Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Du kan bli ännu latare om du kör senaste mjukvaran till Kore5an , så kan du sätta dropparna på en kanal.. ;) ska visst gå nu med extremt små doser.. Dock inget jag hunnit själv ännu..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den ligger på önskelistan ;)

Men det nya karet och belysningen kommer nog först, tror jag, ja o huset me såklart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ligger på önskelistan ;)

Men det nya karet och belysningen kommer nog först, tror jag, ja o huset me såklart!

Ops... Nu förutsatt jag att det fanns en 5a hos dig.. Bara o handla..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytade med ny spann coral pro igår nu kom jag hem efter jobb och karet e fullt av cyano. Men vad det egentligen beror på vet jag inte. Men jag hade det INTE innan jag gjorde vatten byte

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Känns ju verkligen som något i saltet triggar cyanon.. Trist

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är mer inne på det också att man bör hitta källan varför man får cyano. nått är ju obalans i karet. Peppar peppar men ingen cyano i mitt kar

Du kan bli ännu latare om du kör senaste mjukvaran till Kore5an , så kan du sätta dropparna på en kanal.. ;) ska visst gå nu med extremt små doser.. Dock inget jag hunnit själv ännu..

Ännu bättre att de även kan köra med de 2 yttre slangpumparna för ATO en in å en ut vatten. så praktiskt om man har plats för 2st dunkar

Synd att jag ej får in en Kore5 som jag hoppats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är mer inne på det också att man bör hitta källan varför man får cyano. nått är ju obalans i karet. Peppar peppar men ingen cyano i mitt kar

Ännu bättre att de även kan köra med de 2 yttre slangpumparna för ATO en in å en ut vatten. så praktiskt om man har plats för 2st dunkar

Synd att jag ej får in en Kore5 som jag hoppats

Om man med enkla medel kunnat härleda vart cyanon verkligen kommer ifrån, så skulle man nog blir väldigt uppskattad i denna hobbyn!

Men det finns ju enklare sätt så som jag har skrivit, men det är klart vill man verkligen titta på cyanon o experimentera, eller välja den enkla vägen med red slime remover o dosera cyanoclean en gång i veckan, för att på så sätt slippa denna osnygga mörk röda matta som lägger sig lite överallt i karet, men det är ju ett val man får ta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man med enkla medel kunnat härleda vart cyanon verkligen kommer ifrån, så skulle man nog blir väldigt uppskattad i denna hobbyn!

Men det finns ju enklare sätt så som jag har skrivit, men det är klart vill man verkligen titta på cyanon o experimentera, eller välja den enkla vägen med red slime remover o dosera cyanoclean en gång i veckan, för att på så sätt slippa denna osnygga mörk röda matta som lägger sig lite överallt i karet, men det är ju ett val man får ta!

absolut.

du om nån vet la att det inte finns nån enkel väg i hobbyn :)

har aldrig haft så mycket cyano så man behöver ta till medel utan bara små plättar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut.

du om nån vet la att det inte finns nån enkel väg i hobbyn :)

har aldrig haft så mycket cyano så man behöver ta till medel utan bara små plättar

Därav mitt doserande en gång i veckan för att slippa den, då den kan fördärva ett helt akvarium.

Har haft lite cyano i tidigare kar, men det har funkat att suga upp den.

Jag har kritvit sandbotten och inte så mycket som en fulalg på min sten, så jag tror den gör sitt jobb.

Cyanoclean är en behandling som pågår i 8v men sen kan man ha ett underhåll en gång i veckan för att slippa den, riktigt smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en Phosban reaktor på JL akvarium inkl media samt köpt på mig ultralifes

post-3404-14468933307159_thumb.jpg

Kz preparatet som Ken föreslog fanns tyvärr inte i butiken..

Phosban reaktorn kommer precis att passa in i mitt osmosfack.. Då ytan i skåpet är helt körd redan.. Resultatet blir någon liter med osmos mindre men det får gå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för reaktor du skaffat Manne? Någon bild på den?

/Michael via mobil enhet.

Denna rackare är en "liten" modell

Läsbar länk

http://www.jlakvarium.se/teknik/ovrig-teknik/phosban-reaktor-150.aspx

Såhär ser den ut..

post-3404-14468933310398_thumb.jpg

En grunka man helt enkelt kan hänga på sumpkanten tex.. Så har man bara pumphuvudet i sumpen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor pump har du till att driva den?

/Michael via mobil enhet.

Köpt på mig en ny maxijet 500 för ändamålet.. Ska finnas en kran så man kan ställa In flödet om det behövs på reaktorn.. Dvs dra ner det..

Ska bli intressant o se vad reaktorn går för..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant o testa reaktorn närväl den kommer , min deltec FR509 är på tok förstor för detta projekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Funderar också på en sådan nu man har ju alltid användning för en sådan till kolet ell removern mina bara hänger i sumpen nu funkar iosf men detta blir nog bättre mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens runda..

Vart neråt Malmö o besökte tre butiker samt ett snabbt möte med Laggeman gör avhämtning av min Phosban Reaktor..

Blev ett köp på håkanstorp zoo.. En mini revpelare (två skitar hög) med en härlig brun/vit Rock anemon på..

Ska se om jag kan få igång reaktorn redan nu ikväll..

post-3404-14468933394348_thumb.jpg

post-3404-14468933394593_thumb.jpg

post-3404-14468933394837_thumb.jpg

post-3404-14468933395061_thumb.jpg

post-3404-14468933395298_thumb.jpg

Behövs lite slang samt pump så är den förhoppningsvis igång..

Har en ny maxijet pump på 500L/h liggandes för detta ändamål..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påbörjat pyssel

post-3404-14468933395881_thumb.jpg

Medföljande ventil på inloppet.. Så man kan strypa pumpen lite om det skulle behövas..

Forts följer..

En slangklämma ingick till trycksidan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3404-14468933396121_thumb.jpg

Nu börjar det närma sig med stora steg..

Kvallen känns ok.. Dock är 90graders vinklarna i mjuk gummi.. Känns lite sådär om man verkligen ska hänga den utanför systemet..

post-3404-1446893339677_thumb.jpg

Pumpen ihopsatt o redo.. Nu är det fylla reaktorn samt kapa slangarna till lagom längd i karet.. :):):)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...