Gå till innehåll

Automatiskt vattenbyte


Woggy

Rekommenderade inlägg

Jag har precis fixat dagligt automatiskt vattenbyte av saltvatten för att jag är lat.

1300 fylls RO vatten på upp till givarnivå.

1305 töms saltvatten ut genom en slang under uteplatsen.

1306 fylls nybladat saltvatten på från en 25l hink upp till givarnivå.

Frågan är hur många liter vatten jag ska byta om dagen i ett RSM 130. Nu byter jag 2 liter / dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idée men tänk på att ha ett lock över saltvattenshinken annars såp dunstar vatten därifrån också och vattnet blir saltare.

MVH Lasse

Lock finns på hinkarna, men tack för tippset ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med 10-15% byte i veckan

Hur länge håller sig färdigblandat saltvatten i en tunna innan det blir rötet/dåligt/obrukbart???

Om det är blandat med RO, utan organisk belastning, sluten behållare (eller åtminstone väldigt lite luftväxling) samt att det finns en cirkulationspump i behållaren så skulle jag tippa på flera månader minst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid intressant med automatiska lösningar! Beskriv gärna mer ingående och också med bilder! Vad har du använt för komponenter?
Jag håller med Daniel här, skulle också vilja veta ingående komponenter. :)
Jag är också intresserad över hur du har löst det hela.

Jag styr hela mitt akvarium med en Siemens s7-200 PLC så även vattenbyten styrs via den. antar att 90% slutar läsa här för hur många har en PLC liggandes hemma:smiley24:

post-3351-1446891758109_thumb.jpg

För alla som är kvar kan jag säga att det iaf är rätt enkelt att programmera ett vattenbyte om man vill ha ett lätt förstaprojekt.

Jag använder biltemas slang och spolarpumpar till allt jag doserar/tömmer/fyller. Den har en metallstav till inpellern så det är inget för oroliga människor. All teknik finns i rummet intill och slangar/sladdar går i kablellister i hela lägenheten.

post-3351-14468917580186_thumb.jpg

Givarna är från Kjell&Co och en håller reda på rätt nivå och den andra är som katastrofbackup om den första hänger sig. Det andra är en bild på alla slangar till påfyllning, tömning och dosering.

post-3351-14468917580362_thumb.jpg

Bild på där slangen kommer ut genom ytterväggen (igenom ett gammalt igenfyllt hål =)

Man måste även tänka på att bryta häverteffekten så slangen måste sluta ovanför vattennivån. det löser man enklast genom att låta den lilla slangen gå in i en större.

post-3351-14468917580734_thumb.jpg

Slutligen lite bilder på dosering av balling och vodka som lyckades hålla mitt akvarium i liv när vi fick en liten flicka och jag bara orkade byta vatten 2 ggr på 5 månader! Dock var det väll inte i så gott skick men allt lever iaf.

post-3351-14468917581503_thumb.jpg

post-3351-14468917579984_thumb.jpg

post-3351-14468917580554_thumb.jpg

post-3351-14468917580906_thumb.jpg

post-3351-14468917581308_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PLC é grymt har programmerat lite i GX Developer å även lite pekskärms enheter. Blir väll en sådan för dig eller har du redan en?

Men minnet sviktar så kommer tyvärr ej ihåg så myckety utav det längre. Men då man jobbade som service Tekniker så var det varje dag med nån slags märke av PLC

Mäter du Salthalten i PLC oxså?

Vad är detta för makapär

post-736-14468917581857_thumb.jpg

Vart har du köpt denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PLC é grymt har programmerat lite i GX Developer å även lite pekskärms enheter. Blir väll en sådan för dig eller har du redan en?

Men minnet sviktar så kommer tyvärr ej ihåg så myckety utav det längre. Men då man jobbade som service Tekniker så var det varje dag med nån slags märke av PLC

Mäter du Salthalten i PLC oxså?

Vad är detta för makapär

[ATTACH]34600[/ATTACH]

Vart har du köpt denna?

Ser nästan ut som en onödigt stor skruvventil. :)

GX Developer är till Mitsubishi PLC:er, har en sån med men jag tycker det är mycket lättare att programmera Siemens S7-200 med Step 7. Har en 7" touchscreen med som jag givetvis glömt ta bilder på. Dock mäter jag inget än, blev byggstopp när min dotter föddes.

Den onödigt stora skruvventilen är en nålventil av märket Aqua Medic och de köpte jag här http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=1-71401 för 119 kr / st =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Imponerande projekt! Fick tipset att kolla in här av Molin, är på jakt efter en snorbillig autopåfyllare(eller mer korrekt sagt, 4-5st autopåfyllare). Hittade nivåbrytaren på kjell och company, dock lite osäker på om det är För NO-slinga (normalt öppen) eller NC (normalt sluten) man ska ha? Menar man att normalt är när den hänger utan påverkan, dvs att den ska vara normalt sluten(eftersom pumpen ska då gå för att fylla på så att den kan stänga av pumpen)?

Sen hittar jag itne riktigt de pumparna du har på bild på biltema, hittade visserligen någon annan snorbillig men den ser lite osmidigare ut(http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89333). Har du någon länk till dina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande projekt! Fick tipset att kolla in här av Molin, är på jakt efter en snorbillig autopåfyllare(eller mer korrekt sagt, 4-5st autopåfyllare). Hittade nivåbrytaren på kjell och company, dock lite osäker på om det är För NO-slinga (normalt öppen) eller NC (normalt sluten) man ska ha? Menar man att normalt är när den hänger utan påverkan, dvs att den ska vara normalt sluten(eftersom pumpen ska då gå för att fylla på så att den kan stänga av pumpen)?

Sen hittar jag itne riktigt de pumparna du har på bild på biltema, hittade visserligen någon annan snorbillig men den ser lite osmidigare ut(http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89333). Har du någon länk till dina?

jag hade kört med NO så är slingan alltid bruten när den flyter på ytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...