Gå till innehåll

Hur mycket hörs akvarierna?


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Nu kommer en fråga som är ganska svår att svara på då alla har olika pumpar, osv... men ändå.. :)

Kommer man att störas av akvariumet om man har sovrum på andra sidan väggen?

Jag har fått mitt percula 120 idag, och har idag tänkte om var jag ska placera det. Den nya placeringen kommer bli snyggare, men min dotter på 1.5år sover på andra sidan väggen.

Givetvis är det svårt att svara på då ingen vet hur bra väggarna är ljudisolerade samt att olika pumpar låter olika mycket. Men vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i och för sig inte mätt men tror att min kompis Percula 120 är betydligt tystare.

Har du en bild av vad som ger mest ljud från ditt kar? Jag har ett minne av att vi tricksade med ytavrinningen för att få den litet tystare.

jo, men jag har, om jag inte minns fel, 35-38 dB(A) när jag har det helt avstängt också... dvs, mycket ljud utifrån (med stänga dörrar och fönster)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perculan kan vara lite ljudlig. Följande tricks kan hjälpa dig att få ner ljud och vibrationer. Använd slangar (helst silikon) som för att föra ut vattnet från pumparna (tror det är orginal) till karet. Jag gjorde misstaget att sätta genomföringar utan gummipackningar och får vibrationer. Lägg liggunderlag mellan akvariet och bänken och även mellan golvet och bänken. Använd täckskivan till sumpdelen (den gör underverk). Jag har också lagt de pumpar som står på botten i facken på en 5 cm filtermadrass. Överrinningen mellan skummarfacket och till biofiltret kan vara ljudlig - lägg en liten filterbit just där vattnet slår emot fördelaren.

På detta sätt kan du nog få lite tystare :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 100 liters akvarium i sovrummet med en korallia1, 1st Seio 530 samt Rio Nano Skimmer och vare sig jag eller min fru tycker det är störande för nattsömnen, placering och vibrations dämpande mot bänken gör mycket.

Men jag kanske har tur speciellt med Rio skummarn min är jätte tyst,jag har hört många klaga på att deras låter jätte mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg liggunderlag mellan akvariet och bänken och även mellan golvet och bänken.

Jag testar med tunn skumgummi som man brukar ha under klick-golv för att de inte ska knarra.

Jag har precis monterat ihop möbeln, får se om jag hittar några grannar som är sugna på att bära in akvariet... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar med tunn skumgummi som man brukar ha under klick-golv för att de inte ska knarra.

Jag har precis monterat ihop möbeln, får se om jag hittar några grannar som är sugna på att bära in akvariet... :)

Det är tungt och otympligt - fråga mina arbetskompisar - vi fick montera ner en ledstång i vår trappa - lycka till ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...