Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hehe.. Det är lugnt.. Alla har problem för eller senare.. Vad för kul vore det annars.. Hade allt gått på räls hade jag gett upp sen länge o tröttnat bort för längesen kan jag gissa.. I mitt fall så skyltar jag med framgång och motgång , annars ser jag tråden som meningslös.. Att bara visa upp fantastiska bilder på fisk/koraller har en charm i sig men det gör inte tråden läsvärd för det..

Eller är det bara jag som tycker såhär ?

Med vänlig hälsning, Manne

Håller helt med dig, dessutom lär man sig mycket genom motgångarna! Generellt är det nog något som vi alla borde bli bättre på här på SG, kör på Manne!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall så skyltar jag med framgång och motgång , annars ser jag tråden som meningslös.. Att bara visa upp fantastiska bilder på fisk/koraller har en charm i sig men det gör inte tråden läsvärd för det..

Eller är det bara jag som tycker såhär ?

Håller med till fullo. Finns en här omkring som bara postar då hans akvarium är som finast enligt han själv och är en riktig besserwisser och dessa trådar ger inget.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall så skyltar jag med framgång och motgång , annars ser jag tråden som meningslös.. Att bara visa upp fantastiska bilder på fisk/koraller har en charm i sig men det gör inte tråden läsvärd för det..

Eller är det bara jag som tycker såhär ?

Själv så tar jag inga foton när det ser eländigt ut, skriver inte så ofta oavsett. Men när det ser illa ut, så är det ofta beroende på att man inte haft så mycket tid, energi och ork.

Då orkar man inte riktigt skriva heller. Sen uppskattar jag väldigt när folk skriver om olika motgångar de haft. Det är lärorikt. Jag får väl uppdatera min tråd snart och skriva om LPS-död, cyano och glasrosor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med dig, dessutom lär man sig mycket genom motgångarna! Generellt är det nog något som vi alla borde bli bättre på här på SG, kör på Manne!

Jag kör vad jag kan.. Osmosen går , så förbereder ett VB snart.. Vet dock inte om det är bra eller dåligt att byta vatten precis när allt ser skit ut..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till fullo. Finns en här omkring som bara postar då hans akvarium är som finast enligt han själv och är en riktig besserwisser och dessa trådar ger inget.

/Christian

Det är ju där trådskaparen redan sållat bort mycket.. Vilket jag tycker är trist, men givetvis upp till var o en att göra så.. Har man en bottenlös börs, så är det ju bara o tömma o göra om.. Men så lätt är det inte här..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne det är "skönt" att se att fler får problem i bland och hur dom tar tag i dom. Missförstå mig rätt :)

Problem har vi alla.. O jag tar dig rätt.. Även vi(jag) som varit med länge o lägger massor med energi på hobbyn går på en o annan mina, man kan inte gardera sig mot sådant.. Sen blir det svackor i hobbyn då tiden inte räcker till eller att allt man gör blir ett "måste" vilket gör att man tappar gnistan o bara låter allt gå.. I mitt fall så är jag nere på balling o VB en gång månaden när det går trögt.. Inget pelande i karet alls.. Nu ska det bli lite bättring även om ekonomin är emot mig..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så tar jag inga foton när det ser eländigt ut, skriver inte så ofta oavsett. Men när det ser illa ut, så är det ofta beroende på att man inte haft så mycket tid, energi och ork.

Då orkar man inte riktigt skriva heller. Sen uppskattar jag väldigt när folk skriver om olika motgångar de haft. Det är lärorikt. Jag får väl uppdatera min tråd snart och skriva om LPS-död, cyano och glasrosor...

Det gäller att få till systemet så pass bra att det kan "hålla sig vid liv" i svåra tider.. Balling är A o O i mitt fall.. Jag vet att även om alla nödvändiga tråkiga värden droppar så kommer en liten påfyllning varje dag som förhoppningsvis får allt att klara sig ett tag till.. Sen att jag någon gång inser att något är galet o det saknas 60gram Ca i karet, så får jag dosera vid det tillfället så allt kan tugga vidare.. Någon optimal tillväxt pratar vi inte om.. Men det går..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem har vi alla.. O jag tar dig rätt.. Även vi(jag) som varit med länge o lägger massor med energi på hobbyn går på en o annan mina, man kan inte gardera sig mot sådant.. Sen blir det svackor i hobbyn då tiden inte räcker till eller att allt man gör blir ett "måste" vilket gör att man tappar gnistan o bara låter allt gå.. I mitt fall så är jag nere på balling o VB en gång månaden när det går trögt.. Inget pelande i karet alls.. Nu ska det bli lite bättring även om ekonomin är emot mig..

