Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Intressant med dina Gobis Manne, jag har faktiskt likadana (som är köpta som Cryptocentrus Cinctus).

Den ena hittade jag tyvärr på golvet igår, men en finns kvar och det vore roligt med en 100%-ig ID.

Mvh

Patrik

Du har säkert rätt id, frågan är mest om det är just två av samma kön eller ett par.. Gissar att man egentligen inte kan se skillnad på hane/hona men vore kul o veta..

Tycker gobys överlag är roliga fiskar.. Hade gärna haft fler men det går väl inte blanda hursom..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jobbigt...

Nät runt kanterna kanske?

De flesta fiskar som hoppar ur följer glaset upp i en rusning och ramlar över kanten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

vet faktiskt inte hur jag ska göra.. frågan är lite varför hoppar dom.. bör ju vara på natten..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har en rätt kraftig "eurobrace" ram runt karet och jag uplevde samma problem med anthias så jag tror inte dom åker upp längsmed rutan. Såg senare en gylta som hoppade vid släckning och han hoppade alltid mot Mh lampan som släcktes sisst.

Jag fick bygga in allting till slut för att inte gå miste om fiskar, men därefter så har det gått bra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att du har björkfaner på skåpet magnus .annars ta ett foto och ta med dig till woody och kolla om dom har bitar till dig .

skriver du upp måtten så kapar dom upp bitarna till dig oxå med lite tur ,så får du inga fula kanter som det oftast blir med hemmasågar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne ifall du har akvariet lite högre upp så att man inte ser överkanten och vattenytan på akvariet i vanliga fall (när man sitter i soffan tex) så skulle du kunna spänna ett plastnät över karet. Borde ju gå att hitta något som passar.. inte för stora maskor bara för den kan ju vara trist att rensa fisk ur nätet på morgonen.. jänkarna kör ju mycket med plast raster som skydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att du har björkfaner på skåpet magnus .annars ta ett foto och ta med dig till woody och kolla om dom har bitar till dig .

skriver du upp måtten så kapar dom upp bitarna till dig oxå med lite tur ,så får du inga fula kanter som det oftast blir med hemmasågar

det blir krångligare än vad du tror.. då skulle jag vilja att sargen går ner över glaset tills ytan kommer.. så man slipper se ett mellanrum där..

mvh manne

Manne ifall du har akvariet lite högre upp så att man inte ser överkanten och vattenytan på akvariet i vanliga fall (när man sitter i soffan tex) så skulle du kunna spänna ett plastnät över karet. Borde ju gå att hitta något som passar.. inte för stora maskor bara för den kan ju vara trist att rensa fisk ur nätet på morgonen.. jänkarna kör ju mycket med plast raster som skydd.

något får man hitta på.. valde o göra karet så "rimless" som möjligt från början.. nu får man betala för det tyvärr...

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

beställde den nya tunze 1073.050 , en styrbar returpump.. beställde den på drakfisken o fick mycket snabb leverans.. Tackar..

Tog lite bilder på den innan jag blötade ner den..

post-3404-14468921421074_thumb.jpg

post-3404-14468921421418_thumb.jpg

post-3404-14468921421817_thumb.jpg

Att jag köpte denna pump är helt baserat på att slippa ljud från returpumpen helt o hållet.. den har fått goda omdömmen från andra saltisar här på guiden..

funderingarna har gått i att först den ska vara tyst i drift.. o det verkade den vara.. andra saken var den styrbara funktionen.. som jag i sig är ointresserad av dock så går de på 12/18/24volt.. vilket borde göra att 50Hz brum som gärna fortplantar sig här är borta.. (hoppas jag).

nu har jag bara startat upp o valt o testa 12 resp 18volt Kristall.. 12Volt kristallen gjorde att pumpen gick långsammare än min gamla aquabee, så i med 18volt kristallen o sen valde jag o skruva ner flödet för att matcha gamla pumpen's flöde.. dvs jag behövde inte ändra på min kran utan matchade med Poten på sladden för att få ett bra flöde igen.

krängde på en 20cm lång siliconslang som jag fäste med buntband o sen hänger pumpen i den slangen också, så den ligger inte an mot botten i sumpen.

