Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det som är bra är att man samlar på sig erfarenheter. Samtidigt så känns det som om man nu får möjligheten att starta om igen :)

Nytt är alltid inspirerande och dessutom så ska det bli mycket intressant att observera om de hängiga korallerna kan återhämta sig och hur lång tid det kan ta. Man får leka lite doktor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har pratat med Tommy på Akvarie-Leasing idag och han har testat alla sina saltsorter idag. Alla visar upp fina Kaliumvärden. Mitt salt var troligen en dålig batch (första batchen de släppt tror jag) då de nya är perfekta. Så om någon är tveksam till Preis salt be Tommy kolla värdena innan. Jag tyckte annars att det var ett bra salt. Löste sig jättefort och hade bra Ca, Mg och KH värden.

Det gamla saltet har nu Tommy fått att testa och reklamera hos Preis, om han vill.

Det positiva i allt detta är att jag fick insikten i att de sålde en av mina favoritkirurger, A. Sohal. En liten rackare är nu inköpt och ska få kriga i mitt kar nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt fin fisk, Men tyvärr växer dom ur burken ganska fort då dom blir vääldigt stora.

Jag är fullt medveten om det. Det är därför jag har en liten rackare. Sedan tidigare så har jag en Hepatus, Oliviaceus och en Japonicus... Så alla kommer förr eller senare att bli förstora (kanske inte Japonicusen).

Min förhoppning är att min familj ska hitta ett nytt hus inom något år. Gissa om det blir ett akvarierum med ett inbyggnadsakvarie...

Om inte den drömmen går i uppfyllelse så får man sälja/byta/skänka bort den/dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart, Man hittar alltid på anledningar till att uppgradera :) Hade gärna oxå skaffat en Sohal men tycker ändå att den är lite för stor för min burk(720l). Dom är ju ganska duktiga simmare så en knökad sps burk med en sohal känns lite trångt åt den. Men dagen då det blir hus då jävlar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan straffbart att inte lägga upp bild när man köper en sådan vacker fisk!

hoppa du inte flyttar långt bara! :)

Hehe... nu är det fish-fight i karet där Japonicusen (som är i samma storlek) regerar... Jag hoppas de lugnar ner sig för det gör ont i min själ att se så vackra firrar slåss...

En bild kommer när den är mer presentabel...

...om jag flyttar blir det i området. Vi håller ögonen öppna numer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar från Tommy på Akv.-Leas. om att han fick samma låga Kaliumnivå på mitt gamla salt som jag själv uppmätt. Det var tydligen en dålig batch men de nya är bra.

Mitt tips och erfarenhet är att alltid mäta saltet själv innan man börjar använda det.

Jag har nu även läst om R.B.S. som också har förekommit med någon dålig batch tidigare... För att inte tala om de svajigheter som Red Sea Pro bverkar ha uppvisat.

Jaja, just nu är jag bara glad över att vara back on track :)

Stort tack till Tommy som verkligen bryr sig och är engagerad i att allt ska vara så bra som det går att göra det...

Just nu sitter jag och funderar på hur min fish-fight utvecklar sig hemma... I morse var det lugnt i karet och alla verkade sova... Fast både Japonicusen och Sohalen har fått mycket stryk. Dock så verkar Japonicusen vara den starkare av dom... men jag hoppas att rangordningen snart sätts och fientligheten blir mindre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar från Tommy på Akv.-Leas. om att han fick samma låga Kaliumnivå på mitt gamla salt som jag själv uppmätt. Det var tydligen en dålig batch men de nya är bra.

Mitt tips och erfarenhet är att alltid mäta saltet själv innan man börjar använda det.

Jag har nu även läst om R.B.S. som också har förekommit med någon dålig batch tidigare... För att inte tala om de svajigheter som Red Sea Pro bverkar ha uppvisat.

Jaja, just nu är jag bara glad över att vara back on track :)

Stort tack till Tommy som verkligen bryr sig och är engagerad i att allt ska vara så bra som det går att göra det...

Just nu sitter jag och funderar på hur min fish-fight utvecklar sig hemma... I morse var det lugnt i karet och alla verkade sova... Fast både Japonicusen och Sohalen har fått mycket stryk. Dock så verkar Japonicusen vara den starkare av dom... men jag hoppas att rangordningen snart sätts och fientligheten blir mindre...

Ett tips är ju att möblera om lite i akvariet så får dom annat att tänka på om dom inte lugnar ner sig. Annars plocka ur japonicusen ett par dagar, Men oftast är ju det lättare sagt än gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är ju att möblera om lite i akvariet så får dom annat att tänka på om dom inte lugnar ner sig. Annars plocka ur japonicusen ett par dagar, Men oftast är ju det lättare sagt än gjort.

Tack för tipsen. Jag hade nog tänkt mig att plocka ut Japonicusen och låta honom gå i sumpen i två dagar om det inte lugnar ner sig.

Men tipset med att möblera om är inte så dumt. Jag har nämligen funderat på det lite och kan ju alltid testa. Jag misstänker att det är viktigt att röra till det på Japonicusens viloplats... vart den nu är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Jag hade nog tänkt mig att plocka ut Japonicusen och låta honom gå i sumpen i två dagar om det inte lugnar ner sig.

Men tipset med att möblera om är inte så dumt. Jag har nämligen funderat på det lite och kan ju alltid testa. Jag misstänker att det är viktigt att röra till det på Japonicusens viloplats... vart den nu är...

Testa att bygga en bur av tex fraggraster eller liknande och ställ ner i ett hörn av akvariet. Då kommer de inte åt varandra men går ändå i samma vatten och ser varandra. Bygg den som en "ytavrinningshörna" av två bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att bygga en bur av tex fraggraster eller liknande och ställ ner i ett hörn av akvariet. Då kommer de inte åt varandra men går ändå i samma vatten och ser varandra. Bygg den som en "ytavrinningshörna" av två bitar.

