Gå till innehåll

Hi-PL 13w powercompact


saltbiff

Rekommenderade inlägg

Beskrivning:

Hi-PL 13W powercompact blått,/vitt 17.000K powercompact 13w 17.000K -made in china

Enligt flera elekriker som har kollat i 3 olika beställningskataloger så finns inte sockeln till dessa rör att köpa i sverige... Så hur TUSAN kan Triton sälja sådana utan att informera att det inte kommer passa i en normal standardsockel???? Hur många mer än mej har gått i den fällan? Hur har ni som köpt dem lyckats få i dem i, ja vilken sockel? :smiley24:

På ett normalt standardrör sitter det 2 "snäppfästen" som håller fast röret i sockeln. På röret ovan sitter det 4 st.

Jag blev så förvirrad när jag glad i hågen skulle sätta i mina nya lysrör och märkte att det ovan inte passade,det var för "stort".... vi skar bort dessa 4 snäppfästen för då gick röret in i sockeln, men när strömmen slogs på så blinkade röret bara, det startade inte.

Ringde och påtalade detta för Triton, jag hade fått en nytt om jag inte tagit sönder det, men det hjälpte inte när jag sa att om de bara hade i n f o r m e r a t om att detta lysröret inte passade i en normal sockel så skulle jag aldrig köpt det.. Trodde de kunde vara lite bussiga och tycka lite synd om mej iallfall, men näädå..

Första och sista gången jag köpte lysrör av dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vill inte verka negativ.. Men att börja modifiera kontaktdon som inte PASSAR ifrån början är i regel inte helt OK :D Det brukar sällan sluta lyckligt....Du hade kanske t.o.m tur att det inte började brinna..

Det var faktiskt inte jag, det var min bror, han är......elektriker!Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg till din bror att det röret har en 230 v tändare. Om man kopplar det separat till en ballast fungerar det.

Försent nu ändå, men nån borde säga till Triton att säga till sina kunder som köper dessa rör att röret har en 230 v tändare och att det bara fungerar om man kopplar det till en separat ballast! Och att lysrören har 4 styrstift när alla andra har 2 och att sockeln inte går att köpa i sverige, så att folk kan lägga tid och pengar på lysrör som passar istället-dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag sticka ut haken lite här, och vara dryg, kaxig, och otrevlig.

Det är knappast Tritons fel att du köper fel ljuskälla. För någon som sitter på en ljusramp med den sockeln skulle jag tro att det är jäkligt tacksamt att det finns ljuskällor att få tag i. Om det stör dig att du inte på ett enkelt sätt kan använda dem, skulle jag tro att det går att få tag i kompletta ljusramper, och lösa socklar från Asien.

Och självklart får du inte en medvetet förstörd vara ersatt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltbiff, eftersom du försöker hänga ut oss (triton) här, så kan jag ju fylla i några detaljer som du "glömde".

Du försöker att få oss att ersätta dig genom en falsk reklamation - men när vi vill ha de defekta rören tillbaka, så kryper det fram att rören modifierats och anslutits till en felaktig ballast.

Enligt det resonemanget är det OK att köpa en jacka i fel storlek, klippa och sy i den och sedan få pengarna tillbaka för att det inte blev bra......eller?

(Måste säga att jag är förvånad att en "elektriker" inte inser att stift och socklar görs i olika utföranden just för att förhindra felanvändning.)

Reklamation/garanti gäller hos oss som hos alla andra enligt att varan är defekt eller felaktig.

Retur/ångerrätt gäller vara som returneras i orginalskick och orginalförpackning.

Inget av dessa kan tillämpas i detta fall!

Jag tror att alla kunder som haft problem eller reklamationer hos oss kan intyga att vår reklamationspolicy/servicenivå/goodwill är ovanligt generös - men jag har lite svårt att inse varför vi ska finasiera "din brors vidareutbildning"

Vi har sålt väldigt många av dessa rör och inte haft några problem tidigare.

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste nog hålla med B där och om jag inte minns helt fel så passar dom i många nano kar som tex clownhotell så jag tycker det är väldigt bra att dom har sånna hemma och det är ju omöjligt för triton att veta vad du har för sockel om du inte berättar. Hade du inte skärt sönder det så hade de nog inte varit några som hellst problem att få tillbaka pengarna heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltbiff, eftersom du försöker hänga ut oss (triton) här, så kan jag ju fylla i några detaljer som du "glömde".

Du försöker att få oss att ersätta dig genom en falsk reklamation - men när vi vill ha de defekta rören tillbaka, så kryper det fram att rören modifierats och anslutits till en felaktig ballast.

Enligt det resonemanget är det OK att köpa en jacka i fel storlek, klippa och sy i den och sedan få pengarna tillbaka för att det inte blev bra......eller?

(Måste säga att jag är förvånad att en "elektriker" inte inser att stift och socklar görs i olika utföranden just för att förhindra felanvändning.)

Reklamation/garanti gäller hos oss som hos alla andra enligt att varan är defekt eller felaktig.

Retur/ångerrätt gäller vara som returneras i orginalskick och orginalförpackning.

Inget av dessa kan tillämpas i detta fall!

