar bort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plötsligt började sanden skimra i rött på några ställen. Jaha då var det dags alltså - dinos eller cyano? Blåsandet runt med lilla koralian hjälpte en stund, men snart var skiten tillbaka och såg ut att öka-poop-. Eftersom den fanns på ställen som verkar ligga i lä från min pump (på andra sidan stenarna), kom jag på den strålande idén att det nog behövs en till pump i burken riktad åt motsatt håll. I panik inhandlades en turbelle 6045, kopplades in och dinos/cyanoeländet är putsväck! Har inte sett ett spår på över två veckor, så mera flås verkar funka, pepparpeppar. Turbellen verkar vara en alldeles ypperlig pump, tyst och effektiv (sanden yr så det bildas kala fläckar här och var). Fast varför är den så klunsig? Jag får väl be tomten om en liten vortech, det går ju inte att gömma varken pumpen eller den förbaskade sladden någonstans.

Knappt har jag hunnit andas ut, när jag en morgon ser min lilla mandarin ligga och hyperventilera under sin ”korkek ”. Och det var det sista jag såg av den… Jag köpte den i augusti, trots att karet då bara varit igång 6 månader. Jag har ca 50 kg sten i burken och fisken åt pellets enligt affären, så det skulle tydligen gå alldeles utmärkt… Efter tömningen av karet för ett par månader sedan tyckte jag att det blev mycket mindre småkryp som simmade runt. Och jag har aldrig sett mandarinen äta av något vid matningen, trots att jag försökte släppa ner maten precis framför den. Den brydde sig varken om frysfoder eller om pellets, och jag hoppades att den inte var hungrig bara… Och den verkade inte mager heller (hur man nu kan bedöma det?). Dum som jag är, funderade jag på att skaffa levande pods för att öka på krypantalet i burken, men kom inte längre än att kolla runt var man kan tänkas hitta sånt. Och nu är mandarinen död :ledsen:

Lyckas inte heller särskilt bra med mina acros. En växer visserligen fint, men är bajsbrun. En annan ser ut att ha klätt ut sig till en brunbjörn – brun och jättepälsig. En är till hälften avgnagd av ett krabbskrälle som flyttade in direkt efter att förra krabbskrället blev infångat. Får väl lyfta upp korallen igen (imorgon), pilla bort krabbfan, limma tillbaka korallen (hatar det!) och hoppas att ingen ny hyresgäst står i bostadskön.

Nog med elände:x. Mina andra fiskar och anemonerna verkar stormtrivas. Ricordeorna växer och blir fler hela tiden och min lilla bta frodas också. Den skulle flytta till Scubahawk, men vägrade släppa taget om stenen (livrädd???), så jag blev av med min stora fina bta istället. Har börjat mata bebisen ett par gånger i veckan och det funkar, den äter som en häst och växer så det knakar. Hoppas den blir lika stor och fin som sin mamma så småningom.

post-4339-14468918831302_thumb.jpg

post-4339-14468918828462_thumb.jpg

post-4339-14468918828687_thumb.jpg

post-4339-14468918828853_thumb.jpg

post-4339-14468918829042_thumb.jpg

post-4339-14468918829255_thumb.jpg

post-4339-14468918829479_thumb.jpg

post-4339-14468918829683_thumb.jpg

post-4339-1446891882993_thumb.jpg

post-4339-14468918830138_thumb.jpg

post-4339-1446891883035_thumb.jpg

post-4339-14468918830675_thumb.jpg

post-4339-14468918830885_thumb.jpg

post-4339-14468918831099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert som fan.
Mycket snyggt detta!!!:smiley20:

Gillar ditt blåa fina träd på bild 1.

Tack för berömmet! Och hoppas bara jag kan behålla det lika fint ett tag till åtminstone...

Fy fasen vad snyggt det är!

Jag behöver inte mata min BTA separat längre, mina clowner gör det åt mig ser bra kul ut :skrattar:

Tack! Och kan man få låna dina clowner ett tag, så de visar mina trögskallar att anemoner är till för att bo i? De puckon vägrar begripa det och föredrar att hänga vid avrinningen istället :smiley5:.

Grymt fint! Vad har du för belysning om t5 vad för rör?

Tackar! på 2 av mina T5-or står det Aquablue+ och på de andra 2 står det actinic+. Har kollat att det innebär att de är på 15 000 resp 22 000 K (vilket inte säger mig ett smack -ger upp). De är i alla fall på 54 W, så mycket kan jag :snurrig:...

grymt snyggt kendra
Mycket trevliga bilder du har lagt upp

Tack och bug :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som så har du fått ett jävligt snyggt kar.

