Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Igår köpte jag två nya koraller från Leasing. En grön A.Millepora och en för mig okänd röd Acropora med gula toppar. Den sistnämnda har en acroporakrabba som pustar den fri från alger :)

c3fc3025-216b-b18e.jpg

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ändrat av Ferngren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då är du en mjukis fattigare! :)

Jag gillar bara hårda killar ;)

Planerar att testa att göra om lite imorgon i aquascapen... Ska flytta ner bron till samma ställe där mjukisen stod.

Hoppas allt gick bra och du måste självklart visa upp skapelsen för alla här på forumet :)

Fick du bort borstmasken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra med bron. Jadå, resan gick fint trots en del kluckande från baksätet. Så den håller som bäst på att acklimatisera sig i lillburken. Jag lät faktiskt borstmasken vara, Jag gillar kryp :)

Hoppas komma hem i tid från jobbet imorrn så man kan plåta lite innan det släcks!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag varit hemma pga feber och förkylning. Då passade jag på att stöka om i karet lite. Jag flyttade ner bron mellan revpelaren och revhögen. Den ligger nu längst ner till höger och jag tänker låta riccordeorna bli dominerande med knapparna nära.

Sedan har jag flyttat om de större korallerna lite så att de kan kontrastera varandra bättre. Jag är inte helt nöjd men det får duga initialt.

Gjorde mätningar på karet idag och allt är perfekt och stabilt. Det som ökat är nitraten till 2 då jag matar mer när jag fått fler fiskar. Fosfaten är någonstans mellan 0 - 0,008 (Rowa) vilket är grymt bra.

Detta är hur det såg ut innan

post-4730-1446892083627_thumb.jpg

Detta är hur det ser ut nu.

post-4730-14468920836535_thumb.jpg

post-4730-14468920836936_thumb.jpg

post-4730-14468920836731_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ser mer luftigt ut nu faktiskt. Riktigt snyggt!!!

Nöjd med rampen? Får man fråga vilka lampor och rör du kör? Samt tider?

Tjena!

Jag är supernöjd med rampen.

Tiderna jag kör är inprogrammerade i mitt grenuttag och jag tror det är 10/11 timmar T5 och 8 timmar MH... jag tänker inte ens på det...

Det som sitter i är:

T5:or

1 x Fijipurple från KZ

2 x Actinic+ från Giesemann

1 x Aqua Blue+ från Giesemann

MH

2 x Mega Chrome Marine 12.000K från Giesemann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju betydligt mycke bättre ut med nuvarande scape!. nått jag fascineras över är din MÖRKA LS/Mörka kalkalger, inte sett så mörka förut tror jag, ser brutalt ut iaf :)

Hehe...visst är det vackert... det är andra alger än kalkalger. Rödhåriga och korta rackare.

Jag förundras över att de och bubbelalgerna kan växa när fosfat och nitrat är så låga... nåja nitraten är inte så låg längre men var det tidigare. Men det är väl en balans och så fort jag ändrar det minsta så märker jag reaktioner på ett eller annat sätt. Det är kul för man får mer och mer kontroll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser att du skaffat Anthias, kul, Jag har också nyligen köpt 3 st Dispar Anthias och undrar hur du tänkt att lösa foderfrågan? -och då speciellt när man är borta några dagar..håller själv på att försöka vänja över dom på torrfoder som sen kan laddas i en foderautomat, men härliga fiskar som ja tycker mycket om:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...visst är det vackert... det är andra alger än kalkalger. Rödhåriga och korta rackare.

Jag förundras över att de och bubbelalgerna kan växa när fosfat och nitrat är så låga... nåja nitraten är inte så låg längre men var det tidigare. Men det är väl en balans och så fort jag ändrar det minsta så märker jag reaktioner på ett eller annat sätt. Det är kul för man får mer och mer kontroll.

Jag har svårt att se hur algerna ser ut på bilderna men om det är rödalger som är trådlika så har jag en känsla av att alla dina fina fiskar håller dem betade och korta.

Jag tycker mig kunna se hur dessa algers tillväxt (förutsatt att det är samma typ) i mitt akvarium styrs av näringsnivåer. Matar jag mycket en vecka så börjar de växa, matar jag mindre så slutar de växa, blir det flera dagar utan matning pga bortavaro så börjar de tyna och försvinner. Mina bubbelalger beter sig på samma sätt.

