Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Grattis.

Hur går burken mer jobb med denna en dit RSM? eftersom du lägger upp färre bilder nu hehehe

Saknar din RSM tråd även om Adam har tagit väl hand om det osv.

Ha det så bra så länge.

tja Ted!

har haft lite dåligt med tid faktiskt när det gäller salthobbyn.! men det finns en plan här ändå.. har inte tagit så mycket bilder då kuben fortfarande inte kommit helt i ordning sen flytten , finns en hel del kiselalger, som det gör när ett saltkar 'cyklas' in i början.. hoppades på att slippa men så är inte fallet tyvärr.. men vet att det kommer att pasera denna fas med tiden.

kan fixa en serie med bilder givetvis lite senare.. sånt kommer alltid.. just nu och sen ett antal veckor tillbaka så letar jag efter en liten kirurg att tillföra i karet.. har inte 100%igt bestämt vilken, men vill hitta ett litet fint ex av vilken sort det nu blir..

JohanP som tog över mitt kar kör vidare i min anda med ungefär samma inriktigtning som jag hade i RSMet, han har fixat mh ramp o jobbar på att fixa till en ballinglösning osv..

Adamantis som du trodde hade tagit över mitt kar bor också här i stan men hittade ett beg rsm en bit innan jag bytte mitt om jag mins rätt, det är riktigt kul o följa hans planer då jag vet ungefär vad han vill prestera men inte kommit dit ännu, dock läser han på o jobbar på att få till det som han planerat, även om planerna ändras lite efterhand så ska det bli kul o se en skrikrosa hystrix i ett rsm lite fram i tiden.. om han lyckas.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

tillsatt en ampull igen från prodibio.. händer ju varje helg.. smidigt..

Har fått hem en hållare för mina slangar från ballingdunkarna samt den automatiska osmospåfyllningen.

post-3404-14468919311444_thumb.jpg

lite blandade bilder från karet.

post-3404-14468919311791_thumb.jpg

post-3404-14468919312131_thumb.jpg

post-3404-14468919312461_thumb.jpg

post-3404-14468919312805_thumb.jpg

solkorallen börjar inse att det är snart dax för kvällsmatning.

Mvh Manne

post-3404-14468919311615_thumb.jpg

post-3404-14468919311957_thumb.jpg

post-3404-14468919312293_thumb.jpg

post-3404-14468919312638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg superman.

Ja, verkligen !!

Bilden ovenför den fina "supermannen" har han säkert med för att jag ska rysa till ;)

Anser mig själv vara djurvän av stora mått men har berättat om min monsterborstmask som jag snudd på får mardrömmar av.

Snygga foto Manne, allihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det backventiler som du har på de gröna slangarna från doserpumpen?

// Danne

japp.. stämmer. ska inte behövas men jag kör safe i detta läget.

rent praktiskt så 'kan' det bli så att balling slangarna kommer under ytan i sumpen om returpumpen stannar, och vill inte på några sätt få baksug i slangarna , även om det nu inte ska kunna gå med grotech doserpumpen. men man vet aldrig.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Now your talking.Det är detta jag tycker är kanon med dina bilder lite udda saker som vissa inte tror andra tycker är intresanta men jag älskar detta.Vem har inte sett en borstmask om man haft ett kar ett par månader eller mer.Men jag tycker om desa bilder.Nice.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Now your talking.Det är detta jag tycker är kanon med dina bilder lite udda saker som vissa inte tror andra tycker är intresanta men jag älskar detta.Vem har inte sett en borstmask om man haft ett kar ett par månader eller mer.Men jag tycker om desa bilder.Nice.

MVH.Ted

den tittade fram precis när kameran var i handen så det var bara till o ta någon bild.. inget av mina favorit djur.. men dom ska väl göra nytta iaf.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp.. stämmer. ska inte behövas men jag kör safe i detta läget.

rent praktiskt så 'kan' det bli så att balling slangarna kommer under ytan i sumpen om returpumpen stannar, och vill inte på några sätt få baksug i slangarna , även om det nu inte ska kunna gå med grotech doserpumpen. men man vet aldrig.

mvh manne

Jo, hängslen och livrem är aldrig fel, även om det var lite för överbeskyddande för min del :)

Men, är det inte en stålfjäder i ventilen? Det är det i min ventil som ser likadan ut, och balling salterna käkar metall så det skriker om det...

Annars jäkligt trevliga bilder!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, hängslen och livrem är aldrig fel, även om det var lite för överbeskyddande för min del :)

Men, är det inte en stålfjäder i ventilen? Det är det i min ventil som ser likadan ut, och balling salterna käkar metall så det skriker om det...

Annars jäkligt trevliga bilder!

// Danne

i dessa är där inte någon metal.. dock sett snarlika med en metalfjäder, men dessa är byggda på annat sätt.. någon typ av plastkon som stänger vid tryck på fel håll.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräcka bilder!! Jag gillade dem skarpt!! Bra färger har du fått till också. De blir bättre och bättre...

måste lära mig kameran bättre.. är som ett stort frågetecken ibland.. men vissa bilder lyckas man med. Tackar peter.!

Fina nya bilder Magnus! ;)

/Gustaf

Tackar Gustaf! håller ett öga på din tråd osso..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare manne

riktigt läckert kar du har,

undrade lite över en extra pump i mitt RSM, tänkte jag skulle haft en extra uppe i högra hörnet som blåser mot framrutan, om du hade tips på vad jag skulle ha för sort och storlek på streampumpen?

