Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

senaste:

har gjort lite mätningar nu , och mitt kh var lågt igen , så fick dosera lite pulver för att höja upp Kh't , Ca't låg på 420 o Mg som vanligt 1350. Har höjt ballingdosen med 20ml , så får jag se om Kh't stannar kvar runt 8-9 iaf.

varit en runda o Hälsat på Stig så man har någon fragg o limma när tid finns.. men det kommer. en trevlig resa tillsammans med adamantis. :) blev lite andra inköp också, något lysrör o lite kemi är aldrig fel.!

mvh Manne

Dosera pulver, bikarbonat? Nu ska jag inte mästra, men är inte tanken med balling att man doserar samma från alla dunkarna trots små variationer i mätningar? Eller, så är ju faktiskt tanken.

Läste precis en liten artikel om hur värden kan svänga något i burken trots att de förbrukas lika mycket. Finns flera orsaker. Kolla artikeln som var kick ass:

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php

If an aquarist is supplying a balanced additive to his aquarium, and calcium seems stable but alkalinity is declining, it may very well be that what is needed is more of the balanced additive, not just alkalinity.

Ovanstående utdrag förklaras utförligt i artikeln. Hela idén och effekten av att dosera ett balanserat recept efter förbrukning går förlorad om man tillsätter t.ex. bikarbonat för att man ser ett sjunkande kH värde. Kan vi ens lita på våra test?

tänkte att pumparna i RSm:et ligger på 550l/h stycket så dett blir ju 1100l/h

kollade på Hydor Koralia 1 som ligger på 1500l/h eller Hydor Koralia NANO på 900l/h är dessa pumpar något och ha eller,

diskuterade med sambon och hon tycker det var för mycket pengar för en pump om man skulle ta en styrbar tunze med singelcontrollerför 2600 plus frakt , för det ligger ett större kar i planeringen.

mvh/chrille

Jag beställde min vortech mp10 på ebay, med frakt blev det 1600 kr. Säljaren hette typ dealrus123456, kanske en nolla med? Blir billigare och du får en fräsigare apparat än tunzen. Super flås i den, så man får inga dead spots i karet trots att den inte kan vinklas "3d".

får ta en ny diskution med sambon e sugen på den styrbara...

Får du inte köpa vad du vill för din veckopeng?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera pulver, bikarbonat? Nu ska jag inte mästra, men är inte tanken med balling att man doserar samma från alla dunkarna trots små variationer i mätningar? Eller, så är ju faktiskt tanken.

Läste precis en liten artikel om hur värden kan svänga något i burken trots att de förbrukas lika mycket. Finns flera orsaker. Kolla artikeln som var kick ass:

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php

Ovanstående utdrag förklaras utförligt i artikeln. Hela idén och effekten av att dosera ett balanserat recept efter förbrukning går förlorad om man tillsätter t.ex. bikarbonat för att man ser ett sjunkande kH värde. Kan vi ens lita på våra test?

Jag beställde min vortech mp10 på ebay, med frakt blev det 1600 kr. Säljaren hette typ dealrus123456, kanske en nolla med? Blir billigare och du får en fräsigare apparat än tunzen. Super flås i den, så man får inga dead spots i karet trots att den inte kan vinklas "3d".

Får du inte köpa vad du vill för din veckopeng?

ska gå in o kolla ebay tänkte aldrig på det.. har du nån bild på hur du satte din i karet,,, angående veckopengen, no comment :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min solkorall, känns som maximal polypexpansion!

[ATTACH]43605[/ATTACH]

fick ta en bild på den nu under blåljuse då jag tyckte den hade extrem polypexpansion. en vacker korall som förhoppningsvis ska klara sig på lite lagom med mat.. tiden får utvisa.

mvh manne

Det känns som ett ord räcker för att kommentera denna bild och korall...................MAGISK -kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera pulver, bikarbonat? Nu ska jag inte mästra, men är inte tanken med balling att man doserar samma från alla dunkarna trots små variationer i mätningar? Eller, så är ju faktiskt tanken.

