Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Jag har inte sett någon aggresion från Banggaierna mot mina dispar.

Favoritmaten är cyklops. Det kan de äta tills de är ordentligt svullna på magen.

Hos mig leker de flera gånger i veckan på förmiddagen i svagt ljus.

cyklops finns i frysen :ler: , så det lägger jag på minnet nu..!

men vad är Nyttigt till dom.. ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De leker ju. Så det borde inte vara något större fel på maten. Jag matar först med fryst mysis. Sedan med artemia och sist med cyklops. Jag skulle tro ungefär 10 minuter mellan varje. Efter cyklopsen plockar de "osynligt" i säkert en timme om ljuset är på.
Jag brukar mata mina squampinnis och tuka med cyklops, röda plankton och daphnia.

låter riktigt bra.. ska även smula ner flakes i gröten nästa gång..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyclopsen är ett utmärkt foder eftersom det innehåller stora mängder av röda färgämnen samt enligt mångas erfarenhet ämnen som stimmulerar lek. Det var ett vanligt knep när vi höll på med tanganyiker att när man ville ha lek så i med stora mängder cyclops och sedan lät inte leken vänta på sig så länge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyclopsen är ett utmärkt foder eftersom det innehåller stora mängder av röda färgämnen samt enligt mångas erfarenhet ämnen som stimmulerar lek. Det var ett vanligt knep när vi höll på med tanganyiker att när man ville ha lek så i med stora mängder cyclops och sedan lät inte leken vänta på sig så länge.

MVH Lasse

låter jättebra lasse , vill behålla dom runda o goa om magen om jag får bestämma..

dom fullständigt älskar att stå vertikalt längs btn bakgrunden under min avrningsbalkong , lite i skuggan , sen blir det ett utfall då o då på jakt efter något..

riktigt snygga i LED ljuset , syns verkligen när dom kör in i ljustrålarna o ut igen. blir lite olika färg på dom då.. har ju lånat ut en max så det finns en o annan skugga just nu.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Klockrent bidrag till kuben kan jag säga.. Men gissar på en del matning framöver..

Tror inte att jag behöver mata mycket åt gången men ofta istället.. Så vi får se hur det går.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enligt min erfarenhet så behöver man inte mata så ofta som folk säger, jag matar mina anthias 2 ggr/dag och det fungerar utmärkt haft mina squampinnis i ett halvårs tid och mina tuka i över 4 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet så behöver man inte mata så ofta som folk säger, jag matar mina anthias 2 ggr/dag och det fungerar utmärkt haft mina squampinnis i ett halvårs tid och mina tuka i över 4 månader.

låter riktigt bra.. tycker jag ha koll på läget så vi får se..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de är nya i akvariet behöver de mat ofta. Men med "träning" kan man minska på matningarna. I naturen är det mest plankton nattetid så jag är övertygad om att de äter mest vid soluppgång och skymning. Men de äter inte så fort som många andra fiskar så man får lägga i flera gånger med några minuters mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de är nya i akvariet behöver de mat ofta. Men med "träning" kan man minska på matningarna. I naturen är det mest plankton nattetid så jag är övertygad om att de äter mest vid soluppgång och skymning. Men de äter inte så fort som många andra fiskar så man får lägga i flera gånger med några minuters mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina anthias du fick tag i :D. Är det en gul eller grön (tror det är Cryptocentrus) på bilden? Fina koraller och bilder med, är alltid kul att titta när du uppdaterat med bilder.

athasen är supernice.. härligt tillskott..

ang gobyn så...

den är i lasses favorit färg "grå" ..

den har breda grå och ljusgrå ränder över hela kroppen.. har ett "par" i karet som går ihop , det jag sett av dom..

art kan jag inte svara på , vet att lasse hade arten framme men hittar inte den igen..

främre ryggfena har svarta prickar vid varje fenspets typ.. det är väl det kännetecken jag kan ge..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de är nya i akvariet behöver de mat ofta. Men med "träning" kan man minska på matningarna. I naturen är det mest plankton nattetid så jag är övertygad om att de äter mest vid soluppgång och skymning. Men de äter inte så fort som många andra fiskar så man får lägga i flera gånger med några minuters mellanrum.

tackar stig..

har lagt en tärning cyclos o en tärning red plankton i en spruta med akvarievatten som jag sprutat i då o då ikväll.. dom reagerar varje gång på den, så dom lär väl sig att grönt rör ner i vatten betyder mat..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den var verkligen läcker. hittar jag en liknande goby i handeln åker den garanterat med hem. Lite kul med fiskar som inte e framme jämt med. Man uppskattar dom mer när dom kommer fram hehe. Har själv en Discordipinna griessingeri som jag ser typ 1-2gånger i veckan, men fruktansvärt vacker när man ser den :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...