Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Fina bilder Peter! Vad blev det för kamera och objektiv?

Jag har slagit på stort och skaffade en Nikon D90 + ett 105 mm macro Nikkor.

Jag har en gammal Nikon F70 (filmrullevarianten) som jag kan utan och innan... fast den har jag aldrig plåtat akvariefiskar med :) Den har jag andra objektiv till som fungerar till D90 oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nja, har inte så mycket tips, dina bilder ser jättefina ut.

Ett tips när man kör med Macroglugg kan vara att sätta på bländarautomatik = vrida ratten till A. Sen kan du justera bländaren och på så sätt välja hur ditt skärpedjup skall te sig. Desto högre siffra, desto mindre bländaröppning - och det ger längre skärpedjup. När du höjer värdet på bländaren kommer det in mindre ljus och då kan det vara bra att justera upp iso lite för att kunna behålla slutaren på åtminstone 1/80s för att slippa rörelseoskärpa.

Har ju sett din burk live och jag tycker att färgåtergivningen på dina bilder är helt perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, har inte så mycket tips, dina bilder ser jättefina ut.

Ett tips när man kör med Macroglugg kan vara att sätta på bländarautomatik = vrida ratten till A. Sen kan du justera bländaren och på så sätt välja hur ditt skärpedjup skall te sig. Desto högre siffra, desto mindre bländaröppning - och det ger längre skärpedjup. När du höjer värdet på bländaren kommer det in mindre ljus och då kan det vara bra att justera upp iso lite för att kunna behålla slutaren på åtminstone 1/80s för att slippa rörelseoskärpa.

Har ju sett din burk live och jag tycker att färgåtergivningen på dina bilder är helt perfekt.

Tackar för tipsen. Jag ska testa detta vid tillfälle. Det är vansinnigt skönt att kunna plåta hur mycket som helst och dsedan välja och vraka. Det har blivit ca 150 bilder hittills på akvariet. Har skaffat ett stativ oxå så det ska bli stabilare.

Jag ska leta reda på en del korallmakrobilder på olika siter och se om de skrivit några bra kamerainställningar.

Det går alltid fortare om man har ett hum vart man ska börja.

Har också skaffat Photoshop så att det går att justera bilderna. Speciellt bra ska det ju vara att ordna RAW bilder och vitbalansen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jo, karet tuffar på men jag lider av cyano samt fortsatta problem med att några koraller dör från botten. Alla vattenvärdena är i det närmaste perfekta och jag bara väntar ut allt nu.

Det är i ett sådant här läge man väljer att sälja eller biter ihop... Just nu biter jag ihop.

I det stora hela är det inte så mycket att bry sig om egentligen. Bara låta cyanoattacken gå över och låta de drabbade korallerna fortsätta att sura på tills det inte finns mer att göra. Ett stabilt kar där merparten av korallerna faktiskt trivs bra är ändå något man kan leva med... Jag vill att 2011 ska bli året då lugnet lägger sig och man kan njuta av akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det har varit lite fram och tillbaka. Ibland tycker jag mig se att det fungerar men sedan blommar det upp igen.

Just nu har jag en paus då jag kört i två veckor med CS+Bak och ibland ZZ.

Tanken är att tillföra goda bakterier som tar över cyanons mat och cyanon försvinner... en god tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du nämnde i ett tidigare inlägg att polyperna inte var ute på dina a.milleopora!? Hur har det gått med dom?

Jag hade samma problem på min ena milleopora men det visade sig att den fick för lite cirkulation runt omkring sig och var i för lugnt vatten. Efter att jag riktide ner en stream pump så den blåste precis över korallen så har nu alla polyper kommit från och det långa mittsprötet svajjar majestätiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte provat släcka ner karet i 3dagar? det ska tydligen få bort cyanon,även hört att man kan "röra om i den med en streampump vilket ska få den att släppa, jag har också fått litet cyano, men inte mycket ännu men har hört att man tydligen får det när man ligger väldigt lågt i näringsvärden?! Jag kan inte mycket alls om cyano, men vet du om det sprider sig vidare?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det jag tänkte prova. CS + Bak varannan dag.

Du får rapportera hur det går för dig :)

Du nämnde i ett tidigare inlägg att polyperna inte var ute på dina a.milleopora!? Hur har det gått med dom?

Jag hade samma problem på min ena milleopora men det visade sig att den fick för lite cirkulation runt omkring sig och var i för lugnt vatten. Efter att jag riktide ner en stream pump så den blåste precis över korallen så har nu alla polyper kommit från och det långa mittsprötet svajjar majestätiskt.

