Gå till innehåll

Bilder från algbaljan


Christer T

Rekommenderade inlägg

Nu har det gått lite drygt två månader sedan jag gjorde om i min burk. Om jag fötstått viden av de problem som skulle uppstå är det tveksamt om jag rört den. Här följer lite bilder som jag inte tänker skicka till fototävlingen:

IMG_2223.jpg

IMG_2225.jpg

IMG_2228.jpg

Efter vattenbyte med "algutsugning" och lite uppfräshning kan dock burken se hyfsat ut:

IMG_2234.jpg

(Ursäkta bildkvalitén. Som ni kanske förstår lägger jag inget större krut på bilderna f.n.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju ut som om det bara växer på glasrutorna och pumarna men inget på

stenen eller grusen. Eller är det bara en synvilla??

Hur är dina värde?

Har du själv någon idé om vad som är orsaken?

/Johan

Det växer påde i sanden och på stenen. På sista bilden har jag dock sugit alger ur sanden och blåst bort från stenarna. Boven lär vara en fosfatnivå på 0,12 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det växer påde i sanden och på stenen. På sista bilden har jag dock sugit alger ur sanden och blåst bort från stenarna. Boven lär vara en fosfatnivå på 0,12 mg/l.

Okey, då var det "synvilla". Som Sillen skrev, korallerna kan ju vara

en tröst innan man ser ljuset i tunneln.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på att det är kiselalger, liknar någon cyano mer tycker jag. Kan du inte ta ett prov och be Vargklo titta på det i mikroskop? Jag misstänker att du provat allt enligt instruktionsboken. Kanske dags att fundera på någon annan utväg. Kör du kalkvatten? Vad är pH:t?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på att det är kiselalger, liknar någon cyano mer tycker jag. Kan du inte ta ett prov och be Vargklo titta på det i mikroskop? Jag misstänker att du provat allt enligt instruktionsboken. Kanske dags att fundera på någon annan utväg. Kör du kalkvatten? Vad är pH:t?

MVH Lasse

Jag har nog provat det mesta. Tror helt enkelt att skiten försvinner när jag lyckas trycka ner fosfaten (0,12 mg/l f.n.) Det som bekymrar mig mest just nu är vad som kommer att hända när jag åker iväg på tre veckors semester snart.

Någon som har någon uppfattning om hur snabbt man vågar sänka fosfaten utan att korallerna tar skada? min tanke är att ner till 0,05-0,06 mg/l törs man sänka ganska fort men att man sedan bör ta det försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror helt enkelt att skiten försvinner när jag lyckas trycka ner fosfaten (0,12 mg/l f.n.)

Jag tror samma sak som du.

Om det kan vara till någon hjälp har jag läst att den oorganiska fosfaten som vi mäter med våra hobbytester motsvarar ungefär 10 % av all (total) fosfat i vattnet, dvs. oorganisk + organisk.

Stämmer detta torde du ha cirka 1,2 mg/l total fosfat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Problemet är inte helt löst. Jobbar på att få ner fosfaten som for i höjden när jag rev ner och gjorde om karet i april. Nu är jag nere i 0,06 mg/l, en bit till så hoppas jag att något ska hända.

Jag stör algerna varje dag, blåser bort dem från stenar och rör upp dem från sanden. jag kör varannan dag med KZ Coral Snow och varannan med KZ ZEOzym.

Har på senare tid blivit medveten om att en del lägre djur tar stryk. Min sjögurka som jag haft i flera år fick jag lyfta ut häromdagen då den krymt till 1/4 av normal storlek och legat på samma plats i flera dgr. En sjöborre har dött och alla mina kalkalgsätande minisjöstärnor är borta. Det var så många att jag brukade suga ut ngt hundratal varje gång jag gjorde ett vattenbyte. Jag hade också småsnäckor som fyllde rutorna i hundratal på nätterna som inte syns till längre. Detta trots att lite friska gröna alger konkurerar med skitalgerna. Däremot ser några Tigernassarius som lever i sanden ut att må fint fortfarande.

Tyvärr får även några av korallerna lite stryk. Alger som far omkring i akvariet när jag rör upp dem har en tendens att fastna på några av korallerna som inte mår bra av det. De flesta korallerna mår dock bra och växer fint även om färgerna inte är något att yvas över f.n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi sitter i samma båt Christer.... jag kör dock med järnbaserad remover nu (körde först med alu), och min fosfat är på väg ner (0,07 nu), men känner igen mig i ditt h-lvete.... alla mina turbosar har dött + många eremiter. dock har sandlevande djur överlevt.

mina koraller har dockså tagit stryk, och de har nu tappat mycket av färgerna och mina acroporor har lååånga polyper....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man tycker ju att det borde finnas nått medel mot cyano bakterier så som det finns medel mot t.ex glasrosor å sånt. allt hade varit så mycket enklare om man kunde slänga ner lite medel å så var all pest borta men sen å andra sidan hade väl hela karet drabbats om man löste allt med kemi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat red slime remover? funkade kanon när jag hade cyano som jag inte blev av med. Testade alla möjliga vägar för o bli av med det men inget hjälpte. Till sist tröttnade jag o körde red slime remover o allt försvann, alla koraller klarade sig och jag märkte inget negativt efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...