Med vänlig hälsning, Manne

Ja du jag tappade lusten så vida pass att mitt kar stod orört i 1,5 år och jag loggade nästan aldrig in här, men nu är jag äntligen på G igen. och att lägga pengar på karet har inte varit att tänka på då jag renoverat ett hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser det ut just nu efter någon timmes ljuse..

post-3404-14468936528945_thumb.jpg

Vem vill inte ge upp när man ser detta istället för kalkalgs belagd korallsten.. , det är skit tråkigt, kört Cyanoclean i en vecka, resultatet är bara värre... Har RedSlime remover hemma också , men vet i tusan om den löser problemet , då menar jag problemet bakom cyanon.. Inte det direkta man ser.. Stenen i sig har jag köpt ny för många årsen, o kört i två kar totalt..

Just nu sitter jag med flera problem.. Så har ingen fast plan framåt mer än att jobba på problemet.. Sanden i karet är befäst med plattisar , den skulle jag kunna suga ut o i med lite nytt.. Löser inte det problemet ändå med plattisarna då dom finns överallt.. Men hade nog fått ut ett par tusen av dom :)..

Bilden över säger ju allt hur stenen ser ut.. Behöver kanske borsta av all sten ordentligt men det är ett mindre kul projekt just nu.. Har funderat ett tag på någon revkeramik formation som ett tillskott o få lite nykänsla på det..

post-3404-14468936529267_thumb.jpg

Denna bild är från hyllan i karet.. Acron börjar skifta mot blått från brun/grå samtidigt som resten ser ut som bilden högre upp.. Så vad gör man ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad Air 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Blev kraftigt trött på karet idag..

Gjort ett vattenbyte på 60 liter ca..

Kört med en tandborste o sugit ut så mycket cyano som möjligt.. Halva sanden åkte med också så jag fick me så mycket plattisar som möjligt med.. Nu kommer all skitalg som var under cyanon fram..

post-3404-14468936614139_thumb.jpg

post-3404-1446893661438_thumb.jpg

Så just nu är alla koraller supersura o irriterade på mig.. Man det är åtminstone 60 liter nytt vatten i karet..

Kör en phosban reaktor med fosfat media så det kanske lättar! Någon gång.. Överväger att flytta euphylliorna till stora karet , men vad hjälper det egentligen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad Air 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en BLAU returpump från JL efter positiva kommentarer från Wrang.. Man är ju lite nyfiken som alltid.. Blev en på 3000L som kan passa perfekt till kuben som returpump, Tog även en Liten Jeabo samtidigt ' en DC 1200 som kan vara perfekt o köra en liten reaktor med.. Har även en BLAU streamer på 8000 L på ingång så ska få mer ös i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev kraftigt trött på karet idag..

Gjort ett vattenbyte på 60 liter ca..

Kört med en tandborste o sugit ut så mycket cyano som möjligt.. Halva sanden åkte med också så jag fick me så mycket plattisar som möjligt med.. Nu kommer all skitalg som var under cyanon fram..

[ATTACH]130209[/ATTACH]

[ATTACH]130210[/ATTACH]

Så just nu är alla koraller supersura o irriterade på mig.. Man det är åtminstone 60 liter nytt vatten i karet..

Kör en phosban reaktor med fosfat media så det kanske lättar! Någon gång.. Överväger att flytta euphylliorna till stora karet , men vad hjälper det egentligen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad Air 2 using Tapatalk

Kollar man bara rakt av på bilderna så kan det se lite tråkigt ut, men jag vet ju hur det kan se ut också, när man inte kladdar för mycket och det får gå ett litet tag. :)

Skulle vara intressant att se effekten om man hade kunnat dra ut alla stenar i en balja och kört FWE separat och sen ett sötvattensdopp på det och sen sugit ut alla sand och sen lagt i all sten igen och fyllt på med ny sand, och sen därpå kört en dos med FWE i karet också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar man bara rakt av på bilderna så kan det se lite tråkigt ut, men jag vet ju hur det kan se ut också, när man inte kladdar för mycket och det får gå ett litet tag. :)

Skulle vara intressant att se effekten om man hade kunnat dra ut alla stenar i en balja och kört FWE separat och sen ett sötvattensdopp på det och sen sugit ut alla sand och sen lagt i all sten igen och fyllt på med ny sand, och sen därpå kört en dos med FWE i karet också...

Inget litet jobb lagge.. Då hade jag nog köpt på mig lite revkeramik också innan, någon liten pelare eller dylikt.. Men som det är nu är det inte ekonomiskt möjligt att lösa då jag shoppat lite redan så budgeten täcker inte in några större köp just nu tyvärr..