resultatet är att jag får kolla i ytavrningen för att se om pumpen är igång eller inte när skåpet är stängt.. , öppnar jag skåpet så är det skummaren som "hörs".

såhär direkt är jag helnöjd med produkten , bra sladdlängd för den som behöver.. förvånadsvärt "liten" pump för 3000L/h

en intressant ska var att hela rotormagneten är inkappslad i vit plast av något slag.. känns som en nyhet..

mvh Manne

post-3404-14468921420896_thumb.jpg

post-3404-14468921421238_thumb.jpg

post-3404-14468921421589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir krångligare än vad du tror.. då skulle jag vilja att sargen går ner över glaset tills ytan kommer.. så man slipper se ett mellanrum där..

mvh manne

inget svårt alls jag har dock inte mycket tid över själv just nu men kanske nästa vecka

jag har tillgång till träverkstad i västra torup, lite därför jag kallas snickarn!

med en kombimaskin rikt och plan hyvel fräs och slip och såg

innerramen som jag ser det skulle man kunna göra av 45x45 virke eller alu profiler typ akvarieställning och sedan klä den med skiva som går ner över kanten ( så är min gjord ) vattenytan ligger 10 mm ovan underkant skiva

problemet med det är att det lätt blir resonans men med stabila material och en låsning på luckan blir ljudet och ljuset fårn karet behagligare

ja en lucka gör det betydligt lättare att mata fiskarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir krångligare än vad du tror.. då skulle jag vilja att sargen går ner över glaset tills ytan kommer.. så man slipper se ett mellanrum där..

mvh manne

inget svårt alls jag har dock inte mycket tid över själv just nu men kanske nästa vecka

jag har tillgång till träverkstad i västra torup, lite därför jag kallas snickarn!

med en kombimaskin rikt och plan hyvel fräs och slip och såg

innerramen som jag ser det skulle man kunna göra av 45x45 virke eller alu profiler typ akvarieställning och sedan klä den med skiva som går ner över kanten ( så är min gjord ) vattenytan ligger 10 mm ovan underkant skiva

problemet med det är att det lätt blir resonans men med stabila material och en låsning på luckan blir ljudet och ljuset fårn karet behagligare

ja en lucka gör det betydligt lättare att mata fiskarna

när du nu snackar skiva.. finns det typ 4mm skiva.. jag har ju den urfräsning i möblen så att ca 4mm av matrialet i bänken går upp 25mm runt akvariet.. en slimmad inneram på någon vänster.. du kan detta betydligt bättre än mig..

möblen i detta fall är ju inget jag byggt.. har ingen tillgång till roliga maskiner som uppenbarligen du har.. du får lite fria händer markus..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett bekymmer till om du bygger en sarg runt karet som liknar möbeln, du blir tvungen till o hänga upp dina armaturer i nya hål...

Kul att du är nöjd med pumpen! :)

Nej det vill jag inte.. Om ramperna skulle behöva höjas från ytan , så visst lite, men dom hade fått ligga innanför sargen på någon vänster med stagen som bärande kraft..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom undrar väl vart polarna drog. Havet är alltid saltare på andra sidan glaset...

Gör ett provisoriskt plast-tak, finns ju tex insektsnät, eller styvare plastnät som man har i takfoten för ventilationsglipan, på närmaste K-rauta/Bauhaus/liknande.

Ändrat av Marko
tillfällig dyslexi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom undrar väl vart polarna drog. Havet är alltid saltare på andra sidan glaset...

Gör ett provisoriskt plast-tak, finns ju tex insektsnät, eller styvare plastnät som man har i takfoten för ventilationsglipan, på närmaste K-rauta/Bauhaus/liknande.

Får hitta på något dock är det väldigt långt till närmsta byggmatknad modell krauta eller bauhaus..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sidospår, men tänder/släcker du successivt eller allt på en gång? Enligt min erfarenhet så minskar benägenheten att hoppa rejält om man har skymnings och gryningsbelysning.

Har totalt sex steg på belysningen.. Utöver månljuset. Så det är i steg..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...