Jaken Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 , ni får helt enkelt tåla att se sötvattenkaret först. Perfekt då kan dina discus göra nytta i framtiden... Citera
Whistler Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 För tre dagar sedan såg den glasruteklängande grejen ut så här:Idag ser den ut så här, och har fått en kompis!Något slags rör i levandestenen. Början till (eller rester av) rörmask?Sedan har jag upptäckt någon läskig mask eller tentakel av något slag. Den finns på två ställen på en av LS och rör sig väldigt djurlikt. Den är svagt rödfärgad och är ungefär lika tjock som ett hårstrå. Längden när den sträcker ut sig ordentligt är omkring 5-6cm. Den ser ut att ha rotat sig i stenen, för den sträcker ut sig ordentligt men flyttar sig aldrig. Citera
Whistler Postat 14 augusti 2009 Författare Postat 14 augusti 2009 Antingen har de blivit fler, eller så är det ett kräftdjur eller nystan av något slag, för inatt såg jag hur ett helt knippe tentakler sträckte sig ur hålan. Scary shit! Citera
Trollsvans Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Den rörliknande saken på stenen kan vara början till en Zoanthus eller motsvarande, hade liknande för ett tag sen. Citera
Jaken Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Spagettiwormhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=199013&highlight=spagetti#post199013https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=197903&highlight=spagetti#post197903 Citera
Irrbloss Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 först röret är antligen rester från en rörmask om du inte sett den fälla ut sig och filtrera.lite maskar å sånt får du räkna medl. du skall vara glad att du inte fått en massa borstmaskar eller vad dem heter. dem ser riktigt läbbiga ut. jag har en stor sten fylld med någon väldigt underlig mask. de bygger liknande som rörmaskar fast med lite sandkorn på en stor sten jag har, fast det är bara en lång snabel som sticker ut.korallia 1 har jag i mitt 220 liters akvarium och det har funkat för mig än så länge fast sen har jag även 2 st filterpumpar också. har en 3a i mitt 340 liters kar och den sprutar helt galet mycket. Citera
Whistler Postat 26 augusti 2009 Författare Postat 26 augusti 2009 Tjo!Spaghettimasken blir bara större och större och är faktiskt ganska häftig att titta på. Häromdagen kom en stor algtuss och flöt förbi, varpå två långa armar sköt ut, rullade ihop algen till en liten boll och drog in den i hålan! ^^ Citera
Whistler Postat 26 augusti 2009 Författare Postat 26 augusti 2009 (ändrat) Har fått en lista från en lokal akvariebutik (Aqualife) som kunde tänka sig ta hem lite saltgrejer åt mig.Har googlat lite och de här verkar intressanta för mig:Chrysiptera parasemaChrysiptera hemicyanea Pomacentrus alleniCalcinus elegans (blå eremit)Paguristes sp (röd eremit)Lysmata wurdemanni (pepparmintsräka)Echinometra marhaeiVad tror ni? Blå eremit och pepparminträka ligger som favoriter. Ändrat 26 augusti 2009 av Whistler Citera
Whistler Postat 31 augusti 2009 Författare Postat 31 augusti 2009 Idag fick jag hem mina tester från BioTed Marine! Följande resultat har jag fått fram:NO3 = 25ppmCa = 490ppmKH/Alk = 7.0/2.51PO4 = 0ppmMg = 1.200mg/LtRåkade bryta av salinitetsmätaren (klumpig olycka) så jag får vänta med att se det resultatet tills jag köpt ny. Igår mätte det dock 1.025 och tempen 27,5 grader.Som jag tolkar värdena så ligger jag lite högt i nitrat och kalcium, och skulle kunna höja magnesium något.Tankar, idéer och förslag? Köpte även tillsatser för kalcium, karbonat, magnesium och ett mineraltillskott, samt Joes Juice och Sponge Power: Citera
milk Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 saliferts fosfat-test är inte alls att lita på. visar 0 även om fast det är en del fosfat i vattnet. Citera
nike83 Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 saliferts fosfat-test är inte alls att lita på. visar 0 även om fast det är en del fosfat i vattnet.tyvärr så har jag också upplevt det med massor med skitalger som resultat.... Citera
Whistler Postat 31 augusti 2009 Författare Postat 31 augusti 2009 Förutom kiselalger så har jag inga direkta problem med alger. Någon enstaka makroalg som sticker upp någon centimeter på hälften av stenarna.Kiselalgerna är på väg bort, turbosnäckorna gör ett bra jobb och jag tror eremiterna kommer göra resten när de kommer i veckan. Citera
Whistler Postat 15 oktober 2009 Författare Postat 15 oktober 2009 Nu har det gått ett tag!En del fina skivor börjar ta sig på levandestenen och glasrosorna börjar bli så pass många och stora (2-3cm i diameter) att det snart blir till att öppna min förpackning med Joe's Juice. Mina pepparmintsräkor verkar ju inte göra något åt problemet...Den här luringen har vuxit upp på LS, väldigt nära frontrutan:Någon som vet vad det kan vara? Den är ca 2,5cm hög. Citera
Whistler Postat 21 oktober 2009 Författare Postat 21 oktober 2009 Nehepp, det var visst ingen som visste.Veckans rolighet är att jag köpte en 70W Marine Lux MH-lampa, samt ett drivdon till den. Satte i lampan i en bygghalogen (59kr på Biltema) och kopplade in allt. Det är minst sagt kräm i lampan! ^^Känns som ett bra komplement till min armatur med 4x39W T5. Citera
Laggeman Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Får väl ses som helt ok för de pengarna. Citera
Birdo Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Nu har det gått ett tag!En del fina skivor börjar ta sig på levandestenen och glasrosorna börjar bli så pass många och stora (2-3cm i diameter) att det snart blir till att öppna min förpackning med Joe's Juice. Mina pepparmintsräkor verkar ju inte göra något åt problemet...Den här luringen har vuxit upp på LS, väldigt nära frontrutan:Någon som vet vad det kan vara? Den är ca 2,5cm hög.Nu är jag nybörjare så vad jag säger kan nog vara fel.Kan det vara en rörmask? Citera
Whistler Postat 25 oktober 2009 Författare Postat 25 oktober 2009 Nope, rörmask är det definitivt inte. Det har dykt upp tre liknande till utväxter på den som är på bilden och det börjar likna någon form av levande organism. Den drar ihop sig och blir mörk när något okänt passerar, t ex att man kör förbi med algskrapan. Citera
Whistler Postat 31 oktober 2009 Författare Postat 31 oktober 2009 Fortfarande ingen som vet vad den där grejen är? Den har börjar få fler "munnar" och börjar bli riktigt fin. Idag hittade jag den här luringen:En liten krabba! Hade inte hjärta att göra mig av med honom, tänkte att han säkert gör nån nytta där inne så han fick hoppa i igen. Citera
Trollsvans Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 Den okända prylen skulle kunna vara en sjöpung. Citera
Slanten Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Jag gissar också på en kolonibildnande sjöpung av något slag Citera
Whistler Postat 4 oktober 2010 Författare Postat 4 oktober 2010 Tiden går... Knabbuziak här på forumet har varit snäll och gett mig lite fraggar. I utbyte fick han en liten Ricordea Florida och Caulerpa (till sitt refugium).Ny belysning är på g, köpte ballaster från eBay idag. Citera
knabbuziak Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 Kul att se att sakerna trivs i ditt kar Jonas! Men en fråga bara... varför ställer inte du upp med lite roliga bidrag till "månadens bild"??? Här har man ju sett flera fina bilder... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.