Gå till innehåll

Tyst skummare?


Edward

Rekommenderade inlägg

Jag tror att det är viktigt att folk inser att ett saltvattensakvarium blir aldrig tyst. det är inte en tyst hobby, helt enkelt. Ljudmässigt ligger den någonstans mellan att spela i ett rockband och frimärkssamlande. När man väl har insett det blir det lättare att vänja sig. Så var det i mitt fall.

Det inser vi nog alla men bara för det så slutar man inte att fösöka minska på ljudet. Speciellt när man som jag ska köpa en ny skummare och då har möjligheten att göra avvägande mellan pris/prestanda/buller. :)

Jag spelar även i ett rockband och det är exakt samma sak där... Hur kan man få saker tystare... in-ear och digitalt är det svaret och vips så var tinitus ett problem man slutat tänka på :smiley20:

Nu orsakar ju inte en skummare tinitus men eftersom jag har mitt i vardagsrummet så gör man avvägandet mellan att höja >TV-volymen eller sänka akvarievolymen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag kör med Oceanakvariums Bali400 och måste säga att den är tyst, mina Tunze 6105 låter/stör betydligt mera. Sedan kanske den skummaren är lite kraftigare än du har tänkt dig.

Jag kommer att köra en 540 + 210 L... Netto blir det ca 700 L så om någon vet vilken storlek som jag ska jaga rätt på så är det också ett bra tips. Jag har mentalt siktat in mig på en skummare upp till 1500 L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, visst är det så att ljud kommer det alltid att bli från akvariet. Och så det där med sumpen. Jag tror nog inte själva utfprmningen ha så stor betydelse. Det är nog snarare skummarkonstruktionen. Många skummare har pumpen alldeles för långt ned. Om jag höjer min skummare 5-10 cm från botten så minskar ljudet. Det samma om jag flyttar returpumpen mer mot mitten i sumpen så minskar ljudet. Så vad som kan vara avgörande är att det inte får vara för lite vatten mellan pumpen och glaset.

Men jag tycker att det är dåligt av skummar-tillverkarna att dom inte tar hänsyn mer till ljudet. Det tråkiga är att pumpkonstuktion har varit likadan i ca. 20 år. Så lite roliga saker som jag har hört och läst...

Det var en gång... någon som köpte det nya Grotech skummaren. Den var fin med mycket rör och pumpen såg grym ut. Men problemet var att grannen klagade på oljudet..

En annan köpte en Bubble-king för många tusen. Den var han tvungen att ställa i gaderoben...

Och så min egen KZ:a. Den är jag tvungen att stänga av när familjen skall se på tv. Och så den härliga kommentaren från min kära "Hade jag vetat att akvariet skulle låta så mycket så hade det aldrig kommit in ett akvarium här!"

Innan hade jag en Acua-Care. Den står nere i källaren numera. MEn den var påväg ut genom fönstret ett tag...

Om jag köper ett kylskåp t.ex. så får det inte väsnas och skall vara energisnålt. Men en skummare den får vara hur dyr som helst och ingen kontroll pål judnivån från leverantören.

Men vem köper en skummare för 8000;. och sedan säger att den för ett jäklans oväsen. Det handlar om personlig övertygelse att man har gjort ett kap!

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henric, jag är övertygad om att det som en person säger är som en brummande damsugare kan vara i princip ljudlöst för en annan, det är helt enkelt väldigt olika hur vi uppfattar ljud. Somliga har problem med dovt brummande medan andra tycker att ett högt vinande är värre.

Att en skummare är synonymt med en massa oljud har jag för min egen del slagit hål på för länge sedan, då jag har "hört" flertalet extremt tysta skummare. Allt från vanliga syrestens-modeller till kraftiga skummare med flertalet pumpar på.

Tillverkarna behöver inte ta hänsyn till ljudet då det inte är någon som satt upp en ram för hur mycket ett akvarium ska låta som mest. Att de sedan kanske säljer fler tystare modeller bör ju peka dem i rätt riktning kan man tycka.

