Vandal Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Nu har jag kommit igång och lägga planerna för mitt nya kar, inköpt i maj, bänk byggd av en gammal dala-möbel och snart en bänkskiva från ikea... När jag köpte karet fick jag med en del PVC, denna byggde jag ikväll om till en durso... Dock fick jag inte tag i tangit såhär vid 22tiden på kvällen så den får limmas när jag köpt in det...Ett par 8mm glasskivor skar jag till av restbitar från en nedlagd ciklidlokal, en mörk glasskiva och en ljus, samt en distans så jag kan limma någorlunda rakt... Silikon har jag heller ingen hemma, men det handlar jag samtidigt som jag köper tangiten...Slutligen en feteklump LS köpt av Irrbloss som ligger i förvar i en balja bredvid karet i väntan på uppstart...Även under detta projektet kommer jag ta god tid på mig... har inga som helst planer på att stressa, sump och belysning ska byggas och allt ska testas innan det går igång...
Jurgonh Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Ska bli kul att följa ytterligare ett nytt kar =)
Vargklo Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Bra, stressa lugnt som du skriver, så blir det här ett mycket bra projekt!
Vandal Postat 7 september 2009 Författare Postat 7 september 2009 Jag har stora problem att hitta Tangit... vart finns det? inte på nåt ställe jag besökt iaf...
_Manne_ Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Jag har stora problem att hitta Tangit... vart finns det? inte på nåt ställe jag besökt iaf...diverse pool försäljare texmvh manne
Jonas Am Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Hornbachs heter scubacube q1 och har två borrningar i botten. 65 i 10mm glas.
Vandal Postat 7 september 2009 Författare Postat 7 september 2009 hornbach har ingen tangit, var där idag... får leta vidare imorgon, annars tror jag visserligen mina kopplingar håller ganska tätt så länge de inte är trycksatta...Mitt kar kommer från majornas glas... borrat i ena hörnet, 32mm genomföring...60 cm sida...Kommer Polyuretanlim funka annars? det finns ju att få tag i mycket lättare...
Fredrik.g Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Testa och hör av dig till GPA Flowsystem angående tangiten. Ett av deras kontor ligger i mölndal. www.gpa.se
Coralkiller Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 gå till Krauta eller claesohlsson ! vvs firmor o återförsäljare har det defenitivt! lycka till mvh Jerry
Vandal Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 Får bli bioted... har ändå tänkt ta en sväng dit och handla lite sten... clasohlson har inte... pallar heller inte åka till krauta i partille bara för att limma fem fogar... ska testa när jag limmat ytavrinningen...Idag sågar jag bänkskivor till kattens stora skräck... sticksågar låter en del...
Vandal Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 Idag har jag vart på nördmöte med Göteborgs Ciklidgrupp och Göteborgs Akvarieförening under tiden silikonet härdade på min ytavrinning och distansen jag skurit till... här ser man även nedre skivan jag sågade till i eftermiddags...När jag kom hem och hade släppt i auktionsgodset från sötvattenssidan började jag kladda med silikonet igen, tur man kan skära bort överblivet och tur att man kan slösa...efter härdningen är klar ska vi testa tätheten och därefter hur ytavrinningen funkar...
Vandal Postat 9 september 2009 Författare Postat 9 september 2009 Jahaja, tätt sånär som på en liiten liiten bit där det sipprade igenom vatten, Typiskt!Nu har jag skurit loss silikonet vid läckan, torkat av, imorgon hoppas jag att det är tätt...Tangit har jag fortfarande inte lyckats få tag i =(
Laggeman Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Kan du inte ta med delarna till tex Ted och få de limmade där för en tjuga eller nåt? Han ställer säkert upp, kan inte ta tänka mig något annat. Eller om någon annan i Göteborg gör det? Släng ut en trevare och hör om någon i din närhet kan hjälpa till.
Vandal Postat 10 september 2009 Författare Postat 10 september 2009 Laggeman: Precis vad jag tänkte mig... ska kolla runt lite...Idag var överrinningen tät =) dags att lösa det med durson då... =)Inte långt kvar nu tills jag har vatten i karet =) Nu väntar jag bara på den 25e så jag kan köpa sten, salt, nån for av ljus och mera sten...
Vandal Postat 11 september 2009 Författare Postat 11 september 2009 durson funkar! dock är den inte limmad, och den skvalar en del... Nåt matnyttigt om hur man får mindre luft att sugas med ner i röret utan att det blir hävert?
stigigemla Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Det skall bromsas litet i nedändan på röret så att det står en vattenpelare en liten bit upp i röret. Man brukar använda en kran.
Vandal Postat 11 september 2009 Författare Postat 11 september 2009 har en kulventil som jag vrider lite på och tystare har det blivit, handlar antagligen mest om justering... har även minskat hålet i toppen Ska nog ge mig på att ha rakare rör...(Hej Stig, minns du mitt gamla specialarbete om Tilapia? det tog några år, men nu finns de i frysdisken... PetterPettson från akvariekällan här... Dyker förbi dig nästa gång jag är nere i Växjötrakten...)
stigigemla Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Jo, det står nog en kopia i min bokhylla ännu.
Vandal Postat 13 september 2009 Författare Postat 13 september 2009 Inte heller Bauhaus hade Tangit... jobbigt... Funderar på om jag ska dra en fulig och köra igång i "Akvariedelen" med lägre yta än överrinningen... men skippar det nog... får ge mig till tåls till den 25e istället...
thomas5547 Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Bauhaus ska ha tangit.. köpte mitt där nyss..
Laggeman Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 Kolla på avdelningen där de säljer vita rör till toalettutrymmen.
Vandal Postat 14 september 2009 Författare Postat 14 september 2009 Bauhaus ska ha tangit.. köpte mitt där nyss..Fan va skumt... Bauhaus Bäckebol? frågade i tre diskar och ingen hade en susning... Var fanns det och vad kostade tuben?Jag kollade vid PVC-rören, PP-rören, färgen och Klisteravdelningen vid kassan...
Ragman Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 jag lämnade tillbaks mitt tangit lim som jag ej använde till bauhaus svågertorp så dom måste ha minst 1 tub iaf . lämnade den igår.lite långt o åka kanske
Rekommenderade inlägg