Gå till innehåll

Ny hanna?


mano

Rekommenderade inlägg

Våglängden säger vilken metod de använder. Jag fattar vad du menar Claes och jag tycker det är en famkommlig väg för att testa reagenserna och fotospektometerns funktionalitet. Du kan också spika en del prov för att se tillförlitligheten. Alla standardmetoder med fotospektometer bygger för det mesta på att man mäter i det linjära området och en kallibreringskurva som är inlagd i fotospektometern - åtminstone vad jag känner till. När man kommer i de olinjära delarna så brukar man ta till någon annan metod eller göra en sådan absorbanskurva som du pratar om Claes.

Dessa mätare för 540 kronor säger sig ha en lägsta gräns på 0,01 ppm fosfat (PO4) om jag fattat det rätt vilket innebär att detektionsgränsen för PO4-P blir någonstans vid 0,003 mg/l - tillåt mig tvivla

MVH Lasse

De säger föresten att nogranheten är plus minus 0,04 ppm vilket innebär att om du läser 0,04 ppm så ligger det rätta värdet mellan 0 och 0,08 ppm. Läser du 0,1 ppm så ligger det rätta värdet mellan 0,06 och 0,14 ppm. Den slår alltså nästan 0,1 ppm (0,08)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det flesta mätningar brukar ge en plot som går mot något slutligt värde och inte vara så linjära i sin helhet men oftast håller vi våra mätningar inom en approximerad linjär del av plotten. Labbet kommer med jobbet så att göra exakta lösningar är inget problem.

Är Hannas kemi egentligen olik den som används av säg Salifert? Skulle jag kunna ta ett Saliferttest, pipettera istället för att droppa lösningarna och köra absorbansmätning på speken? Jag kanske inte behöver specifikt Hannas kemi?

Salifert är inte gjorda för så låga mätningar, Salifert blir helt färglös vid låga nivåer medan Hannas kan man fortfarande skönja färg på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kom idag.

Och jag förstår problemet som Ferngren beskriver med att hälla ner regansen i kuvetten.

En pytte liten tratt hade gjort susen.

Den hann ju stänga av sig mellan kalibreringen och hälla i regansen.

Ferngren> Använder du dom "vita" plast locken som satt i kuvetterna till något? jag kan inte se något annat än när dom ligger i lådan och håller tätt.

Jag fick bara ett svart lock till, man vill ju ha två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kom idag.

Och jag förstår problemet som Ferngren beskriver med att hälla ner regansen i kuvetten.

En pytte liten tratt hade gjort susen.

Den hann ju stänga av sig mellan kalibreringen och hälla i regansen.

Ferngren> Använder du dom "vita" plast locken som satt i kuvetterna till något? jag kan inte se något annat än när dom ligger i lådan och håller tätt.

Jag fick bara ett svart lock till, man vill ju ha två.

Det är exakt samma för mig. Jag använder inte plastlocken till något.

Gör nu ett par mätningar så får vi se om det visar samma. Det tar ett litet tag att komma på trixet med pulvret och förbereda det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min Hanna :)

Gjorde en mätserie för att kolla om den var stabil.

Mätserien blev:

0.04ppm

0.01ppm

0.00ppm

0.01ppm

0.01ppm

0.02ppm

Vet inte om det var nån smuts när jag mätte första gången... Men känner mig någorlunda trygg att den visar tillräckligt stabila värden för att man skulle se se om nånting ändrar sig i karet..

Gjorde även en mätning på vattnet i "karantänkaret" inte riktigt lika välpolerat vatten.. Över 2.50ppm (maxgräns för testet ;) )

Några bilder:

Först själva enheten... Sen en jämförelse på testerna ifrån karantän och huvudkaret...

post-4092-14468919662711_thumb.jpg

post-4092-14468919662917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad blå den var du.

Det man skall tänka på är att inte ta röret med fingrarna så det blir fettfläckar på.

Hannas "torkservetter" är väl någon form av våtservett/desinfektionsservett för att få bort fettet.

- Någon som kan bekräfta/dementera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Hanna är "just shipped", beställdes 4 april, alltså 9 dagar tog det med lite påskhelger o sånt inkluderat. Tyvärr är det bara reagenserna...:smiley24:....verkar vara nån brist på apparaterna...

*/edit: nis_sales svarar att själva mackapären dröjer ung en vecka.

Ändrat av freguz
svar från hanna-nisse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min igår. Trodde det var bara reagenserna för så stod på ebay email-packsedeln (eller vad ska kalla det), men den var ju så liten så den fick plats fint i det lilla paketet.

Ingen tull. Gåva. Grymt effektivt och billigt måste jag säga.

Lite klurigt att hälla i pulvret i rören bara, kräver lugna nerver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får fan inte min att fingera.. varje mätning jag gjort har visat 0.00...

