Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

kommer bli kanon!

mina koraller växer inte över huvud taget=/

Tålamod wigge! Det första som bör hända med fraggarna är att dom gör en "fot" dvs skapar en bas nere vid botten som går ut över limmet/stenen , först efter det så brukar dom komma igång!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo fraggarna har jag tålamod med, men har en acropora som var lite större än en knyten näve när jag köpte den...nu 4-5 månader senare så har den inte växt alls=/

Handlar om att tillgodose dess behov samtidigt hålla po4 på en minimal nivå , dock inte nollad.. Vet du namnet på korallen så googla o se vad du kan finna.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa säger att en del fosfat är bra men jag tror det i princip ska vara noll, och så tillsätter man saker istället för korallerna, dessutom kommer det in via matningen hela tiden. Matade frikostigt ett tag med fryskuber, plötsligt hade jag 0.20 och fick total panik:)

Så jag sticker ut hakan och säger

Fosfat: 0.00 eller iaf mindre än 0.009

Nitrat: 2-5

Så jag kör konstant alu remover.

Jag har märkt bra saker när jag tillsatt nitrat, alger på gruset försvinner och det blir bättre balans överlag ser man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa säger att en del fosfat är bra men jag tror det i princip ska vara noll, och så tillsätter man saker istället för korallerna, dessutom kommer det in via matningen hela tiden. Matade frikostigt ett tag med fryskuber, plötsligt hade jag 0.20 och fick total panik:)

Så jag sticker ut hakan och säger

Fosfat: 0.00 eller iaf mindre än 0.009

Nitrat: 2-5

Så jag kör konstant alu remover.

Jag har märkt bra saker när jag tillsatt nitrat, alger på gruset försvinner och det blir bättre balans överlag ser man

+1 på den..

Kör så att visar Hanna checkern att jag har fosfat så kör jag remover , en liten andel dock.. Bitvis kör jag VäS dock inte alltid.

Nitraten mäter jag inte i princip då jag har mycket fisk så räknar jag med att den aldrig är en "bristvara"

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jag har 0.64 i fosfat sen 4-5 i nitrat så får fortsätta dosera lite VÄS till=)

Vid 0,03 så hämmar po4 tillväxten , då menar jag hämma i dess mening att det är en klart begränsande faktor.. Men Inte totalt stop ändå.

, men jäkta inte ang värdet, ta ner det lugnt o stabilt snarare än hetsa.. < högst viktigt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då man var lite irriterad idag över musseldöden i andra karet så blev det lite fix i detta.. Båda pumparna är städade och fullt flås igen.. Osmos tanken påfylld , nu väntar bara ballingdunkarna att bli nyladdade till helgen.. Allt osmosvatten tog slut innan till båda påfyllnings tankarna till karen så blev inget över till balling dunkarna.. O nu när det ska vara VÅR så är fortfarande vattnet så grymme kallt så det tar evigheter att få en 25L dunk fylld..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkla fint kar du har:D Väldigt synd på musslan :(

Ang phosphat/nitrat jag kör phosphat 0.01 och nitrat på 1 (0.1) Vill ha upp detta men det fungerar kanon bra växer på fint. Med 0.64 skulle jag bli förvånad om inte korallerna (sps) är väldigt brunar och står stilla.

Sorry för trådkapande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med musslan, den var riktigt grym, trots sin lite bruna färgton. Du får se det positiva i det hela, nu har du plats till en ny. :)

Vi går se vad det blir.. Platsen är öppen sandyta nu.. Får nog vara så ett tag..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens nöje:

Blanda balling igen.. Och städat koppen på Skummaren , det var verkligen behövligt då det säkert satt 1cm tjock goja på insidan av koppen.. Utöver att koppen var fylld ;) , men nu är det gjort.

Funderar starkt att göra om lite i kuben inför belysningsbytet som kommer att ske närväl jag fått upp mitt dreamchip över karet..

Gorgonian får nog stryka på foten då den tar upp mycket plats i karet.. Sen är det , det vanliga bekämpa alger o annat skit i karet som vanligt , hör ju till hobbyn.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens nöje:

Blanda balling igen.. Och städat koppen på Skummaren , det var verkligen behövligt då det säkert satt 1cm tjock goja på insidan av koppen.. Utöver att koppen var fylld ;) , men nu är det gjort.

Funderar starkt att göra om lite i kuben inför belysningsbytet som kommer att ske närväl jag fått upp mitt dreamchip över karet..

Gorgonian får nog stryka på foten då den tar upp mycket plats i karet.. Sen är det , det vanliga bekämpa alger o annat skit i karet som vanligt , hör ju till hobbyn.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Köper gärna en bit av gorgonian om du ska fragga ner den ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...