Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Kan säga att 1% moonlight var också "mycket" så vi får se vad vi kan hitta på.. Fått ett mail att en ny Blåtandsusb är skickad.. Så man får en stabil länk..

Ska bli intressant sen om man kan få till färgerna lite bättre..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering?

Yeah, släpptes idag:

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=22259045&postcount=85

Jag skulle nog dock vänta några dagar och kolla den tråden så att ingen har problem innan ni uppdaterar.

Men det är en riktigt bra uppdatering.

T.ex. får ni Bali.

Jag lade in betan på en SMT-ramp till en kompis. Han hade kört rampen ett antal månader men när vi lade in Bali, så såg han bättre tillväxt.

R2-versionen ska uppdateras om några dagar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har det hänt lite.. Tuppade visst av lite nyss ;) tråkigt med barntv...

Jag kan lugnt vänta en vecka innan jag kör den uppgraderade varianten.. Precis fått hem rampen så karet ska vänjas lite först ;)..

Trevligt om programvaran ligger i konstant utveckling så nya idéer implementeras efterhand

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ligger det ett litet brevpaket från webhallen hemma.. Ny Blåtandsusb så man på allvar kan testa rampen lite.. Ska bli intressant.. , känns som rampen levererar mycket ljuse , åtminstone för ögat när man ser på akvariet.. Som rampen är ställd just nu så upplever jag ljuset som att det är åt det turkosa hållet.. Inte blått..

Ser helt ok ut, dock en del disco i det röda spektrat bitvis när ljuset spelar på montiporan tex.. Nu har jag intr kunnat prova på allvar o se om man kan skruva ner rött o öka andra kanaler för att se om man kan bli av med just den disco effekten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drygt med disco! Antar att det inte sitter linser som blandar färgerna tillräckligt och de sitter lite för glest för att köra utan lins.

Det problemet försvinner väl med SMT-lösningen. Då de sitter riktigt nära.

Min Mazarra P har ju också glest mellan LED:arna, men då använder jag 100 graders linser istället vilket gör att jag inte får disco.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drygt med disco! Antar att det inte sitter linser som blandar färgerna tillräckligt och de sitter lite för glest för att köra utan lins.

Det problemet försvinner väl med SMT-lösningen. Då de sitter riktigt nära.

Min Mazarra P har ju också glest mellan LED:arna, men då använder jag 100 graders linser istället vilket gör att jag inte får disco.

Det är en SMT ramp ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas allt går som det ska nu då :)

Att höja rampen borde väl delvis lösa disco problemet?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Ska mecka en del med inställningarna o se.. Vill gärna inte höja rampen mer än den är redan.. Skönt o få ner ljuset i karet än i rummet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, sökte på rampen och tyckte att LED:arna satt så glest. Så det sitter tätt grupperade & ändå får du disco?

Dom sitter tätt runt 75watt på bara några cm2 , min ramp har två kluster.

O kan se disco bitvis i sanden samt på vissa koraller som "tänds" lite extra av rött.. Nu har jag inte hunnit o försöka hitta på något med inställningarna för att motarbeta effekten.. Kan säga att röda koraller "popar" väldigt bra under rampen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar den igen som det är tänkt då?

Den snurrar igen åtminstone... Givaren har gett upp sen länge så kör 30mins om dagen.. Dvs knappt två liter.. Sen får jag fylla på kanske en gång i veckan manuellt för att allt ska bli rätt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...