är dags att till sätta andra dosen till helgen av prodibio ( biodegest o bioptim) har även jod och strontium därifrån med,

hur utvecklas det med dina prodibio produkter?

mvh/chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare manne

riktigt läckert kar du har,

undrade lite över en extra pump i mitt RSM, tänkte jag skulle haft en extra uppe i högra hörnet som blåser mot framrutan, om du hade tips på vad jag skulle ha för sort och storlek på streampumpen?

är dags att till sätta andra dosen till helgen av prodibio ( biodegest o bioptim) har även jod och strontium därifrån med,

hur utvecklas det med dina prodibio produkter?

mvh/chrille

tja, ang pump till rsmet så är här en länk till tunzes Nano serie.

dom pumpar 2500 , 4500 , samt en styrbar 1000-5500

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter052

jag föreslår den enklaste modellen a 2500L eller om man har gott om cash den styrbara , dom är väldigt smidiga o går att rikta precis som man vill.

min prodibio rullar på , kör en ampull i veckan. så det är mycket smidigt! om det ger någon effekt det vet jag inte, men korallerna växeer på åtminstone..

mvh manne

Ändrat av _Manne_
länken vill iinte riktigt , kolla under tuzes nano streamers
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, ang pump till rsmet så är här en länk till tunzes Nano serie.

dom pumpar 2500 , 4500 , samt en styrbar 1000-5500

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter052

jag föreslår den enklaste modellen a 2500L eller om man har gott om cash den styrbara , dom är väldigt smidiga o går att rikta precis som man vill.

min prodibio rullar på , kör en ampull i veckan. så det är mycket smidigt! om det ger någon effekt det vet jag inte, men korallerna växeer på åtminstone..

mvh manne

hej manne

mina tankar gick med till tunze 6025 a 2500l , den styrbara Tunze - Nanostream 6055, med tillhörande singelcontroller, vilka funktioner har den?

får hoppas att prodibion gör sitt jobb har sett ett kar från polen som körde med biodegest och bioptim som var riktigt grymt.

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej manne

mina tankar gick med till tunze 6025 a 2500l , den styrbara Tunze - Nanostream 6055, med tillhörande singelcontroller, vilka funktioner har den?

får hoppas att prodibion gör sitt jobb har sett ett kar från polen som körde med biodegest och bioptim som var riktigt grymt.

mvh chrille

singelkontrollern är inte direkt avancerad men jag är nöjd med den, har ju en 6055a till kuben nu + en vortec.. kontrollern är inte speciellt avancerad dock kan man ställa maxpuls minpuls samt intervallet mellan dessa.. dvs du kan göra en puls.. inget mer avancerat än så.. finns även foodtimer samt om man fixar fotocellen så kan pumpen gå ner i nattläge.

jag är mycket nöjd med min 6055a tyst samt att den går o rikta precis hur man vill i karet.

vill du bara öka flödet lite o inte är petig så kör på 6025an.. funkar säkert kanon i ett rsm.. har man mer funderingar på varierat flöde och har cash = 6055an. så länge man vill kunna rikta den som man vill i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har gjort lite mätningar nu , och mitt kh var lågt igen , så fick dosera lite pulver för att höja upp Kh't , Ca't låg på 420 o Mg som vanligt 1350. Har höjt ballingdosen med 20ml , så får jag se om Kh't stannar kvar runt 8-9 iaf.

varit en runda o Hälsat på Stig så man har någon fragg o limma när tid finns.. men det kommer. en trevlig resa tillsammans med adamantis. :) blev lite andra inköp också, något lysrör o lite kemi är aldrig fel.!

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med vortech mp10 i min burk, vilket är kanon! Går inte att rikta flödet på samma sätt, men där finns flera andra fördelar. Värt att kolla upp!

tänkte att pumparna i RSm:et ligger på 550l/h stycket så dett blir ju 1100l/h

kollade på Hydor Koralia 1 som ligger på 1500l/h eller Hydor Koralia NANO på 900l/h är dessa pumpar något och ha eller,

diskuterade med sambon och hon tycker det var för mycket pengar för en pump om man skulle ta en styrbar tunze med singelcontrollerför 2600 plus frakt , för det ligger ett större kar i planeringen.

mvh/chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte att pumparna i RSm:et ligger på 550l/h stycket så dett blir ju 1100l/h

kollade på Hydor Koralia 1 som ligger på 1500l/h eller Hydor Koralia NANO på 900l/h är dessa pumpar något och ha eller,

diskuterade med sambon och hon tycker det var för mycket pengar för en pump om man skulle ta en styrbar tunze med singelcontrollerför 2600 plus frakt , för det ligger ett större kar i planeringen.

mvh/chrille

ang korallia 1 resp nano så är dom helt enkelt för svaga, har en korallia nano, den känner du inte strömmen av efter 10-12cm .. slå till på en tunze nano 2500 så blir du nöjd med all säkerhet.. mycket mer riktvänlig än korallias pumpar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang korallia 1 resp nano så är dom helt enkelt för svaga, har en korallia nano, den känner du inte strömmen av efter 10-12cm .. slå till på en tunze nano 2500 så blir du nöjd med all säkerhet.. mycket mer riktvänlig än korallias pumpar.

mvh manne

får ta en ny diskution med sambon e sugen på den styrbara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...