Gå till innehåll

Mandariner x2, Problem?


Birdo

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har nu införskaffat 2 stycken mandariner Synchirous picturaus.

Akvariet är på 260 liter.

Och såklart sekunden dom ser varandra så får dom för sig för att slåss?

Eller det var så jag resonerade fram till min mor var över på besök och tyckte det såg mer ut som en parningslek...Iof kan hon inget om fiskar men hon kan ha en poäng.

Den ena drar sig undan och den andra följer efter.

Dom har bitit varandra i gälarna men oftast så låter dom varandra vara ifred.

Kommer dom nu att vänja sig att dela territorium eller kommer detta problem kvarstå?

Har även 2 bicollour bleenis som slogs i 4 dagar och nu idag så lever dom i harmoni.

Så jag undrar om dessa kommer bli samns med tiden?

//mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror säkert att de lugnar ner sig sålänge det finns mat nog åt båda och de är av olika kön . Tar de "död" mat? annars vet jag inte om 260 liter klarar att Föda 2 stycken. du släppte i dem samtidigt?

om de tar död mat så skulle jag berika den med Vitlök för att bygga upp mot eventuella infektioner revirslagsmålen kan ge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bägges fenor ser ganska likadana ut.

Och ja, Bägge åkte i samtidigt.

Dom har ej tagit någon mat än (fast jag har bara matat dom 1 gång idag) men dom glider och pickar på stenen i lugn och ro.

Ska kolla närmare på fenor och kön

Dom kan vara nära varandra utan att göra något, Och ibland flyger den ena på den andra (Alltid samma som går till anfall)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla denna bilden:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/2/2d/20080315233616!Synchiropus_splendidus_2_Luc_Viatour.jpg

Den första ryggfenan framifrån har en lång fena, det har hanarna.

Honor är svårare att få tag på och ofta dyrare, och jag har hört att ibland "klipps" fenan av på en hane för att säljas dyrare som hona. :(

Har du en hona och en hane går det bra

Har du två honor går det bra

Har du två hanar kommer de troligtvis sluta med att den ena dör

Parningen sker i skymmning och är mer eller mindre en dans där de simmar mittemot varandra och lyfter sakta upp från revet mot ytan, för att sedan dyka ner bland stenarna igen, sedan upprepas detta.

Mandarinfiskar är extremt svåra att få att äta annat än det som "pickas" från stenarna, så hoppas att maten räcker i ditt kar. En av anledningarna är att de har små munnar, en annan anledning är att de inte är så snabba, så att de andra fiskarna hinner äta upp maten.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar Peter.

Då är det 2 honor jag har, Om nu ingen vart framme med saxen.

Och dom ligger sött och sover brevid varandra på botten intill en sten.

Jag har 50-55 kg levande sten + en slimline bakgrund som det växer en massa gottigott på.

Så jag tror dom klarar sig. (eller ja, Hoppas i alla fall) Får se hur dom tar pellets, För artemian var något dom promt struntade i.

Hoppas nu på det bästa. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska så avgörande hur stora de är ifall man skall försöka mata dem med artemia och de faktiskt skall ha en ärlig chans att få in det i munnen.

Sen är det klart picturatus är eller sägs vara lättare att få till att ta ersättningsfoder än vad splendidus är.

Vilken är det du har? Du har skrivit picturatus i tråden men det är splendidus som länkas i inlägget ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det 2 honor jag har, Om nu ingen vart framme med saxen.

Jag tog den bilden för att den visade det så tydligt. Samma kännetecken gäller båda.

Här är en hane av din prickiga variant.. :)

post-4653-14468919036083_thumb.jpg

Om inte hanen fäller ut fenan, så ligger den ibland längs med fiskens ena sida, och då är den inte alltid så lätt att se. Se denna bild:

http://2.bp.blogspot.com/_XK-5m5MXlyY/RzsTv43VrcI/AAAAAAAAARg/ue7WnlOhdMs/s1600/red%2Band%2Bblue%2Bfish.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är picturatus jag har.

Länken Peter la upp var som sagt bara för fenan.

Och nu på morgonen så som natten låg dom och sov brevid varandra.

Så min oro har släppt att dom ska ha ihjäl varandra.

Vi får se vad dom hittar på idag.

(edit)

Kan säga att jag hade fel. Det är inte 2 honor, Utan det är en hona och en hane.

Och hanen är lite mer färgglad och har en "tagg". Även den som anfaller den andra. Fast nu på morgonen så har dom simmat nära utan att bråka.

Ändrat av Birdo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske han bara ville känna sig för lite :D

Jag har haft lekande mandarinpar av splendidus tidigare och du ser garanterat skillnad på om de leker eller bråkar. Jag har även haft dubbla hanar och då ser man också skillnad för den dominante släpper nästan aldrig den andra fri någon sekund. Antingen biter den sig fast och håller fast eller så blir den svagare förföljd.

Så kontentan.. om de sover bredvid varandra så skulle jag inte oroa mig. Snarare tvärtom ha lite förhoppningar om vad som kanske kan ske i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När dom bråka så bråkade dom. Fast idag har dom vart nära varandra till och från hela dagen.

