Gå till innehåll

Nuså efter 30 år


Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för den infon! Alltid roligt att få svar på frågor.

Nu har jag bytt lysrör och modifierade lysrörshållaren så att jag kunde ansluta röret som är av en dubbeltyp. 12000K blått och 7100 vit och endast 9W.

Synd att att det inte fanns ett 11W, men det får bli nästa gång.

I helgen var jag i Sthlm och på hemvägen passade jag på att besöka min kompis på lagret. Där fick jag med mig reva av fjädercaulerpa. Den tycks trivas då den växer bra. Och snyggt är det också med lite grönt i burken.

Räkan har gömt sig bakom korallskelettet och ville inte komma fram när det vankades mat, så förmodligen byter den skal igen. Det gör den tydligen 1 gång i veckan. Måste skriva upp det, så jag vet. Bytte hela 4 liter vatten igår och det är ett djävla slabb. Tur att man inte har ett större kar.

Bilderna på fjädercaulerpan och en borstmask i sitt bo!

post-2871-14468918651095_thumb.jpg

post-2871-14468918651293_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 liter? ett ##@¤£ slabb? Åne! =)

Själv kom man hem från mallorca o såg att sumpen läckt ut ca 80-100 liter saltvatten på parketten.. Men som en vis kompis sa till mig efteråt. -"Ähhh.. Man är inte saltvattensakvaris förän man haft saltvatten på parketten." :-)

Ser bra ut.. Lyckat till med karet! =)

//Stille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte hela 4 liter vatten igår och det är ett djävla slabb. Tur att man inte har ett större kar.

Det är ungefär samma jobb oavsett mängd vatten, för det är samma arbetsmoment. Jag brukar tänka: Tur att jag har ett så stort akvarium, för jag skulle aldrig orka göra detsamma för endast 10 liter vatten... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då var det dags med två nya ufon!

Ett stort och ett litet. Säkert någon som vet vad de heter.

Sjöstjärnan (3-4 cm mellan tåspetsarna) fick jag nog med fjädercaulerpan (som växer minst 1 cm om dagen), men såg den först idag när jag tände belysningen.

Den lilla krabaten på 4mm har jag sett rusa omkring flera ggr, men först idag upptäckte jag den när den satt still.

post-2871-14468918695856_thumb.jpg

post-2871-14468918696055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer som laggeman säger det är en Amphipod.

gammaridea som jag länkade till är en Amphipod. tyckta den var ganska lik och är även den enda jag har sätt på reflex.

kollade wikipedia och enligt den finns det ett fint gäng olika underarter av Amphipod.

tyckte den var lik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en ny varelse sent igår natt! En snigel med hus, ser ut som de vanliga sniglarna i sötvattenakvarium.

Nu kunde jag int ta bild på den då batteriet var på laddning, men den dyker väl upp igen.

Funderar på att köpa en ny LS för att få in några nya ufon.Det är fantastiskt kul att hitta nya invånare lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det tar visst aldrig slut med ufon i karet.

Denna gång kan det vara nån sorts mask den ena är 2mm tjock 3 cm-4 cm lång sitter i nån ihålighet i stenen och går med huvudet före ner i sanden. Innan den kommer dit så skjuter den ut framdelen 1cm kanske som en tubkikare och längst fram ser det ut som en minisolfjäder. Färgen är blågrå randig på tvären . Den andra är likadan fast vit.

Svårt att fota då den håller till på undersidan av stenen och rutan är ju böjd så det går knappt att ta en bild. I varje fall ingen med skärpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett det i 2 veckor nu. Först någon brun tråd, som jag trodde att det var en alg och nu de senaste dagarna ser det ut som en rörmaskliknande tingest.

Igår var den helt försvunnen några timmar. Den sitter några cm bakom framkanten på stenen i en grop och är svårt att se uppifrån. Och då rutan är välvd är det svårt att fotografera och få till skärpan.

Men kolla bilden. Det måste vara nåt levande väsen!

post-2871-14468918888271_thumb.jpg

post-2871-14468918888457_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett det i 2 veckor nu. Först någon brun tråd, som jag trodde att det var en alg och nu de senaste dagarna ser det ut som en rörmaskliknande tingest.

Igår var den helt försvunnen några timmar. Den sitter några cm bakom framkanten på stenen i en grop och är svårt att se uppifrån. Och då rutan är välvd är det svårt att fotografera och få till skärpan.

Men kolla bilden. Det måste vara nåt levande väsen!

Det ser ut som en glasros... levande och jobbigt väsen att bli av med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar verkligen citronvatten? Är det inte bara en missuppfattning om vad engelskans limewater betyder...

Det är definitivt en missuppfattning med engelskans limewater (kalkvatten) men det verkar nästan som om det också kan funka med tanke på att man läst så många som skriver det som om det är något de själva provat.

Om inte så innebär det väl bara att man ska vara försiktig med att inte tolka "rykten" som något som är beprövat.

Edit: och jag skulle också gärna vilja veta om det är någon som verkligen testat med citronjuice/limejuice/citronvatten/limevatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh litet ordning nu. Glasrosor kan förvisso bränna en del koraller men andra bränner glasrosor. Skivanemoner, Stjärnpolyper och Euphyllia verkar vara vinnare hos mig.

Behåll du glasrosen så länge den är snygg och inte gjort för många barn. Blir du orolig så ta bort den. Det finns flera metoder beskrivna här på guiden som fungerar bra. Enklast är väl att ta ur stenen den sitter på och hälla kokande vatten över glasrosen.

Willes akvarium är ju bara 20 liter så det fixar man lätt med litet handarbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citronjuice borde väl sänka pH något, kanske beroende på mängd. Annars är det väl organiska bindningar och kanske skulle kunna fungera som kolkälla i stil med vodka/ättika/socker. Har för mig att cirton har antiseptiska egenskaper, som i så fall borde hämma den bakteriella tillväxten. Mycket tunn is.. Sen beror det säkert på om det är citrus extrakt, färskpressad eller någon syntetisk variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...