Det tråkiga i kråksången just nu är att jag inte sett min dvärgkejsare på två dagar.. Räknar med RIP på den nu..

Har flyttat tre koraller från kuben till mitt stora med en rejäl avputsning o sötvatten dopp imellan..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig manne...man blir galen på cyano..alltså galen..har fått bukt med den många ggr men hela tiden är den där trots allt...vid stora utbrott får den inte vara ifred...byt byt o byt..skrubba o ha sig...fy fasen alltså...man kan gå på knä för mindre..Har ett hopp till biologiskt filter nu..har minskat betydligt..men poppar upp då o då..så fort jag ser något är jag där o borstar bort med typ elementpensel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en BLAU returpump från JL efter positiva kommentarer från Wrang.. Man är ju lite nyfiken som alltid.. Blev en på 3000L som kan passa perfekt till kuben som returpump, Tog även en Liten Jeabo samtidigt ' en DC 1200 som kan vara perfekt o köra en liten reaktor med.. Har även en BLAU streamer på 8000 L på ingång så ska få mer ös i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Hoppas nu blir nöjd med pumpen ska lägga en beställning på en sån jag med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas nu blir nöjd med pumpen ska lägga en beställning på en sån jag med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag hopps på att bli nöjd , både med ljud o styrning.. Frågan är nu bara , När kommer pumparna!! Man vill ju ha dom snabbt

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig manne...man blir galen på cyano..alltså galen..har fått bukt med den många ggr men hela tiden är den där trots allt...vid stora utbrott får den inte vara ifred...byt byt o byt..skrubba o ha sig...fy fasen alltså...man kan gå på knä för mindre..Har ett hopp till biologiskt filter nu..har minskat betydligt..men poppar upp då o då..så fort jag ser något är jag där o borstar bort med typ elementpensel

Fortsätter det en evighet till så vetitusan hur man ska ta död på skiten.. Har anemoner som sitter på bakgrunden så kan inte bara göra hursom om man nu skulle göra en omstart eller något..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste..

I helgen vart jag nere till JL akvarium o hämtade hem lite nya roliga leksaker samtidigt så blev det en liten miniträff på annat håll i den regionen..

Har så smått börjat installera lite nytt i pumpväg.. Plockat bort en Vortech o ersatt den med en BLAU streamer på 8000L istället.. Fick med den senaste kontrollern så den nya pumpen kan snacka wi-fi med min gamla BLAU streamer..

Två bilder på kontrollern..

post-1161-0-90835700-1447272608_thumb.jp

post-1161-0-81057300-1447272635_thumb.jp

några knapptryck efter monteringen så vart allt klart..

Fick också hem en returpump och en mindre modell av samma pump.. Inte hunnit/orkat med att installera dessa då jag har fått en "mancold" så orken är inte riktigt med mig.. Är dock väldigt nyfiken på pumparna så har klämt lite på den lilla.. Inte mycket större än en maxi1000 pump..

Kommer lite mer bilder vid tillfälle senare så fort jag packat upp grejerna mer..

Forts följer..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nöjd med dina nya blau stream pumpar?

Fick i streamer nr 2 igår.. Så man kan säga att jag är nöjd änsålänge :).. Den första är jag supernöjd med.. Funka att ha på Pulse utan att man hör den rackaren , o då sitter jag ca 1 meter ifrån den varje midda o frukost hemma..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste..

I helgen vart jag nere till JL akvarium o hämtade hem lite nya roliga leksaker samtidigt så blev det en liten miniträff på annat håll i den regionen..

Har så smått börjat installera lite nytt i pumpväg.. Plockat bort en Vortech o ersatt den med en BLAU streamer på 8000L istället.. Fick med den senaste kontrollern så den nya pumpen kan snacka wi-fi med min gamla BLAU streamer..

Två bilder på kontrollern..

attachicon.gifimage.jpeg

attachicon.gifimage.jpeg

några knapptryck efter monteringen så vart allt klart..

Fick också hem en returpump och en mindre modell av samma pump.. Inte hunnit/orkat med att installera dessa då jag har fått en "mancold" så orken är inte riktigt med mig.. Är dock väldigt nyfiken på pumparna så har klämt lite på den lilla.. Inte mycket större än en maxi1000 pump..

Kommer lite mer bilder vid tillfälle senare så fort jag packat upp grejerna mer..

Forts följer..

Med vänlig hälsning, Manne

Kul med nya prylar. Den där streamern vart jag lite nyfiken på jag har ju varit helt inställd på att köpa en vortech mp40w qd men man får ju fyra såna för samma pris.

Du får jättegärna komma med en recension av den är nyfiken på skillnaden av ljudnivåerna.

Men först krya på dig en mancold är inte å leka med i vissa fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...