Gå till innehåll

Göra BTAs "bubbliga"


Rekommenderade inlägg

Har noterat att mina BTAs ofta inte är speciellt "bubbliga", dvs tentaklerna ser mer ut som trådar än små bubblor. Matning tycks dock motverka detta; efter en räka återtar de sin mer bubbellika form. Någon annan som har observationer runt BTAs tentakler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag läste någonstans att utfodringen påverkar det beteendet. Jag är inte säker, men jag tror att det var: matar man den med bitar förlorar de sin bubbelform och om de tar sin näring från vattnet så suger de i sig vatten för att absorbera näring. Är som sagt inte säker, finns säkert någon här på forumet som vet orsaken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"There is a lot of speculation about what causes the bubble tips to come and go, but there is no real evidence linking it to the anemone's overall health, hunger, reaction to light, or water quality. They will nearly inevitibly come and go at random. If your BTA is not displaying bubble tips, it's nothing to worry about and is perfectly normal."

dvs. att det inte finns någon egentlig anledning till att de inte är bubbliga, det händer spontant

Mvh. nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"There is a lot of speculation about what causes the bubble tips to come and go, but there is no real evidence linking it to the anemone's overall health, hunger, reaction to light, or water quality. They will nearly inevitibly come and go at random. If your BTA is not displaying bubble tips, it's nothing to worry about and is perfectly normal."

dvs. att det inte finns någon egentlig anledning till att de inte är bubbliga, det händer spontant

Mvh. nino

Ingenting händer spontant! Möjligen ser vi inte sambandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Måste väcka denna tråd till liv igen med en fråga. Har haft min bta nui över ett år när jag köpte den så var den bubblig ovh fin även under de första månaderna i mott kar nu så är den inte bublig längre. Frågan lyder är detta bara att leva med eller kan man göra den bublig igen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en period 2 anemoner, ena var stor och jag ville inte att den skulle växa så matade den aldrig, den andra var ganska liten så den fick sig ett mysissput varannan - var tredje dag.

Bägge var på samma höjd i akvariet men ingen av dem var bubbliga. I karet de kom från var de dock väldigt bubbliga. Skilnader som jag vet mellan våra kar.

Mitt var ett lågnäringskar medens den jag köpte dem av.... ja låt oss säga att det inte var lågnäring direkt (behövde en sjöhare för att hålla algerna i styr)

Mitt kar körde 2x250MH + 2x54W över 340l - den jag köpte dem av hade 2x 150W över 300L, dock väldigt gult ljus jämnfört med mitt väldigt blåa ljus

Den kanske skall tilläggas att den jag köpte av hade en vågmaskin för vattenflöde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 nu, har haft 11 som mest och min erfarenhet att det är helt random. Vissa blir bubbliga av matning, vissa blir alldeles långa. Vissa vill ha mycket ljus, andra lite. Vill man ha dem bubbliga och de inte är det får man helt enkelt pröva sig fram tills de blir det. Samma är det med färgen på dem, man kan inte ändra från röd till grön eller så men från orange till superröd eller djupgrön till ljusgrön. Pröva är det enda som gäller för det lär knappast komma någon forskning på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...