Hur som - vaddå??? Menar du - trots att jag är en komplett teknikanalfabet? :skrattar:. Tack och lov så finns det ju SG -Tummen upp och alla duktiga människor här. Och jag KAN faktiskt förstå det mesta jag läser (utom manualerna till de tekniska prylarna då)...-haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag har min lilla leucosternon äntligen fått följa med hem efter en extra lång karantän hos Triton. :) Han är fortfarande liten och något tunn, hoppas min flavescens och xanthurum inte spöar upp honom för mycket. För första gången droppade jag in fisken under drygt en och en halv timme, alla tidigare har fått klara sig med en vanlig inkoppning på ca 45 min. Har även skaffat en Deltec UV dagen till ära. Nu är det väl bara hålla tummarna och mata som gäller. Värdena har varit stabila i minst ett halvt år nu - kH ligger stadigt på 8,3, pH mellan 8-8,2, ca 430, mg 1290. Så jag hoppas att den klarar sig...

post-4339-14468919216798_thumb.jpg

post-4339-14468919217138_thumb.jpg

Den som däremot inte verkar må särskilt bra är min Gorgonia - den kräver nog mycket mer matning än vad jag vågar pytsa in i burken. Polyperna blir färre och den börjar också angripas av alger.

Finns det någon i Stockholmstrakten som har ett kar med mörkerkoraller och är sugen på att försöka rädda stackarn? -ger upp Skicka ett pm i så fall - gorgonian är gratis mot avhämtning i Tyresö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

älskar den här fisken. tycker den är den finaste. har en själv och han har klarat sig bra :) lite blyg i början men det tar sig snart. saken är nog så att dina andra kirurger får passa sig för den när den vant in sig i akvariet hehe. men ett UVC är helt klart nödvändigt till denna fisken :) lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Och kan man få låna dina clowner ett tag, så de visar mina trögskallar att anemoner är till för att bo i? De puckon vägrar begripa det och föredrar att hänga vid avrinningen istället :smiley5:.

Hehe... mina clonwer lämnar inte änns anemonen då jag flytta över den till ett tillfäligt kar :skrattar:, då jag tömde karet förra helgen för stor rengöring av allt.

Idag då dom skulle få flytta hem igen, så vart dom minst sagt inte glada och försökte jaga bort min hand till och med några små nyp fick man, då jag skulle lossa på anemonen.

Fudera själv på att skaffa en gorgonia, men råkade av en slup läsa en del om dessa vackra koraller tidigare i veckan.

Och dom färg glada verkar va extremt svåra att ha tyvärr.

Bland det vanligaste problem va just maten, troligtvis så får dom inte all näring dom behöver i våra kar och där med tynar dom sakta bort och polyperna minskar i anntal så någon gorgonia blir det inte på tal om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

älskar den här fisken. tycker den är den finaste. har en själv och han har klarat sig bra :) lite blyg i början men det tar sig snart. saken är nog så att dina andra kirurger får passa sig för den när den vant in sig i akvariet hehe. men ett UVC är helt klart nödvändigt till denna fisken :) lycka till!

Det var just den fisken som fick mig att skaffa akvariet från början, så hoppas den klarar sig. Han är knappt hälften så stor som de andra kirurgerna, så det dröjer nog innan han kan ge dem en match-boxing...

Han har blivit lite fransig i fenorna efter attackerna, men pucklandet verkar ha lugnat ner sig tack och lov. Vågar inte slappna av ännu, för jag har inte sett att han äter något när jag matar. Men han har fått en egen algklämma bredvid stället där han hänger och där är han och smånafsar ibland, så det finns väl hopp...

Och uvc är igång sent om sider - det tog mig ett tag att undra hur man ser att den är igång :smiley24:. Begrep det när jag tryckte på ON-knappen - 12 timmar efter att jag trodde att jag har igång en uv-c i burken :x ... Visst är man tekniskt begåvad :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fudera själv på att skaffa en gorgonia, men råkade av en slup läsa en del om dessa vackra koraller tidigare i veckan.

Och dom färg glada verkar va extremt svåra att ha tyvärr.

Bland det vanligaste problem va just maten, troligtvis så får dom inte all näring dom behöver i våra kar och där med tynar dom sakta bort och polyperna minskar i anntal så någon gorgonia blir det inte på tal om.

Hade jag läst på innan, så hade jag inte köpt den heller. Det verkar som de är omöjliga att hålla vid liv om man inte har ett kar för mörkerkoraller med överdimensionerad skummare och matar massor! Jag jobbar på det att först läsa på och sedan köpa. Och eftersom det går trögt än så länge, så får jag väl i fortsättningen bara handla där jag får korrekt information, t ex på Triton... Gorgonian skulle inte vara svår alls, det var bara att ge den lite ZoPlan:smiley22:. Blir riktigt sur på mig själv, för jag tycker ju själv att de djuren som inte har en chans att överleva i ett akvarium borde man låtit vara kvar i havet... Men finns det puckon som jag själv som köper, så det är klart att utbudet kommer att finnas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Detta var nog bland det snyggaste jag har sett :-) såg även att det var till salu nu. Elos kan det här med design när det gäller möblen då det mesta ser ut som skräp idag. Passar helt klart in i det moderna hemmet om man gillar vitt, blankt och utan handtag :-) Att man inte såg detta tidigare!!! :-) Lycka till med försäljningen.

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...