Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

småpyssel idag.

har bytt båda blårören idag. ett aquamedic Reef Blue samt ett Giesemann Pure Actnic blev det denna gång.. inser direkt att man byter försällan, eller så vänder man det å säger att blårören tappar förmycket över tiden :).

när man drar igång dom nya och färska så blir det wow känsla direkt.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge:

här kommer några bilder men bara 2 lysrör igång , ett blått o ett actnic

försökte få fram skillnaden mellan dessa två rör på sista bilden , men det är inte lätt.. men man får en känsla iaf om skillnaden på dessa två rör.

post-3404-14468919510459_thumb.jpg

post-3404-14468919510914_thumb.jpg

mvh Manne

post-3404-14468919510241_thumb.jpg

post-3404-14468919510665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt snygga bilder och koraller :)

Tackar!

Mycket vackert Manne!!

Måste ta mig i kragen och åka upp till dig och spana på dina extremt snygga kar!

MVH

Micke

är du i krokarna så bara hör av dig! alltid kul o snacka lite salt med andra i hobbyn!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser onekligen trevlig ut.

den är trevlig.. snygg som attans , men verkar inte vara allt förlätt.. min tog mycket stryck i början på flytten till mitt kar men verkar 'klara sig' nu iaf.. har inte hittat något om matning osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

problem med min största mussla.. då sambon var hemma idag så noterade hon att min största mussla inte slog ut helt(lite halvt bara).. små små pyramidliknande snäckor satt på kanten till mantlen.. så nu i kväll satt jag med en pincett o plockade alla på kanten.. var ju inte så svårt.. en efter en.. gick ganska snabbt.

så puttade jag lite försiktigt på musslan och märkte då att den inte satt fast. så jag tog o vände den upp o ner i vattnet.. MASSSOR med pyramidsnäckor på hela foten.. då fixade jag ett separat saltbad o upp med musslan i badet och borsta den ren från snäckorna med en tandborste.. funkade kanon , så nu är den ren o fin , ska dock kolla den om någon dag igen.. finns ju garanterat fler sådana snäckor i karet..

den slog fint ihop så man kan se att 'skalet' sluter fint tät runt hela kanten i botendelen. kanske man ska vara glad för nu. jag hoppas iaf att man såg pesten i tid.

Mina Prodibio ampuller närmar sig sitt slut. (ena sorten) så nu får man ta o bestämma sig om man ska köra vidare o köpa hem fler ampuller eller om man ska satsa på något annat..

testade en ny ampull igår från kittet, reefbooster. , hela vattenkulumnen blev dimmig av vätskan.. , man skulle stänga av skummaren en tid i samband med den ampullen så jag trycke på min CD på timern.. vilket stänger av skummaren 40 mins, men skummaren kunde ändå fylla koppen efter att dom 40 mins hade gått.. så det blev en tvätt av skummarkoppen igår också..

Min neongröna Candy Cane fragg håller på att dela sig i ett par polyper, vilket jag tolkar som att den trivs. bara kul att den växer..

min solkorall har litdit lite pga dålig matning(läs slarv) men nu i veckan har jag matat den ett par ggr, så nu ser den superfin ut igen o bara visar upp sin bästa sida, polyperna ute!

den gula kirurgen betar fint på i karet, verkar inte misstrivas, så är supernöjd med att jag tog chansen nu när jag hade den möjligheten att köpa ett mini ex.. pellets verkar den inte tugga direkt på, men mysis o artemia jagar den med glädje, tillsammans med alla andra fiskar. kirurgen har klar förkärlek till fraggraster hyllorna, betar grymt mycket runt fraggarna o rastert blir renare o renare för varje dag.

nu får det vara kväll.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en sixlinewrasse, ska tydligen vara bästa vapnet mot pyramidsniglar vad jag läst i mussellitteraturen.

Kanske testa vodka..?

ska hålla den firren i minnet om det nu krävs något inköp.. idag slår musslan ut vackert igen, bara kul..

om man kunde kört auto på vodka så hade det varit intressant kanske i mitt stora, men nu i mitt lilla så kan jag inte mäta nitraten så då vill jag inte pytsa i vodka på det sättet..

ser fram emot när dina koraller färgat ut igen istället för brun hystrix..

där har du nog något att jobba på.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är syftet med bio-ampullerna om du inte har något mätbart nitrat?

som jag fattat så just det.. att hålla nitraten på ej mätbar nivå.. det gillar jag. en ampull i veckan, var skeptisk att det skulle funka men uppenbarligen så funkar det med Bio Digest & Bioptim. mängden jobb gillar jag, någon minut på helgen så är det klart för en vecka till..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...