Läste precis en liten artikel om hur värden kan svänga något i burken trots att de förbrukas lika mycket. Finns flera orsaker. Kolla artikeln som var kick ass:

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php

Ovanstående utdrag förklaras utförligt i artikeln. Hela idén och effekten av att dosera ett balanserat recept efter förbrukning går förlorad om man tillsätter t.ex. bikarbonat för att man ser ett sjunkande kH värde. Kan vi ens lita på våra test?

japp.. lite bikarbonat , ett par gram handlar det om..

det jag gjorde var ju att försöka återställa balansen i karet till NSW, och sen öka ev förlåga dosen av ballingen då jag vill hitta en balling nivå som håller värdena och inte ökar dom. , det var så jag tänkte iaf.

hade detta problem i rsmet i början också , körde pulver vid sidan om sen en dag behövdes det inte o ballingen funkade.. kan inte förklara varför.

som det såg ut så väldigt lågt kh , klockrent Ca , klockrent Mg ,, reaktionen är ju att höja Kh't och låta resterande värden vara, om det nu var ballingdosen som påverkade så har jag nu höjt daglig dos med 20ml så får man se.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

jobbade lite med kameran igår.. kopplad mot datorn med hjälp av ett litet program så kunde man sitta en del o ta lite kort, satte kameran på stativet sen kunde man styra kamerans inställninga i programmet, var faktiskt ganska kul då det känndes enklare att ställa in kamerans inställningar o vrida o vända lite.. ta ett kort, ändra någon inställing o ta ett till..

post-3404-14468919379221_thumb.jpg

post-3404-14468919379625_thumb.jpg

post-3404-14468919380023_thumb.jpg

Kommer någon serie till!

mvh Manne

post-3404-14468919379006_thumb.jpg

post-3404-14468919379425_thumb.jpg

post-3404-14468919379818_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det blev någon som gick att använda iaf! Kul!

:)

Där ser man skillnaden på hur en amatör (jag) sköter ett macro mot en van användare (Manne).

Din Gobiodon histrio är riktigt fin!

jag påstår att jag är också en amatör när det gäller kameran.. skulle behöva använda den oftare för att lära sig inställningarna och komma ihåg vilka man kör med.. blir ständigt ett meck varje gång..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

senaste:

efter att tagit det lugnt någon vecka nu så har man återigen besökt en saltbutik.!

ett efterlängtat fiskinköp blev det.! skulle tippa ca 5-6cm lång. En vackert formad gul Kirurg fick följa med mig hem. riktigt härligt gul! lite svagt sleten stjärtfena men det rättar nog till sig ganska mgående.! efter inkoppningen så fick den komma i och fick lugnt simma runt o kolla läget i sin nya bostad, inga attacker alls från någon befintlig individ.! Gott!

en snabb bild.

post-3404-14468919458362_thumb.jpg

Mina ballingdunkar är på slutampen igen, blir nog till o blanda nu i helgen faktiskt.. man får pressa in det när tid finns.. kör man i 140ml så rullar 5L snabbt iväg.. men har ändå lite svårt o hålla KH't uppe. har fått putsa i lite pulver vid sidan om någon gång då jag mätt upp lågt kh och ändå bra mg / Ca.

men allt verkar trivas hyggligt så jag kommer nog o köra vidare på FM's Balling. En Hystrix fragg som fått lite fart o härlig färg på sistone

post-3404-14468919458558_thumb.jpg

nu hoppas jag på att kirurgen ska trivas.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg firre och snygg korall.

I vilket kar står denna fina S.hystrix?

Min misstanke är kuben då det är den som tråden handlar om. ;)

helt korrekt.! fragghyllan

Kanske tid o läggaut nya bilder på 600 baljan oxå.

ska försöka ta mig i kragen och klicka igenom stora baljan en gång snart.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

kirurgen verkar vara nöjd med sitt nya hem.. , simmar runt o pickar lite överallt. härligt o se.! han verkar gilla fragghyllorna då han gärna simmar lite slalom mellan fraggarna o pickar på stenen.

har idag fixat refill på mina balling dunkar.. dunkarna rullar på i hög fart känns det som.. kommer nog o uppgradera 2 dunkar till 10 liter's dunkar och dubbla koncentrationen i den tredje dunken då tre 10L inte får plats, men med lite tur så går det in två 10L dunkar samt en 5L. kört exakt samma recept som jag har i tidigare i tråden så det får bara tugga på så får man se vad som tar fart o växer.

min fina hystrix fragg har nu bytt ägare, och jag hoppas att den ska vara lika vacker i nästa kar, o växa fint.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...