Ibland försvinner dom åt varsit håll men i det stora hela är dom inom synhåll för varandra.

Sen har min sandvändare fått kontrakt på att bygga 2 stora sandhögar för ingångarna till en grotta så nu är det mycket spännande som händer i karet :)

Tackar för klippen

Jag ska ta och lägga upp 2 bilder på mandarinerna när jag tagit ett par bra på dom

//Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller tummarna att du får dem att ta annat foder än det som finns i stenen - det lär nämligen inte räcka särskilt länge till två stycken - om du inte har proppfullt med sten i burken och massor av kryp i stenen. Jag har nästan 50 kg LS i min burk och det räckte inte att hålla liv i en mandarin, den dog efter lite drygt 3 månader i karet. Det såg ut att finnas hur mycket som helst med småkryp när jag köpte mandarinen, men efter ett par-tre veckor började det bli renplockat och stackaren svalt nog ihjäl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag lånar din tråd lite.

Tänkte köpa en Mandarin fisk imorgon men jag har bara ett 105L kar med 11kg LS

har 2 blennider 2 sansvändar en paletkirurg ganska liten en kulfisk och en dalmasel.

Tror ni det är några problem om jag införskaffar mig en mandarin imorgon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag lånar din tråd lite.

Tänkte köpa en Mandarin fisk imorgon men jag har bara ett 105L kar med 11kg LS

har 2 blennider 2 sansvändar en paletkirurg ganska liten en kulfisk och en dalmasel.

Tror ni det är några problem om jag införskaffar mig en mandarin imorgon?

ta inte illa upp men du skriver samma förfrågan i tre trådar.! tror att det räcker med en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hejsan jag lånar din tråd lite.

Tänkte köpa en Mandarin fisk imorgon men jag har bara ett 105L kar med 11kg LS

har 2 blennider 2 sansvändar en paletkirurg ganska liten en kulfisk och en dalmasel.

Tror ni det är några problem om jag införskaffar mig en mandarin imorgon?

Ja det tror vi och hoppas samtidigt att du aldrig köpte dig en mandarin. 11 kg är som du borde veta på tok för lite sten för en mandarin.

Onödiga pengar att slänga ut men framförallt onödigt att pga okunskap låta en fisk sätta livet till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mina 2 små söta mandariner har nu påbörjat denna parningsdans.

Dom brukar starta strax innan 10 innan lampan släcks i akvariet och kan fortsätta en liten stund därefter.

Nu har dom gjort detta i nästan en månad, Fast det är långt ifrån varje dag.

Var lägger honan sitt rom? För dom verkar inte ha någon boplats utan sover lite här och där så att säga.

Jag har även film på denna dans, Men tyvärr är det mörkt och glaset speglas.

För så fort dom gör det när lampan är tänd så hinner man aldrig med kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian

Roligt att dina mandariner mår bra och leker.

Honan släpper sin rom fritt i vattnet oftast vid slutet av spiraldansen nära vattenytan.

Romkornen är ca:0.7 mm i omkrets och väldigt svåra att få syn på.

Du ser tydligt på honans buk när hon är lekmogen pånytt den blir stor och rund.

Kan man samla upp romen är den ganska lätt att kläcka, men efter 3 dagar

när gulsäcken är slut startar de STORA problemen att hitta tillräckligt med litet levande foder.

Jag såg i något svar till dig att foderproblematiken kom upp. underskatta inte detta

utan försök att så gott det går säkerställa fodertillgång genom nykläckt artemia eller odling av hoppkräftor(Copepods).Kontrollera också att dom verkligen äter dvs att dom

inte bara tar in fodret i munnen och spottar ut det igen.

Lycka till

Kent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian

Roligt att dina mandariner mår bra och leker.

Honan släpper sin rom fritt i vattnet oftast vid slutet av spiraldansen nära vattenytan.

Romkornen är ca:0.7 mm i omkrets och väldigt svåra att få syn på.

Du ser tydligt på honans buk när hon är lekmogen pånytt den blir stor och rund.

Kan man samla upp romen är den ganska lätt att kläcka, men efter 3 dagar

när gulsäcken är slut startar de STORA problemen att hitta tillräckligt med litet levande foder.

Jag såg i något svar till dig att foderproblematiken kom upp. underskatta inte detta

utan försök att så gott det går säkerställa fodertillgång genom nykläckt artemia eller odling av hoppkräftor(Copepods).Kontrollera också att dom verkligen äter dvs att dom

inte bara tar in fodret i munnen och spottar ut det igen.

Lycka till

Kent

Tackar Kent.

Jag ska göra en tripp ut till butiken och kolla vad jag kan hitta i matväg.

Som jag har förstått det så är det ingen i sverige som har lyckas föda upp mandariner? (Rätta mig gärna om jag har fel)

Men jag ska göra mitt bästa att se till att dom ska få en chans.

Ska kolla efter romfall nu nästa gång dom gör sin dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...