Gå till innehåll

Länkar - Plocka själv och Medelhavet.


petrol

Rekommenderade inlägg

  • 2 år senare...

Tack för länken Petter! Hade missat den helt! Har läst igenom över 60 sidor än så länge och man blir verkligen förundrad över hur han orkar uppdatera som han gör! Inte så långa sidor, men ändå! Vilket arbete killen lägger ner. Man kan bara tacka och ta emot. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 11 månader senare...
Så man kan alltså ta hem eremiter från medelhavet utan att få böter?

Stoppa i en påse i resväskan?

Gäller det alla länder runt medelhavet, ska nämligen till grekland imorn hehe

Jag provade att plocka med mig runt 100 turboliknande sniglar när jag var i Grekland för två år sedan.

Ingen klarade sig längre än en vecka i mitt sommaruppvärmda akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
..även om det inte är några restriktioner.

Så det är alltså ok att ta med sig något lägre djur i bagaget? (ska till Kreta om ett par dagar)

Med en flygtid på ca 3 h är väl chansen god att de klarar sig i alla fall.

Jag provade att plocka med mig runt 100 turboliknande sniglar när jag var i Grekland för två år sedan.

Ingen klarade sig längre än en vecka i mitt sommaruppvärmda akvarium.

Med min stadiga temperatur betyder det kanske att de skulle klara sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två saker man bör tänka på:

1. Är djuret eller växten fridlyst. Räkna med att hornkoraller är fridlysta och att eldkorallen ger fängelse. Det finns säkert fler fridlysta djur eller begränsad fiskesäsong för vissa.

2. Kan du ta med vatten på flyget? De flesta flygbolag säger nej på grund av terroristskräck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, inte ens det:

Detta avses med vätska:

Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml (1 dl). Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

'

'

Bagage som checkas in påverkas inte av de nya begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned.

Källa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handbagage med vätska är som sagt begränsat till 1L (10x1dl)

LFV: Det är tillåtet att medföra en (1 st) enliters plastpåse (med vätska) per varje passagerare som har biljett/boardingkort

I övrigt verkar det ok

Bagage som checkas in påverkas inte av de nya begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, påsen får vara på en liter, men du får bara ha 1dl vätska ändå. Iaf som jag utläser det.

*Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget.

*Ovanstående flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.

*Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.

*Det är tillåtet att medföra en (1 st) enliters plastpåse per varje passagerare som har biljett/boardingkort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska väl vara, inte mer än 1dl vätska per förpackning, av totalt 1 Liter vätska i en större påse.

Har aldrig haft detta problemet när jag flugit då jag packar all vätska i check in bagen ;)

Men sen har du ju limmit på 20-25Liter vatten då det väger ca 1L= 1kg annars får du ju köpa till vikt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som bilden visar kan man ta med totalt 1L vätska om man vill i handbagaget.

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

Varför diskuterar vi handbagaget? Man använder ju det incheckade bagaget...

Har aldrig haft detta problemet när jag flugit då jag packar all vätska i checkin bagen ;)
Bagage som checkas in påverkas inte av de nya begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned.

Var kan man få reda på vad som är förbjudet att ta med sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...