Tja, jag har 3 st A.Milleporor och de står alla i olika cirkulation och ljus. Men ingen av dom visar upp någon speciellt bra polypexpansion. Men jag har haft problem med Kaliumvärden och det har tagit tid att få karet i balans. De svårare korallerna (En del acroporor) lider en del fortfarande men det tar nog sin lilla tid innan de återhämtar sig.

Du har inte provat släcka ner karet i 3dagar? det ska tydligen få bort cyanon,även hört att man kan "röra om i den med en streampump vilket ska få den att släppa, jag har också fått litet cyano, men inte mycket ännu men har hört att man tydligen får det när man ligger väldigt lågt i näringsvärden?! Jag kan inte mycket alls om cyano, men vet du om det sprider sig vidare?

mvh Rickard

Tack för din tanke Rickard.

Att släcka ner karet efter mina problem med koralldöd känns lite osäkert då det stressar korallerna igen. Cyanon bekämpar jag på ett sådant sätt nu att det istället gynnar korallerna. Jag doserar bakterier och sådant som korallerna äter och samtidigt försöker utarma Cyanons dominans.

Cyano i näringsfattiga kar är vanligt och det händer troligen då de får eget spelrum då alger inte växer och får dominera. Att mörklägga kommer troligen att hjälpa ett tag men inte förevigt. Det är bättre att konkurrera ut dom... Kanske är lösningen att dosera järn, vilket ökar algerna vid lite för hög dosering. Dock kanske det göder cyanon oxå men det ska jag ta reda på.

Jag har tidigare testat Red Slime Remover vilket tog död på dessa cyanobakterier... och de andra bakterierna oxå... för några veckor. Samtidigt stressar det de känsliga korallerna en del. Inget jag vill nu när de ligger på sjuksängen och återhämtar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag startade jag en ny behandling med Coral Snow och ZeoBak. Jag rådfrågade expertisen på zeovitforumet och de gav mig ett starkare "recept" mot tidigare.

För mina 425 liter nettovolym doserade jag tidigare 4 ml CS +4 droppar ZB dagligen. Nu är dosen 10 ml CS + 6 droppar ZB och blandas ca 10 min tillsammans i en skvätt akvarievatten innan det hälls i karet. Skummaren skall helst vara avstängd 1-2 timmar efter doseringen.

Hoppas detta gör susen den närmaste veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare ferngren

angående att spsérna dör från botten, har jag för mig att jag läst om stenen läcker fosfat så går det upp i korallen och därav dör de från botten,,

är inte helt 100% på detta men har för mig att jag läst detta nånstans.

någon mer kunnig saltis får gärna fylla i

/ chrille

Jo, karet tuffar på men jag lider av cyano samt fortsatta problem med att några koraller dör från botten. Alla vattenvärdena är i det närmaste perfekta och jag bara väntar ut allt nu.

Det är i ett sådant här läge man väljer att sälja eller biter ihop... Just nu biter jag ihop.

I det stora hela är det inte så mycket att bry sig om egentligen. Bara låta cyanoattacken gå över och låta de drabbade korallerna fortsätta att sura på tills det inte finns mer att göra. Ett stabilt kar där merparten av korallerna faktiskt trivs bra är ändå något man kan leva med... Jag vill att 2011 ska bli året då lugnet lägger sig och man kan njuta av akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jag sitter lite i samma sits gällande att koraller dör från botten.

Har också bra värden (lite nitrat) och har tillslut fått bort nästan all cyano...

har endast 5 timmar vitt ljus på per dag, och startade med Fauna Marin Ultra Organics och Ultramin S. Körde med CS i flera veckor utan större resultat, men det var kanske fel timing...

Detta med korallerna oroar mig, då jag fick en ny ett par dagar sedan också verkar ha "ljusnat" lite. Vet inte om jag skall ge mer eller mindre ljus etc.

Jag följer gärna vad du gör för att kanske lösa mina problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare ferngren

angående att spsérna dör från botten, har jag för mig att jag läst om stenen läcker fosfat så går det upp i korallen och därav dör de från botten,,

är inte helt 100% på detta men har för mig att jag läst detta nånstans.

någon mer kunnig saltis får gärna fylla i

/ chrille

Jag har också läst detta. Men korallerna är inte fastlimmade på någon ny sten utan sitter kvar på sina "fraggstenar" av LS. Detta gör att jag utesluter denna fosfatvandring.

