Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Häftigt! Karet gör sig verkligen bra där det står nu.

Ja de blev bra.

Väntar fortfarande på rördelarna, börjar kännas i akvarietarmen att man vill få igång burken.

Var nere i källaren igår och phytoodlingen börjar bli grönare igen, ska nog fylla på med mer vatten i helgen och lite mer mat till algerna.

Blir spännande att se hur långt jag kommer med den LS jag har i 110L akvariumet. Kommer säkert bli tvungen att köpa lite mer at dryga ut med under själva sumpen. Kan nog bli riktigt intressant att se hur diverse svampar och annat växer där under i mörkret och hur fiskarna kommer utnyttja grottan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händer ingenting med bygget, väntar fortfarande på prylar =-(

Var ner i källaren och kollade till planktonodlingen, bubblar på bra. Har blivit lite grönare och jag gissar på att den är klar för "skörd" nästa vecka. Var enklare än väntat att odla plankton så jag kommer kanske bygga mig en Pet-station med lite olika odlingar.

post-2577-14468918642084_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes!

Idag kom prylarna, så nu kan jag fortsätta med byggandet, jippi!

Kommer dock åka bort imorgon, på party. På söndag får vi se hur man mår, om de blir något byggande annars blir det i veckan. Tyvärr hade de glömt en rörbit vilket kanske blir lite knivigt, får se om jag kan lösa problemet med värmepistol och lim.

post-2577-14468918647875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går att lösa Annars använder du bara mer av tillbehöret uppe till höger! Jag har en speciell kyl i min verkstad för det tillbehöret, kan fixa vilken idétorka som helst.

Go kväll // Danne

Ha ha ha.. ja den tillsatsen löser alla problem. Man ska dock vara försiktig så man inte överdoserar, om det nu är möjligt =-)

Började kapa lite och kolla, kommer nog behövas lite öl för att lösa det hela på något smidigt sätt. Rördelarna visar sig vara lite högre än vad jag trodde de skulle bli, vilket resulterade i att de skymmer t5 rören lite. Lösningen blir nog att vinkla rördelarna en aning så de inte är rakt under t5 rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft sjukt ont i huvudet idag och varit allmänt sliten.

Bidde inget limmande men lite rörböjning och lite justeringar. Finns dock en heldel finjusteringar att göra innan limmningen sätter igång. Måste korta lite rör och extrakolla endel innan det limmas.

Gick ner i källaren och fyllde på lite vatten. Kollade även till min Phyto-odling som börjar bli grön och fin. Gissar att det tar 3-5dagar till innan det är dags att tömma den lite.

post-2577-14468918679389_thumb.jpg

post-2577-14468918679533_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är tangit du ska ha så finns det på Bauhaus. Kanske lite smidigare än att åka iväg till triton

Nope, Bajshouse hade inte Tangit.

Fick dock tag i en halv tub av en kompis, så ikväll blir det limma.

Blev dock tvungen att beställa fyra PV-C delar till, då de slangkopplingar jag köpt visade sig va liiiiiite för små. Ska de bli bra så får man dra ut på tiden. Inget i denna hobby händer snabbt =-)

Medans jag väntar in de sista rördelarna kan jag börja fylla karet med vatten och sten. Ska försöka få tid att åka en trip å köpa lite mer LS i slutet av veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den grå PVCn på bauhaus är inte för limning... däremot är de vita PPrören det, där finns också tangiten... brukar var lite off men ändå vid vvs-grejerna fick jag erfara... tyvärr gick det inte bra att fråga folk som jobbar där eftrsom de inte vet vad man pratar om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, dom har dom vet bara inte var den ligger! Finns på vvs bland avloppsbrunnarna i plast (annars vore det ju logiskt att ha dom bland rören som ska limmas)

// Danne

Pratade med tre personer, en i ingången som hänvisade mig till VVS. Hos "VVS-killen" blev jag hänvisad till färgavdelningen där lim skulle finnas, och där hade de ingen aning om vad jag pratade om för lim. Det blev helt enkelt ett besök till Bajshouse i onödan.

den grå PVCn på bauhaus är inte för limning... däremot är de vita PPrören det, där finns också tangiten... brukar var lite off men ändå vid vvs-grejerna fick jag erfara... tyvärr gick det inte bra att fråga folk som jobbar där eftrsom de inte vet vad man pratar om...

__________________

Över ut! /Petter

Kan bara hålla med. Fattar inte hur man kan jobba i en affär utan att tittat i hyllorna, så man vet vad man SKA sälja. Sedan finns det en annan sak som är jäkligt dåligt med BH. Det tar evigheter i kassorna, särskilt om det saknas sträckkod på någonting. Såååå irriterande att de ska kolla upp allt! Var där och köpte en liten jäkla låda skruv (kostade 15.50:- eller nått sådant), jag sa att jag kunde betala en 20:-. Då bara kollade hon på mig och sa att hon skulle kolla upp vad den kostade. Tog ca5min innan hon hittat någon som kunde ge priset på skruven. Helt otroligt!

Har limmat lite ikväll. Ett skönt tryck i huvudet har skapats så nu är det dags att lägga sig. Imorgon limmar jag det sista på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi! Fick hem sista rördelarna, ska limma dem ikväll. Sedan är det bara att koppla fast slangar till rören.

Måste dock köpa mer LS till det hela.