Jag har alltså inga algbetande fiskar så effekterna blir väldigt omedelbara och näringsnivåerna är nertryckta med Biopellets + acetat (omätbart fosfat och nitrat). Algerna verkar klara låga näringsnivåer genom att skörda kväve och fosfor som tillfälligt passerar genom systemet vid matning. Vattenbyte är en annan tillväxthöjare - jag antar att vattenbytet tillför kväve och fosfor som finns som föroreningar i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

De röda algerna är inget problem. De växer inget nämnvärt och kirurgerna och salalrisen betar på dom så de är korta och fina. De har slutat växa efter att näringsämnena är näst intill omätbara. Intressant dock med de Mexikanska turbosarna. Ska kolla upp det.

De gröna bubbelalgerna förökar sig snabbt så fort jag ökar nitrathalten. Jag har i veckan skaffat en liten Mitraxkrabba som ska få chansen att visa vad han går för. Bubbelalgerna är mer störande än förstörande...

Fiskarna som matas äter alla numer pellets och jag ger dom manuellt mat 1-2 ggr/dag. Om jag reser bort så har jag alltid använt en foderautomat och matar 2 ggr/dag. Jag har under senaste månaden matat mycket och ofta för att acklimatisera de nya fiskarna samt att höja nitratvärdet för att underlätta korallernas återhämtning efter K+ katastrofen... som kostade några koraller livet och sargade några ganska ordentligt.

Det jag funderar en del på är varför mina Acropora Millepora (3 st) inte har sina polyper ute alls. Jag ska testa att dosera KZ:s Coral Vitaliser dagligen under två veckor och se om det är för lite näring i vattnet som orsakar dålig polypexpansion.

Den enda vettiga förklaring jag annars kan komma på är om min Imperator kan "skrämma" dom. En snäll rackare som i regel aldrig noppar på något.

Mätte värdena i torsdags och då såg de riktigt, riktigt bra ut.

Bl.a. är Fosfat på 0 - 0,008 (ROWA) och Nitrat är höjt till 2 (Salifert) (0 tidigare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte presentera lite nykomlingar i karet.

Nu är det små fiskar och en Mitraxkrabba som fått komma i karet.

Utöver dessa så hittade jag även en av mina spårlöst försvunna fiskar levandes i returfacket. Den måste ha varit där över en månad nu och överlevt... stackarn... Jag har dessutom skaffat en smidig lite fragghylla som småfraggarna nu får växa till sig på innan de säljs eller placeras ut i karet.

Här kommer några bilder (Jag får en ny kamera på måndag. En Nikon D90, så då blir det äntligen bättre bilder.)

Det finns två av denna...

post-4730-14468920854029_thumb.jpg

...och även två av denna...

post-4730-14468920854199_thumb.jpg

...men bara en fragghylla.

post-4730-14468920854387_thumb.jpg

Här är firren som varit bort och nu hittat hem igen :)

post-4730-1446892085458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna som är på de senaste bilderna är uppifrån

Bild:

1. Amblyeleotris randalli

2. Amblygobius hectori

3. Fraggbilden har inga fiskar...

4. Stonogobiops nematodes

Ang. Mitraxkrabban så har jag knappt sett den sedan den hamnade i karet. Huruvvida den äter bubbelalger eller inte återstår väl att se... Annars har jag väl släppt in ett monster i karet :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag äntligen fått en ny kamera och har testat att ta lite nya bilder.

Jag har en del kvar att lära men det får bli under julledigheterna. Karet tuffar på även om jag har råkat ut för att tre koraller uppvisar vävnadsdöd från roten. Alla vattenparametrarna är perfekta men något skumt är det. Korallerna har inte blivit flyttade eller något annat.

Jaja...

post-4730-14468920893278_thumb.jpg

post-4730-14468920893657_thumb.jpg

post-4730-14468920894018_thumb.jpg

post-4730-14468920894375_thumb.jpg

post-4730-14468920893104_thumb.jpg

post-4730-14468920893453_thumb.jpg

post-4730-14468920893836_thumb.jpg

post-4730-14468920894198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inget fel på bilderna, tvärtom.

Fina fiskar och koraller också.

Hur utvecklas dina koraller med vävnadsdöd?

(har själv liknande problem..)

Tack för de värmande orden. :)

Mina problem började med att Kaliumvärden var helt åt fanders. Nu är de stabila men sviter finns kvar. Det kan också vara något annat som ligger bakom men det finns inga tydliga indikationer... så jag leker detektiv nu.

Härliga bilder!

Vad kör du för iso?

Tjena!

Jag kör allt på auto för tillfället. Har du några bra tips att komma med är de välkomna :)

Hej Peter

Bilderna ser kanon ut när du fått ordning på kameran kan du väll skicka in en bild på hela karet.

Tjena Göran.

Tack för de snälla orden.

Klart det kommer en helbild på karet också, det hör ju liksom till. Ska se när jag hinner ordna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...