Instabila värden och främst ett kaliumvärde som inte riktigt ville bli bra är nog snarare mitt problem. När man har noll i nitrat och fosfat samt kör zeovit märker man små förändringar av parametrarna mer eller mindre direkt på korallerna.

Mina låga kaliumvärden skapade obalans då korallerna slutar växa och Ca, Mg och KH förbrukas mindre. Det skapade ganska omgående svajiga värden och det är halvknepigt att justera ballingen för att parera det.

Tjena, jag sitter lite i samma sits gällande att koraller dör från botten.

Har också bra värden (lite nitrat) och har tillslut fått bort nästan all cyano...

har endast 5 timmar vitt ljus på per dag, och startade med Fauna Marin Ultra Organics och Ultramin S. Körde med CS i flera veckor utan större resultat, men det var kanske fel timing...

Detta med korallerna oroar mig, då jag fick en ny ett par dagar sedan också verkar ha "ljusnat" lite. Vet inte om jag skall ge mer eller mindre ljus etc.

Jag följer gärna vad du gör för att kanske lösa mina problem...

Om korallen är ny i karet så skulle jag sätta ner den lågt ett tag för att få chansen att anpassa sig till ditt ljus. Om korallen bleknar överlag så kan det bero på skillnader i näringsvärden och andra parametrar. Det brukar inte vara något problem om man har ett stabilt kar men det kan ta någon/några veckor innan de piggar på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En kort uppdatering:

Kaliumproblemen tycks vara över och jag ser nu att RTN har stoppat. Vissa tillväxttendenser finns numer på de flesta korallerna även om det skyndas långsamt.

Puhhh... Ett hinder verkar vara avklarat :smiley20:

När det gäller cyanoattacken så har utvecklingen bromsats men inte mer.

Jag har nu gått över i en dosering av Coral Snow + Zeobak som är 3 ggr så kraftig som den normala mängden. Dessutom doseras den mängden varje dag istället för 2 ggr/vecka.

Beräknat på 400L ger det 12 ml PSC + 12 droppar ZB som mixas 10 min innan det doseras på daglig basis.

Nästan allt annat som tillsätts, förutom ballingen, är stoppad.

Detta ska pågå i en vecka nu för att verkligen ändra förhållandena. Cyanon ska helt enkelt konkurreras ut av nyttiga bakterier :)

Gjorde även mätningar idag som är så perfekta de kan vara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra att det är på rätt väg. Själv har jag påbörjat ett frontalangrepp på min cyano också. En sak jag tänkt lite på bara, när man doserar så mycket bakterier, jag tror det finns risk att fiskarna tar stryk. Framförallt Anthias skall tydligen kunna vara känsliga mot för hög bakteriepopulation i burken och då kan dom få infektioner bakom ögonen vilka sedan bubblar ut.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra att det är på rätt väg. Själv har jag påbörjat ett frontalangrepp på min cyano också. En sak jag tänkt lite på bara, när man doserar så mycket bakterier, jag tror det finns risk att fiskarna tar stryk. Framförallt Anthias skall tydligen kunna vara känsliga mot för hög bakteriepopulation i burken och då kan dom få infektioner bakom ögonen vila sedan bubblar ut.

Huga, det låter läskigt. -sjuk-

Jag har för mig att jag läst om det där med ögonen i någon annan tråd. Jag har 5 st Anthias i karet så jag får nog hålla extra koll på dom nu. Om det ser ut att gå åt pipsvängen får jag nog göra ett gigantiskt vattenbyte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kastat in handduken med bakteriedoserandet. Istället åkte Red Slime Remover i så nu tynar cyanon bort... och alla andra nyttiga bakterier för zeoviten.

Blir en omstart av systemet på söndag/måndag med stort vattenbyte, byte av zeovitstenarna och sedan dosering av bakterier i 10 dagar i sträck innan normalt läge antas igen.

Så om 14 dagar ska allt vara klart för en normal drift igen.

Under denna resan har jag förlorat två små sandsilande gobies och den sista musslan.

Om det haft med cyano, bakteriekulturen eller något annat att göra vet jag inte...

Mina koraller däremot har gått över i olika nyanser av brunt och har inte stortrivits under resan. Men snart ska de få chansen att vila upp sig och om någon/några månader visa sina fina färger igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attans.. attans.. Bra att Du tar nya tag dock! :)

Jepp... jag orkade inte hålla på längre helt enkelt. Så om det inte blir bra nu med allt och jag får lugn och ro så kanske karet åker ut genom fönstret... Det är extremt tröttsamt att se saker dö och städa akvariet varje dag.

Men men... imorgon är en annan dag -Sol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...