Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Skönt att ha sådant gjort på fm, hoppas dina anemoner snart kommer fram igen mvh Ola.

Då jag drar ner ytan i karet så vill jag göra bytet tidigt eller sent. Så man inte vräker på maxljuse på dom koraller som får stå torrt ett tag under själva bytet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok har ett tag tills jag närmar mig de angenäma problemen;)testade och ladda ner ps programmet igår ser ju väldigt intressant ut med alla dessa funktioner mvh Ola.

Man ska "bara" fatta allt med sen.. Men det kommer efterhand gissar jag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värre än vanligt..

Gjorde ett VB med salt från Red Sea , samt en skvätt av ett annat salt..

Varenda gång jag kör med Red Sea saltet så känns det som skiten i karet blir snarare värre än bättre.. Nu på bara någon dag sen bytet så ser det oerhört tråkigt ut med all den cyano som bara blossat upp..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det är rätt intressant att du säger det, min cyano som jag haft hur länge som helst började försvinna när jag bytte från red sea coral pro till reef octopus kina saltet. Känns som ett sammanträffande, har ändrat belysning mm också men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag en gång för ett par månader sen > vi pratar förra året mätte upp fosfat i två dagar gammalt red Sea vatten innan bytet..

Känns som dom fått en snilleblixt o toppat saltet med fosfat så man får köpa loss andra grejer från deras sortiment för att bekämpa skitet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt, jag har oxå strul i mitt kar för tillfället och har just tagit slut på en spann från Red Sea....

Jag köpte en låda Blue Treasure på ZG för att testa, hade för mig att jag läst okej omdöme om det saltet nånstans.... Har annars haft goda resultat med Deltecs salt. Men här nere i Skåne finns inte så många fabrikat att välja på tycker jag, Red Sea finns o Deltecs ibland....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea saltet är ju naturligt salt så kanske därför det finns fosfat?

Reef octopus har jag kört med tre fyra veckor. Bra och billigt, lite lågt kh kanske..

Är inte reef octopus också naturligt salt? Om man läser i papperna som följer med så står det "It uses the salt through the solar evaporative as our raw material;". Fast jag har läst flera inlägg där det benämns som syntetiskt, jag kanske har fått nån annan variant än andra kör? Köpte det i papplådor med 3 plastpåsar i varje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte reef octopus också naturligt salt? Om man läser i papperna som följer med så står det "It uses the salt through the solar evaporative as our raw material;". Fast jag har läst flera inlägg där det benämns som syntetiskt, jag kanske har fått nån annan variant än andra kör? Köpte det i papplådor med 3 plastpåsar i varje.

Tror vi köpt på samma ställe..

Vet inte om det är syntetiskt eller naturligt, står det så i papperna så är det nog så :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det märkliga är att jag använder bara Red Sea standardsalt och har inga problem. Jag litar inte på de här Pro, bioactive och allt de heter - misstänker att det finns kolkällor i dem.

MVH Lasse

I bioactive finns det kolkälla, det har jag läst på hemsidan.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del så är Red Sea PRO saltet inget att hänga i granen längre.. Tyvärr.. Har fått bra värden med saltet generellt men nu verkar det verkligen som det finns något skit med också.. Inget som kommer att finnas på min köplista igen helt enkelt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del så är Red Sea PRO saltet inget att hänga i granen längre.. Tyvärr.. Har fått bra värden med saltet generellt men nu verkar det verkligen som det finns något skit med också.. Inget som kommer att finnas på min köplista igen helt enkelt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skulle va kul att se om du kan mäta fosfat fortfarande?

Jag gav upp pro för ett tag sen eftersom det blev för stor skillnad i främst kh mellan nytt vatten och det i karet. Annars hade jag inga problem alls

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju haft stora problem med cyanon i ditt kar ett rätt så bra tag, skulle det inte vara roligt o kolla effekten hos korallenzuchts cyanoclean?

Har kört med den i ca 5 månader, och är rätt så säker på att jag hade haft cyano om jag inte hade kört med den, kan ju vara värt att prova och kanske slippa skiten.

Märker ingen skillnad på det levande, samt att jag bara doserar 1 droppe varannan dag, i förebyggande syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju haft stora problem med cyanon i ditt kar ett rätt så bra tag, skulle det inte vara roligt o kolla effekten hos korallenzuchts cyanoclean?

Har kört med den i ca 5 månader, och är rätt så säker på att jag hade haft cyano om jag inte hade kört med den, kan ju vara värt att prova och kanske slippa skiten.

Märker ingen skillnad på det levande, samt att jag bara doserar 1 droppe varannan dag, i förebyggande syfte.

Skulle mycket väl kunna testa.. Antar att det inte är något mirakelmedel men det kanske kan hålla tillbaka skiten..

Kommer att göra ett VB med Tropic Marin inom snar framtid o då försöka suga ut så mycket som möjligt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle mycket väl kunna testa.. Antar att det inte är något mirakelmedel men det kanske kan hålla tillbaka skiten..

Kommer att göra ett VB med Tropic Marin inom snar framtid o då försöka suga ut så mycket som möjligt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanske köra en kur red slime remover, göra ett stort vattenbyte för att sen dosera cyanoclean, mest för att slippa cyanon, då den är mindre trevlig att titta på!

Kur tiden är ju enligt flaskan 8 veckor, men jag har aldrig haft cyano i mitt nuvarande, ligger på fosfat 0.03 nitrat 0.20 ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske köra en kur red slime remover, göra ett stort vattenbyte för att sen dosera cyanoclean, mest för att slippa cyanon, då den är mindre trevlig att titta på!

Kur tiden är ju enligt flaskan 8 veckor, men jag har aldrig haft cyano i mitt nuvarande, ligger på fosfat 0.03 nitrat 0.20 ungefär.

Diggar inte red slime.. Känns som man löser problemet inte orsaken..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men du får väck skiten, sen underhåller du ju den med cyanoclean, eller så doserar man varje dag i 8 veckor och bör då få väck cyanon!

Du har ju givietvis teoretiskt helt rätt.. Men varför gå den lätta vägen..

Ska se vad helgen har att erbjuda i tid..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju givietvis teoretiskt helt rätt.. Men varför gå den lätta vägen..

Ska se vad helgen har att erbjuda i tid..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag är lat ;)

Men åt andra sidan så har jag inte heller cyano, och det är nog tack vara dropparn, tror jag iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lat ;)

Men åt andra sidan så har jag inte heller cyano, och det är nog tack vara dropparn, tror jag iaf.

Du kan bli ännu latare om du kör senaste mjukvaran till Kore5an , så kan du sätta dropparna på en kanal.. ;) ska visst gå nu med extremt små doser.. Dock inget jag hunnit själv ännu..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...