Phyto-odlingen bubblar på och idag fick jag även artemia samt lite copepods. Blir kul att starta upp lite andra odlingar också. Ska bygga en liten Pet-odlingsstation i helgen tänkte jag. Behöver dock någon mer luftpump att driva odlingarna med.

Prövade mig på att blanda lite Reef Bond. Enligt beskrivningen ska man ha 5ml vatten +1 gehäufter Esslöffel Kleber?!? Jag antog att det var en del pulver och fem delar vatten. Ack så fel det blev! Rinnigt som bara den blev det.

Prövade motsatsen 1del vatten och fem delar pulver. Fungerade mycket bättre. Dock tog det en jäkla tid innan det var helt stelnat. Någon som vet hur detta pulver ska bladas för att det ska gå att limma LS och få "limmet" att stelna på rimlig tid?

Vill ju inte limma stenen och låta den stå torrt i flera timmar bara för att "limmet" ska stelna.

Den ReefBond jag blandade till använde jag till att klä in en kort bit rör. Antar att konstruktionen kan komma till användning som fraggsten eller gömställe för någon invånare i akvariumet.

post-2577-14468918725187_thumb.jpg

post-2577-14468918725339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gammal Rena 301 pump som du kan få låna tillsvidare som tack för fraggarna. Har även en del genomskinligt plexirör om du inte vill bygga av pet flaskor. Har du en ide om hur du vill att det skall se ut så kan jag kolla mitt lager.

Kanoner! Lånar gärna en luftpump.

Har skissat lite på hur det hela kommer bli. Lägger upp en bild imorgon eller övermorgon.

Limmade dit de sista rörbitarna. Ska se om jag hittar lite slangdelar imorgon att koppla in pumparna med. Blir 3000L/h in i begge anslutningarna. Den ena anslutningen går ut till alla utblås. Den andra går till rörkonstruktionen som ska kläs in med LS och skapa aquascapet. Jag kommen även kunna stänga av utblåsen så att begge pumparna blåser ut genom rörkonstruktionen och under sumpen, där det annars kan samlas skit.

Bifogar även bild på ett utblås och hur det enkelt vrids för att styra vart det ska blåsa.

post-2577-14468918725504_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade mig på att blanda lite Reef Bond. Enligt beskrivningen ska man ha 5ml vatten +1 gehäufter Esslöffel Kleber?!? Jag antog att det var en del pulver och fem delar vatten. Ack så fel det blev! Rinnigt som bara den blev det.

Prövade motsatsen 1del vatten och fem delar pulver. Fungerade mycket bättre. Dock tog det en jäkla tid innan det var helt stelnat. Någon som vet hur detta pulver ska bladas för att det ska gå att limma LS och få "limmet" att stelna på rimlig tid?

Vill ju inte limma stenen och låta den stå torrt i flera timmar bara för att "limmet" ska stelna.

5ml vatten och en rågad matsked av pulver skulle jag gissa på

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dumpa pumpen på ditt jobb någon dag. Skall ändå förbi i jobbet. Den är dock från 1830 ca så den är inte direkt tyst.

Blir bra, pumpen kommer ju vara nere i källaren så ljudnivån spelar ingen större roll. Ska ju köpa en ny luftpump senare när jag vet hur mycket luft jag behöver till bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5ml vatten och en rågad matsked av pulver skulle jag gissa på

Fungerar nog inte, jag tillsatte en matsked och det var alldeles för vattnigt.

Provblandade en sats med 1 del vatten och 5delar pulver och då blev det ett hyffsat resultat. Tog "bara" ca 12tim för det hela att torka. Helt omöjligt att sätta ihop LS med det resultatet. Då har man rätt död LS efteråt.

Ingen som använt ReefBond på LS?!

Kan vara att färgerna ser lite missvisande ut men din phyto ser aningen gul ut...

När jag körde levande så brukade det vara ett tecken på att det var dags att dra igång en ny sats.

Kan vara en aning missvisande.

För säkerhets skull skördade jag lite och stoppade in i kylen. Då har jag en backup kultur om den stora kraschar.

Det är ju första gången jag odlar Phyto så jag vet inte riktigt när odlingen är mättad.

Fick låna en luftpump till, så jag ska försöka bygga någon form av Pet-odlings station för maten. Får se om jag orkar i veckan, var och tog den där vaxinationssprutan så vi fer se om jag klarar mig från att bli seeeeg.

Kan också meddela att ni som sa att Bauhaus har Tangit hade helt rätt! Fanns precis som påpekat vit avloppsrören. Helt otroligt att ingen av de tre i personalen som jag frågade visste om det. En av dem jag frågade jobbade på badrumsavdelningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Extrakollade så burken står någorlunda i våg, damsög ur akvariumet på damm och skit.

Fick även två döda korallflak av Pär (Halogen), tack så mycket!

De är ihopsatta och på plats under sumpen. Passade bra som bakväggar.

Har bokat in en Tritonresa på tisdag eftermiddag, då ska jag köpa 10kg LS att dryga ut det jag har med. Sedan börjar påfyllning av burken och installering av aquascapet. Ska bli jäkligt kul.

Har även kopplat in de två aquabee pumparna till rörkonstruktionen med siliconslang. Köpte 2m grov siliconslang för 200:-. De är tur att man bor i Uppsala och har tillgång till vår alldeles egen Slangservice.

Glömde dock kameran på jobbet så ni får bilder nästa vecka då det levande börjar ploppas i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...