Gå till innehåll

Fästa slang i sump?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har grunnat lite på detta och inte kommit fram till någon självklar lösning.

Hur fäster jag slangar, i mitt fall från doserpumpar och osmolator, i sumpen. Alla slangarn kommer underifrån då min sump, som står i källaren, är placerad halvägs upp på väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske var lite otydlig. Inte alltid lätt att få ned i ord något man själv har i huvudet utan att missa viktiga detaljer.

Har 4 st tunna slangar. 3 från doserpumpar och en från osmolator, samma som Marko visar bild på. Har dock ej kvar orginalfästena till denna osmolator. Alla slangarna kommer underifrån, så det går inte att bara hänga dem över kanten på sumpen då de skulle falla ur.

Letar efter en lösning till hur jag fäster dem i kanten på karet så mynningen på slangarna hamnar i sumpen.

Så svaret till både Jonas och Marko är ja, fast jag har ingen lust att köpa 4 Tunze-hållare då det blir väl dyrt för något man borde kunna ordna nästan gratis. På något sätt ......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klädnypa har ingått i mina funderingar. Använder det just nu för osmolatorn. Litar dock int riktigt på detta och om den lossnar så faller slangen ned å golvet och jag får hävert.

Plexiglas är alltid ett alternativ. Dock inte säker på hur jag skulle göra en sådan konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett par bitar kabelrännna med självhäftande tejp på.

På varje bit tar du av locket, sedan skär du ut eller borrar hål i sidan på rännan så du får in dina slangar,klämmer fast locket igen och fäster en på insidan och en på utsidan av karet, sedan trär du igenom dina slangar ifall du inte redan gjort detta.

Klart! Behöver du en ritning på det så kan jag kanske få till en i Paint. :)

*Edit: Du kan också bara ta ett par bitar på varje sidan som är lite kortare, drar igenom slangen och fäster med en bit tejp eller något för extra säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med plexi går det ju att göra väldigt mycket men enklaste lösningen jag kan komma på är att böja till en skiva till ett smalt "U", vända det upp-och-ned och hänga på kanten, borra några hål och fästa slangarna på skivan med buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett par bitar kabelrännna med självhäftande tejp på.

På varje bit tar du av locket, sedan skär du ut eller borrar hål i sidan på rännan så du får in dina slangar,klämmer fast locket igen och fäster en på insidan och en på utsidan av karet, sedan trär du igenom dina slangar ifall du inte redan gjort detta.

Klart! Behöver du en ritning på det så kan jag kanske få till en i Paint. :)

*Edit: Du kan också bara ta ett par bitar på varje sidan som är lite kortare, drar igenom slangen och fäster med en bit tejp eller något för extra säkerhet.

Den gillade jag. Får prova den. Gäller bara att tejpen inte lossnar, men antar att den sitter bra mot glaset även om miljön på insidan inte är den bästa. Tänker på salt/vattenstänk som ju är ofrånkommliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag löst det.

post-2847-14468917214113_thumb.jpg

post-2847-14468917214274_thumb.jpg

Ta ett pvc rör och hitta en kabelstump el dyl som passar inne i röret, stoppa i kabeln och värm röret med varmluftspistol, du måste ha något i röret när du nu böjer annars viker sig bara röret! Nu kommer det roliga.. ta lite vatten ev såpalösning och häll i röret, annars kan du inte dra ut sladden :)

Färdigt - Nästan gratis!

Hälsn // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag löst det.

[ATTACH]32553[/ATTACH]

[ATTACH]32554[/ATTACH]

Ta ett pvc rör och hitta en kabelstump el dyl som passar inne i röret, stoppa i kabeln och värm röret med varmluftspistol, du måste ha något i röret när du nu böjer annars viker sig bara röret! Nu kommer det roliga.. ta lite vatten ev såpalösning och häll i röret, annars kan du inte dra ut sladden :)

Färdigt - Nästan gratis!

Hälsn // Danne

Problemet är att mina slangar är 4mm invändigt 6mm utvändigt. Svårt att hitta PVC i de dimensionerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett pvc rör och hitta en kabelstump el dyl som passar inne i röret, stoppa i kabeln och värm röret med varmluftspistol, du måste ha något i röret när du nu böjer annars viker sig bara röret!
Prova sand, och plugga ändarna på röret.Se till så det är ordentligt fyllt bara.
Problemet är att mina slangar är 4mm invändigt 6mm utvändigt. Svårt att hitta PVC i de dimensionerna.

Samma princip "borde" fungera för vilka plaströr som helst. Iväg till närmsta akvariehandel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Problemet är att mina slangar är 4mm invändigt 6mm utvändigt. Svårt att hitta PVC i de dimensionerna.

Prova att ta ett grövre rör, tra alla slangarna igenom hela röret, sätt något på dem så de inte kan åka tillbaka.

Ändrat av DIRAVI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...