Jag tror att alla kunder som haft problem eller reklamationer hos oss kan intyga att vår reklamationspolicy/servicenivå/goodwill är ovanligt generös - men jag har lite svårt att inse varför vi ska finasiera "din brors vidareutbildning"

Vi har sålt väldigt många av dessa rör och inte haft några problem tidigare.

/Leffe

Det är synd att man inte får något tillbaka när man försöker vara ärlig :smiley13: Hade det varit bättre om jag skickat upp ett trasigt rör utan att berätta det först?

Så fort din kollega sa att jag skulle få ett nytt om jag skickade upp det gamla så berättade jag genast att vi hade varit tvungna att skära i röret för att vi trodde att det skulle passa då.

Det enda jag ville/vill är att ni för att undvika fler sådana här tråkigheter för blivande kunder bara skriver ut på hemsidan att det krävs särskilda grejer för att kunna använda dem.

Angående exemplet med jackan, så vet man väl om vilken storlek man ska ha? Det brukar TYDLIGT stå vilken storleken är.

Var du förvånad över att "elektriker" inte inser att socklar och stift görs i olika utföranden, folk som jobbat inom yrket i 20 år är lika förvånade. -poop-

Var inte orolig, ni behöver inte finansiera min brors vidareutbildnig, han kommer aldrig mer att befatta sig med era grejer endå.

Men skitsamma, jag har lärt mig min läxa, bara lagt ut 60 spänn i onödan , men jag hoppas att genom denna tråd informera folk om att det krävs särskilda grejer för dess rör.

Jag har nu hittat en mycket trevlig butik med tydlig information där jag i fortsättningen kommer köpa mina rör. Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

seriöst? om du köper grejer som inte passar, och du har sönder dem för att försöka modifiera dem, hur tror du då att du ska få tillbaka pengarna? vad ska framförallt butiken göra med dina grejer som DU har haft sönder?

JAG tycker att om man ska köpa en sak, så bör man tar reda på info om produkten och sen om de inte stämmer med vad man hade förväntat sig, kontakta butiken och sen skicka tillbaka den direkt! inte leka mac-gyver....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, konstig fråga, har du / ni en eller ett par snabba exempel på kompitabla ljusramper? Simontorp för ju lamporna, så det vore ju märkligt om de inte sålde en kompitabel ramp, menar jag.

Oavsett kan det inte vara någon speciellt unik sockel, eftersom Stig uppenbarligen visste vad det var för något.

Jag vet inte, men det som syns i den här tråden är väll främst att Triton om något är förbaskat bra när det kommer till att möta kundernas behov. De var uppenbarligen villiga att hjälpa till för att lösa eventuella problem fram tills du påtalade att du förstört produkten medvetet.

Att Greger sen på Tritons vägar kommenterar det hela visar ytterligare att de har örat mot marken, och lyssnar efter kundernas önskemål och behov.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om inte alla verkar ha förstått det så gäller det samma regler i en zoobutik som i andra butiker. Säljs något i en webbshop så har köparen ångerrätt i fjorton dagar enligt distansavtalslagen. Säljs varan i butik så gäller konsumentköplagen som lägger ett ansvar på säljaren att se till att varan är lämplig för det som konsumenten skall ha den till. Säljer man en lampa med ovanlig sockel så får man nog vara beredd att ta tillbaka den om det visar sig att den inte passar och man inte förklarat läget för köparen.

Men - i både distansavtalslagen och konsumentköplagen så är ett grundläggande krav för att man skall få lämna tillbaka nånting att varan är "väsentligen oförändrad". Börjar man med egna modifieringar på det man köpt så innebär det att alla rättigheter att klaga och ångra sig försvinner och det måste man vara medveten om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säljs något i en webbshop så har köparen ångerrätt i fjorton dagar enligt distansavtalslagen.

>Klipp klipp<

Säljer man en lampa med ovanlig sockel så får man nog vara beredd att ta tillbaka den om det visar sig att den inte passar och man inte förklarat läget för köparen.

Det tycker jag både original inlägget, och Gregers svar pekar på att Triton varit villiga att göra.

Om det är den sockel som jag tror - 2G11

Tror inte det är den, då det refereras till 4'a "snäpp fästen" där är väll som bäst 2 på 2G11?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker jag både original inlägget, och Gregers svar pekar på att Triton varit villiga att göra.

I den mån du läst in motsatsen i mitt inlägg så har det i alla fall inte varit min avsikt att försöka påstå nåt sånt, jag pratar mer i generella termer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men skitsamma, jag har lärt mig min läxa, bara lagt ut 60 spänn i onödan , men jag hoppas att genom denna tråd informera folk om att det krävs särskilda grejer för dess rör.

Jag har nu hittat en mycket trevlig butik med tydlig information där jag i fortsättningen kommer köpa mina rör. Banana man

Hur kan man orka bråka så mycket för 60:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spenderar utan vidare den tid det kostar mig på att reklamera CocaCola flaskor som läcker. Jag råkar ut för ett par om året, med viss regelbundenhet (det kan ha med att göra med konsumtionstakten) En flaska kostar som oftast 10-15 spänn + pant, CocaCola sweden står för frakten, och de brukar skicka en 50 lapp i form av present check i retur. Så, visst, jag hade varit irriterad över bortslösade 50-60 spänn. Men i det här fallet ser jag inte hur man kan klandra Triton.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...