Andreas N Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Härligt att se vilket tålamod du besitter.... Citera
Hirez Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Bra att du inte ger upp!Att du orkar är starkt faktiskt. Bara för att summera, är det en dålig batch med salt som orsakade det största problemen ?Tänkte det är ju iaf bra om andra lär sig också från misstag som faktiskt kan hända alla..Det blir säker bra om ett tag! Citera
Ferngren Postat 4 februari 2011 Författare Postat 4 februari 2011 Härligt att se vilket tålamod du besitter....Det sägs så men jag delar inte den synen. Tjurskallig är ett bättre ord... Men cyanon har pågått sedan början av december och nu blev det stopp...Bra att du inte ger upp!Att du orkar är starkt faktiskt. Bara för att summera, är det en dålig batch med salt som orsakade det största problemen ?Tänkte det är ju iaf bra om andra lär sig också från misstag som faktiskt kan hända alla..Det blir säker bra om ett tag!Tja, jag har haft två problem. Cyanon är det ena och den föregicks av dåliga Kaliumvärden. Dessa dåliga värden fick jag efter att fått just en dålig batch med salt. Det verkar kunna hända olika märken ibland. Vissa mer, andra mindre.Numer kör jag RBS... dyrt är bra... Så för att summera allt elände så har jag nog inte haft någon tillväxt i karet på flera månader... orkar inte ens räkna... bara förluster och det är tröttsamt. Men om nu allt blir stabilt igen, kalium är bra nu och cyanon snart utdöd, så ska nog den roliga delen av hobbyn få utrymme igen Citera
Marko Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Så om det inte blir bra nu med allt och jag får lugn och ro så kanske karet åker ut genom fönstret... 466 liter med allt i, rakt igenom fönstret. DET är mer rock'n'roll än en tv ! Citera
Ferngren Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 466 liter med allt i, rakt igenom fönstret. DET är mer rock'n'roll än en tv ! Lirar man i ett rockband så måste man leva livet fullt ut Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Puhhh.Nu har jag äntligen blivit av med cyanon genom 3 doser RSR. Korallerna börjar växa och må bra igen. Zeoviten är omstartad och en rejäl doseringsperiod av zeobak är inledd.Tog några snabba bilder för att visa hur allt ser ut idag. Jag håller på att lära mig använda min nya kamera... inte helt lätt Citera
Andreas N Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Ett riktigt rygg dunk för hur du fått igång karet igen efter allt strul du haft. Citera
Jonas Am Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Tjusigt Fergren!Hoppas att det går bättre denna gång. Citera
Hirez Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Toppen! Skönt att det löste sig...Hoppas det fortsätter såhär!! Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Tack alla för de värmande och påhejande orden. 2011 ska gå i ett positivt tecken. Det är bara så Citera
Edward Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 de är rätt inställning! vilka av dom fina blå flaskorna använder du? Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 de är rätt inställning! vilka av dom fina blå flaskorna använder du?ALLA Jag har nog de flesta av dom men jag använder dom beroende på karets utveckling. Just nu kör jag bara standarduppsättningen zeobak, zeostart3 zeofood7, sponge power och K-balance + Bio-Mate.Ibland toppar jag med Coral Vitalizer och Coral Snow.Vad jag gjort när problemen med kaliumvärden kom på tapeten var att öka matningen för att därigenom höja nitratnivån. Detta har skapat mycket murrigare färger och gjort några koraller bruna (i kombinationen med stress). Jag får dock inget utslag med olika nitrattest (bl.a. Macherey-Nagel) och inget heller med fosfattestet (Rowa) så färgerna borde återvända mer och mer. Jag har provat med aminosyror nyligen och fick beläggningar på botten direkt, vilket jag tolkar som att näringsämnena i karet är höga och aminosyror onödiga.Så kontentan är att näringsvärdena ska ner en bit till med mindre matning och en omstart av zeoviten. Så om några månader kan nog fler blå flaskor komma ifråga (det är roligt att testa vad de får för effekt när näringsämnena trillat ner rejält och resultaten sysns relativt snabbt). Citera
Edward Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Precis, låter som rätt väg att gå. Har du märkt någon skillnad sen du börjat med bio-mate? varit inne på att skaffa den vid nästa inköpresa, samma gäller med zeostart3 någon skillnad mot 2:an? Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Bio-Maten gör skillnad. Mest och snabbast påtagligt ser man det i sumpen, som skiner som aldrig förr...Till att börja med så doserar jag zeostarten utspädd med destillerat vatten från apoteket och använder sedan doserpumpen. Jag har ganska nyligen bytt från 2:an till 3:an och skillnaden för mig var att microbubblor inte uppstår längre, vilket var ett tecken på överdosering. Med 2:an fick jag justera ibland för att undvika bubblorna men med 3:an fungerar det utan problem att dosera rekommenderad mängd. I övrigt kan jag inte påstå att jag märkt någon skillnad då det är så mycket annat som påverkat. Eftersom jag körde RSR i tre omgångar så slog det med stor sannolikhet ut zeobakterierna också vilket verkligen rubbat balansen och omöjliggör nu att veta vad som gör vad i karet. Citera
Edward Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 okej, får köpa mig en flaska bio-mate så får vi se och zeostart3 när tvåan tagit slut. Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Alltid kul att prova Förresten, vart i Karlstad bor du?Jag är själv därifrån och flyttade till storstan ´96 Citera
Ferngren Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Ah, då vet jag. Mina föräldrar bor på Rud och syrran med familj på Färjestad.Så då kanske man kan få komma förbi någon gång när en ä på besök i Kallsta. Citera
Edward Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 hehe trevligt! absolut det tycker jag, de är bara att höra av sig vettu. Citera
Ferngren Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Vad skönt det är att se att karet nu återhämtar sig. Jag har skaffat en riktigt snygg och lysande acropora som verkligen gör sig rätt i karet. Jag ska ta bilder tids nog.I och med detta så har jag nu börjat rensa ut mjukisar och lite fraggar då det börjar bli trångt.Jag lade in en annons men den verkar inte synas under "nya inlägg". Konstigt.Någon som vet varför?Här är annonsen iallafall.https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=11226&cat=8 Citera
Virse Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Helt rätt Peter! Ut med mjukisarna och in med mer färger! Citera
Ferngren Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Här kommer två bilder på den nya acroporan. Vilken underart det är har jag ingen aning om. Någon som vet? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.