För min egen del så kan jag säga att enligt mitt tycke så är själva skummaren som helhet väldigt tyst, och den står ett par meter från vår soffa, och den stängs aldrig av oavsett om det är tv, film eller gäster i huset. Det som låter från den är luftintaget, dvs när den suger in luften genom en bit slang. Jag hade först tänkt att bygge en enkel men effektiv ljudfälla, men har istället tänkt att ta luften genom ett hål i väggen, så den tar luft från ett utrymme mellan inner- och ytterväggen. Iom detta så räknar jag med att den kommer att bli, i mitt tycke, ljudlös.

Jag vill minnas att jag läst om flertalet som varit besvikna på ljudnivån på deras skummare, oavsett prisklass. Men jag vill samtidigt minnas att det är långt fler som är nöjda med ljudnivån på sin skummare.

Om du nu är så besviken på din skummare, varför säljer du den inte och skaffar en tystare modell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henric , i änden på den svarta sladden sitter en grej med två silvriga grejer på ,dra ur den ur el urtaget så blir det bättre , det funkar på alla skummare , jag förstår Henric precis , den Grotech skummaren jag provade hamnade hos en kompis ,men hanns granne två våningar under honom ringde hyresvärden och klaga , så den fick stängas av tills dom kom och gjorde en ljudmätning , han stod inte ut med 50hz ljudet han fick i hallen två våningar ner , nu står den på 10cm filtermatta för tillfället ,(jag vet inte om det har löst sig än) , det är ju lite så att man bara godtar det man får för ingen skummare har ju någon varudeklaration att tala om , Tomas 5547 har ju valt en annan lösning genom att använda en Deltec pump för att driva hela systemet och det är ju en helt annan pumpkonstruktion än tex en Eheim eller Aquabee pump så den är ju klart tystare , men ska det kosta nästan 10 000kr och uppåt för att få en tystare pump? , om en data skärm eller en platt TV för samma oväsen så hade problemet redan varit löst , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom de subjektiva upplevelserna av ljud så har vi troligen också variationen vid produktionen av pumpar. Det är ju knappast högprecisionsteknik vi köper hem så vissa låter nog mer än andra trots att det rör sig om samma modell.

Själv hoppas jag att Grotechs HEA080 inte ska tvinga mig ur huset när jag väl drar igång pumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej,

Finns det någon i stockholms området som har en Grotech HEA 150S som man kan komma och lyssna på och som inte bor i en akvariebutik :) ?

Verkar inte vara helt lätt att välja rätt, har mest problem med resonans från pumpen även om jag sätter den på gummifötter/filtermatta. Har testat en äldre Aquacare samt Aqua systems Skimmer 1200 och dom för ett satans liv i min sump.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du bott i skåne kunde du lånat hem en av mig o provat med..

Men jobbigt o flytta till skåne för det kanske.

Hej,

Finns det någon i stockholms området som har en Grotech HEA 150S som man kan komma och lyssna på och som inte bor i en akvariebutik :) ?

Verkar inte vara helt lätt att välja rätt, har mest problem med resonans från pumpen även om jag sätter den på gummifötter/filtermatta. Har testat en äldre Aquacare samt Aqua systems Skimmer 1200 och dom för ett satans liv i min sump.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble King hör nog till de tystaste skummarna på marknaden. Är man beredd att betala för en effektiv och tyst kvalitéskummare byggd med tysk precision så är BK ett solklart val enligt mig.

Vad är det som gör att BK är bland dom tystaste peter ? Förutom att den då är tysk byggd ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är en BK supermarine 250i

Dragon pumpen går ju väldigt vibrationsfritt samt stadiga gummifötter på den som hjälper till med vibrationerna

Om du jobbat bort med diverse lösningar allt porl osv.. Hur pass hörs din bk då ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren i sig själv går väldig tyst enligt mig, inget sug ljud och inget brummande.

Ska ta ner den till butiken sen, så kan vi slabba i ett kar och köra lite olika och lyssna.

Tester i butiksmiljö går inte att jämnföra med mitt vardagsrum , jag själv sätter extremt höga krav på oljud .. 50hz brum är riktigt drygt tex.. Kan jag tycka, fortplantar sig lite väl bra också..

Men det vore kul om du kunde betygsätta dom skummare du kommer o saluföra i butiken..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...