Vattnet i röret blir inte heller blått om inte jag skakar röret EFTER dom 3 minuterna har gått Men om jag följer instruktionerna och skskar lätt och sen vänta tre minuter så ligger det blåa i botten bara, så att säga.. och det visar 0.00

Kan ju nu inte tro att jag har så låga värden i mitt nystartade 400 liters kar.. har dessutom en brun hinna av alger på stenar och dylikt..

så nått galet må jag ju göra :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat efter tratt till dessa rör som har en innerdiameter på 9.3mm

Sagitta.se finns ett 10 pack för 65:-, som hade varit perfekt, men frakten går på 98:-

Jula har ett trattsett där den minsta eventuellt skulle kunna funka. http://www.jula.se/trattset-4-delar-129302

Likaså Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54316212

Andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skakar till allt löst sig. Sedan röret i mätaren och tre minuter.

Jag har gjort en engångstratt av papper jag häller pulvret genom. Litet bekvämare så.

aha.. får skaka längre och hårdare då kanske.. är så rädd att det ska bli bubblor om man skakar för mycket, som det står på bruksanvisningen.. men pulvret verkar ganska svårlöst tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag hur kyvetten ser ut - om den har ett lock eller inte. Om den har ett lock så är standardmetoden vid sådan här mätningar att man vänder röret upp och ner och tillbaka under den tid som tillverkaren har anget - ofta någon minut. Sedan ställer man röret rakt upp och ner under färgningstiden (i detta fallet tydligen 3 minuter) och läser sedan av så snabbt som möjligt. I de metoder jag känner till så är det nästa alltid ett överskott av pulver så man kan inte förvänta sig att allt löses och lösningsförmågan är också beroende på halten i provet. Står det inte explicit att allt pulver måste lösas så är det avsett att vara ett överskott.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag hur kyvetten ser ut - om den har ett lock eller inte. Om den har ett lock så är standardmetoden vid sådan här mätningar att man vänder röret upp och ner och tillbaka under den tid som tillverkaren har anget - ofta någon minut. Sedan ställer man röret rakt upp och ner under färgningstiden (i detta fallet tydligen 3 minuter) och läser sedan av så snabbt som möjligt. I de metoder jag känner till så är det nästa alltid ett överskott av pulver så man kan inte förvänta sig att allt löses och lösningsförmågan är också beroende på halten i provet. Står det inte explicit att allt pulver måste lösas så är det avsett att vara ett överskott.

MVH Lasse

Den har ett lock.. detta säger tillverkaren "replace the cap and shake gently for 20 seconds"

På denna tid så löser sig knappt någonting och vattnet är helt genomskinligt i kyvetten.

Fotometern löser av 0 i fosfat.

men när dom 3 minuterna har gått och den läst klart så har det löst sig och ligger ett blått skikt i botten.. om jag DÅ rör runt lite så är allt vatten i kyvetten blå?

Kanske så att jag måste skaka lite våldsammare då i dom där 20 sekunderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick till det nu.. gjorde som ni sa och vände fram och tillbaka och unde rlite längre tid.. det mesta löste sig då.. gav utslag på 0.04..

Låter dock otroligt tycker jag då karet är startat för en vecka sen.. iofs har jag samma sten som i mitt förra kar, så kanske... men jag har ju som sagt en tun hinna bruna alger på stenarna även om dom minskat kraftigt på dom sista 2 dagarna.. så kanske det lilla fostat som fanns togs upp av dessa alger som nu börjar dö bort.. eller nått.. ? =)

Nu ska jag inte låta mina fosfatvärden ta över tråden.. tillbaka till Hannan =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt den sidan "Please note, as this time we can only process orders from our online shop for those customers who are in the UK." och priset där blir ca: 500 sek + frakt och i Sverige enligt info tidigare i tråden 595:- + moms och på ebay ca. 380 med frakt. (om jag nu har räknat rätt)

Enligt http://www.hannachecker.com/ så är den tillverkad i Europa. Trist att den blir så mycket dyrare här. Jag kommer nog beställa från ebay, man får då ingen hjälp om det blir någe fel men jag kan då köpa två för samma pris som i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag också blivit med hanna :) Jag fick den idag och tog 2 prov på korallkaret. Ytters noggrann så jag inte kontaminerade provet, gjorde i alla fall mitt bästa. Värde! 0,00 båda gångerna och 0,39 på sötvattenskaret. Jag ser ingen blåfärgning på saltvattensprovet med ögat men på sötvattensprovet ser jag en ljus blå färg, okey för att jag har låga värden i korallkaret men 0,00 blev en överraskning. ska ta några prov till. om jag inte är fel ute ska man fylla en kyvett med akvarievatten utan regens. först sätta på den och när den visar C1 ska man sätta i vattenprovet och trycka på knappen och sen när det står C2 ska man byta till kyvetten med regensen och sen hålla inne knappen till timern börjar räkna ner från 3 min, sen visar den värdet. Ska ta ett prov på korallkaret på universeum i morgon också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...