Tack Ted.

Det var en riktigt bra idé. Jag ska ha den i åtanke.

Just nu simmar Sohalen inne i revpelaren och har funnit en tillflyktsort där. Japiconicusen simmar runt och reser bara sin sargade ryggfena när de får syn på varandra. Jag tolkar det som att de börjar lugna ner sig och att det nu är en "tidsfråga" innan de kan simma tillsammans.

Är det någon som har erfarenheter av två bråkande kirurger om hur lång tid det brukar ta om det går vägen eller om någon vet när man märker att det inte fungerar alls, dvs innan någon dött?

Är det någon som vet om ryggfenan kommer att läka ihop på Japiconicusen och hur lång tid det tar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju berätta om min senaste händelse, Har haft en flavescens ett tag i min burk ett tag nu och skaffade mig en Achilles, Dom var inte bästa vänner utan den gula hade större delen av burken som revir och Achillesen fick ett en revpelare, Men efter någon vecka så lugnade de ner sig och dom kunde simma brevid varandra utan bekymmer och allt var frid och fröjd, För att sen någon vecka senare smälla till så slog den gula ihjäl achillesen på ungefär en halvtimme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag hittade jag min mussla nedvält och då kollade jag hur den mår. Det visade sig att jag hittade tre pyramidsnäckor på den. Ni ser två av dom på fotot. Musslan verkade dock må bra så jag städade den bara... Får fortsätta att ha koll på den...

Det andra fotot visar den bästa bilden jag lyckats ta på Sohalen. Den håller sig fortfarande i revpelaren. Japiconicusen har börjat tappa intresset för den så jag hoppas att de snart blir vänner. Rond 1 är över... och det blir troligen fler ronder men förhoppningsvis kortare och lugnare.

post-4730-14468920690957_thumb.jpg

post-4730-14468920691156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår påminde min son mig om att vi kunde stoppa ner en spegel, som vi gjorde med dvärgkejsaren. Vi gjorde det då direkt och Japonicusen fick en hel del annat att tänka på. Idag när jag kom hem från jobbet så var Sohalen framme och simmade omkring som om inga fiender var i sikte. Jag plockade då ur spegeln för att testa och nu verkar de komma överens utan bråk. Visst de markerar mot varandra ibland när de kommer nära men de bråkar inte.

Imorgon så skall det förhoppningsvis komma i lite Anthias Squamipinnis och en hel del koraller :partyparty

Tog några bilder på kirurgerna i mitt kar.

A.Sohal

post-4730-14468920695265_thumb.jpg

A.Japonicus

post-4730-14468920695467_thumb.jpg

A.Olivaceus

post-4730-1446892069569_thumb.jpg

P.Hepatus

post-4730-1446892069589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj oj vilken lördag...

Idag har jag köpt 5 st Anhias och dessutom fått hem en massa koraller från Ted C. (Stort tack). Jag städade även ut en del skelett för att få plats med nytillskotten.

Anthiasen acklimatiserar sig derkligen bra och visar på god aptit. De har blivit väl mottagna av övriga invänarna där Chromisledaren är den enda som försöker markera revir.

Korallerna var mina absoluta favoriter i form av två lila acroporor, Valida samt Nana, och en blå acropora SP. Utöver dessa så blev det en del fraggar av bl.a. blå Acro Millipora, Hysterix, Candy Cane, Acro Locani, Grön Acro Stagghorn, Blå acro Enciata mm. Bara godsaker alltså.

Några korallerna har fått nya fraggstenar och några har fått en bra plats redan... Men eftersom allt är nytt så gäller det nu att ha tålamod med vart de ska placeras och få växa till... Det gäller att få ihop en bra kombination mellan färg och form... och få dom att överleva :)

Jag tog några bilder på allt... och jag önskar mig en systemkamera i julklapp... för jesus vad missvisande färgerna blir.

(Spegeln i bilden är till för att distrahera Japonicusen... och det fungerar)

post-4730-14468920701187_thumb.jpg

post-4730-14468920701616_thumb.jpg

post-4730-1446892070203_thumb.jpg

post-4730-1446892070246_thumb.jpg

post-4730-14468920702674_thumb.jpg

post-4730-14468920700974_thumb.jpg

post-4730-14468920701406_thumb.jpg

post-4730-14468920701822_thumb.jpg

post-4730-14468920702245_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert! Verkar börja bli lite platsbrist - lyxproblem - nu är det bara att göra sig av med mjukisarna! :)

Det är min plan faktiskt att låta mjukisarna få ett annat hem. En Klyxum (tror jag) som är den stora rosabruna längst till höger samt mina två sarcophyton hoppas jag kunna bli av med snart.

(Om någon är intresserad av dom så PM:a mig)

Sedan är det roligt att ha en stor och varierande koralluppsättning. De flest är bara fraggar fortfarande så det tar en stund innan de växer till sig.

När allt börjat växa till sig så blir nog mångfalden lite mindre men då kan jag behålla de kombinationer jag gillar.

När det gäller planeringen av karet så ska botten få vara ren från koraller, sånär som på LPS:erna (hjärnkorallen i första hand).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite enkla mätningar ikväll i akvariet.

Nitrat 0,2 (Matar mycket med alla fiskar som nu finns)

Fosfat 0 - 0,008 (Svårt att avgöra)

Kh 9

Grymma värden men trots det så är korallerna mycket brunare än tidigare. Detta måste bero på att de blivit stressade av tidigare problem med låga Kaliumvärden. Alternativt beror det på mina ökade doseringar av Aminosyror...

De nya korallerna ser ut att må mycket bra och polypexpansionen är som den ska vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...