Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Dagens nöje började med ett 35L vattenbyte då jag helt plötsligt skulle frakta en salthink med vatten o en stor sten med en gorgonia på ner till Hörby! , gorgonian hade växt så pass att den inte fick plats längre.. Sen har jag bytt till Dreamchipet över kuben(tillfälligt monterad) hur länge , återstår att se ;)

Fått lite cyano o alger nu efter ljus bytet men räknar med att få bukt på det över lite tid..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry OT. Ville bara tacka för all hjälp i dag, samt meddela att alla överlevde!

Har dock en skit förbannad kirurg som inte uppskattade de nya invånarna. :-)

Allt gott / Magnus

post-3404-1446892906146_thumb.jpg

Så gör man, kirurgen blir upptagen med sin spegelbild.. Ge det ett par timmar så bör kirurgen gett med sig..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nöje började med ett 35L vattenbyte då jag helt plötsligt skulle frakta en salthink med vatten o en stor sten med en gorgonia på ner till Hörby! , gorgonian hade växt så pass att den inte fick plats längre.. Sen har jag bytt till Dreamchipet över kuben(tillfälligt monterad) hur länge , återstår att se ;)

Fått lite cyano o alger nu efter ljus bytet men räknar med att få bukt på det över lite tid..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Usch! Åka till Hörby ;) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dreamchippet såg ju lovande ut. Monteringen över karet hade kanske mer att önska ;)

Med vänlig hälsning

Jimmy

Absolut, monteringen är si sådär just nu, men kunde inte vänta längre efter att linsen åkte på..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Senaste:

Då karet ser mindre kul ut fortfarande så blev ett ett vatten byte på 80L av dom ca 230 som är total volym.. Passade på att suga ut en del alger samtidigt.. Lite gröna o röda ;)

Det var lite hög salthalt i karet så förhoppningsvis gick den ner lite också iomed vattenbytet.

Eftermiddags solen gör sitt i karet, så algfattigt är det inte över sommar perioden.. Fast den är ju kort här i Sweden.. ;) ,

Ny fosfat (alu) remover ligger i en stympa i sumpen i ett litet hopp att minimera yttligare tillväxt av algerna.

Dagens salt blev "Reef Crystal" , dvs instant oceans rev salt.. , har en hink med Red Seas också.. Blir väl tvungen att köra slut på den med tillslut.. Drygt dock att tillföra fosfat som vi så gärna vill bli av med..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dagens nöje efter ett stig i Gemla besök för att fylla på föråden igen , blev till o göra ett vattenbyte..

75 liter byttes med utsugning av gröna trådalger o cyano.. Såg genast lite bättre ut. Så drygt när cyanon vinner över allt man bekämpar den med..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nöje efter ett stig i Gemla besök för att fylla på föråden igen , blev till o göra ett vattenbyte..

75 liter byttes med utsugning av gröna trådalger o cyano.. Såg genast lite bättre ut. Så drygt när cyanon vinner över allt man bekämpar den med..

Med vänlig hälsning, Manne

Jag har också tänkt mig ett besök i Gemla men det får nog vänta några veckor till.

Vad är det som triggar din cyano, vad ligger du på för näringsvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också tänkt mig ett besök i Gemla men det får nog vänta några veckor till.

Vad är det som triggar din cyano, vad ligger du på för näringsvärden?

Stig är trevlig så bara brumma dit.. När det gäller näringsvärdena så , ärligt talat , inte en aning just nu.. Först så försökte jag med väsen , ökade dosen för att pressa ner värdena.. Blev inte alls bra.. , sen suga ut o byta vatten gång på gång.. Gick inte heller..

Har ett fåtal SPSer som faktiskt funkar fint vad jag än hittar på i karet så inget vekar ta skada ser dock tråkigt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att Stig är trevlig, jag har varit där många gånger. Tyvärr så har karln sällan kaffe hemma, men eftersom han läser alla trådar här på SG så får han ju tid nu till ett litet inköp:)

Angående din cyano så lider jag med dig. Jag har inte haft någon sedan jag hittade tillbaka till denna hobby för 7 år sedan. Men på det glada 70/80-talet så fick jag många tillfällen att bekanta mig med dem, tyvärr. Du kan det här med saltvatten minst lika bra som jag så några råd från mig lär du inte behöva. Cyanobakterier är 4-5 miljarder är gamla och finns förmodligen i alla vattendrag, frågan är bara vad som triggar igång dem i våra akvarium? Min bästa gissning är att det är obalans mellan fosfat och nitrat, den teorin blir jag mer och mer styrkt av för varje år som går. Sedan är det säkert ingen tillfällighet att de uppstår i Östersjön varje är efter en tid av mycket intensivt solljus och höjd temperatur.

Hur är det med syrebrist, förhöjd temperatur och frigörande av fosfor? Kanske syrebrist också kan vara en bidragande orsak? Med syrebrist så menar jag inte i sådan omfattning att det påverkar våra djur men såpass att det kan bidra till ett cyanoutbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger lite lågt då jag gärna undviker alla dessa "flaskor" mirakel eller inte..vill ha fram grundorsaken.

Är fast besluten att det har med svensk sommar att göra.. Solen gassar på eftermiddagen på hela ena sidan i karet , tillsammans med att huset har ett betydligt högre värme klimat just nu, denna tiden på året..

Tillsätta väs gjorde problemet värre så någonstans har det ju med Nitrat/fosfat att göra.. Dock tror jag att ena karet inte uppför sig som ett annat så att dra en slutsats som generellt skulle "lösa" problemet finns nog inte i vår värld.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Infallande sol direkt i karet är ju ingen hit. Har du egen villa? Jag satte markiser på alla fönster i år. Sänkte hela husets samt karets temperatur rejält. Värt varenda krona.

Tempen i karet är inga problem numera med LED över karet fast husets värme är högre.. Markiser hade varit nice, men lite över budget just nu ;) för karets skull iaf.

Har lyckats ett par år på samma plats med karet fast detta året verkar bli Riktigt illa..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dagens nöje.. Deja vu..

Blandat ballingdunkar och bytt 50 liter vatten i karet..

Tre tapetum anemoner ligger o kryssar runt en sten sen senaste götet resan, den ena blåser upp sig fint men verkar vägra fästa på något.. Lite drygt..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ett öga på karet efter jobbet idag.. Något stämde inte.. Min bubbletip var sur.. Men så ser jag att sen har delat sig! Så häftigt! Så nu har jag två blodröda BTAer istället.. Skunk clownen ligger o skyddar båda delarna från allt o alla.. Fötterna på båda anemonerna ser ok ut , det jag kan se..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var ju grymt snygg innan och nu är den dubbelt så snygg :)

Vi får väl se, kul är det vilketsom.. Kollade en gång nu på morgonen så inget galet hade hänt under natten.. Allt verkar lugnt , sitter med kanske 1dm ifrån varandra o läker sina sår antar jag. Ser allmänt bra ut annars.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...