Postat 14 augusti 200718 år Marcus tycker det ser lite tomt ut Lär ju ta ett tag att fylla detta gigant akvarium med korallas. Här räcker de inte med några småknappar inte. Vad har du tänkt köra för koraller?Grymt snyggt, rejält och helt enkelt ett riktigt kar. Inte något fjuttkar som mitt inte!
Postat 14 augusti 200718 år Författare Marcus tycker det ser lite tomt ut Lär ju ta ett tag att fylla detta gigant akvarium med korallas. Här räcker de inte med några småknappar inte. Vad har du tänkt köra för koraller?Grymt snyggt, rejält och helt enkelt ett riktigt kar. Inte något fjuttkar som mitt inte!Visst, men jag har inte bygget ett kar som skall vara klart idag, eller om ett eller två år. Jag hoppas kunna få fram välmående och växande koraller som kommer att trivas i många år. Under hösten kommer det troligvis att inköpas acroporer, montiporer, Hystrix etc. Hoppas i alla fall ha 10 - 15 tal olika SPS under hösten. Nu börjar skattjakten på färgranna skapelser!!!
Postat 14 augusti 200718 år kolla när klovnfisken i köpenhamn har deras års utförsäljning av koraller, då kan man bland annat köpa 3 st för 500 danska kronor... hehe då hade du ju kunnat tömma deras kar hahaha bara ett tips mvh andreas
Postat 25 augusti 200718 år Författare Ja då är även jag drabbad. Har börjar få en jäkla tillväxt av Bryopsis eller Derbesia...vet inte vilken typ i daxläget. Har försökt skrapa sten och hålla det nere men det blir bara värr och värre. Det lustiga är att jag hade en algblommning av detta i början av starten men sedan avtog det. Nu är det fullt pådrag igen Vad fan gör man. Tröttsamt. Med saliferts tester så har jag Noll i fosfat och nitrat. Kör med Rowaphos. Ca 480 och KH 8,4.Dock har jag upptäckt att mitt Silikat filter till Osmosen inte tar bort silikaten längre. Skall byta medium. Kan detta kisel tillskott verkligen sätta igång denna algblommning? Har även lite bruna cyano mattor på grusen. För övrig är osmosen helt ny.
Postat 2 oktober 200717 år Författare Äntligen har jag fått bukt på mina trådalger. Den massiva vågen av alger tycks ha tappat fäste rejält. Åtgärder som jag gjort. Bytt Jonbytar filter i Osmosen. Märket att jag hade kisel i osmosvattnet. Kört med Ultralife ett par omgångar. Ökat upp dosering av FaunaMarins phosremover. Bytt all belysning till Reeflux 12000 K lampor. Lite koraller har det även börjat bli.
Postat 5 oktober 200717 år Hej Marcus,Grymt fin anläggning du byggt på alla sätt!! Respekt!Vet inte om jag missat info tidigare i tråden (tror inte det...), men hur stor är din sump, och hur har du konstruerat den med fack, bubbelfällor osv? Har du någon ritning på hur det blev till slut? Det fanns en skiss tidigt i tråden på hur du planerade den, men blev det precis så du byggde till slut eller modifierade du den något?Mvh Mats
Postat 5 oktober 200717 år Snyggt! Upplever du reeflux lamporna som väldigt blå? Du har säkert skrivit det redan men vilken ballast kör du med? En helbild skulle sitta fint.
Postat 7 oktober 200717 år Författare Min sump blev enklare i konstruktion än jag tänkt mig från början. Fungerar dock klockrent. Inga problem med bubbler som går vidare i systemet trots kraftfull genomflöde. Clownen, betr. mina lampor så kan du inte titta på bilderna. Verkligheten är inte alls så blå. De går mycket skarpt vitt i Reefluxen, men med en blå ton. Upplever kanske att min 400 W 12K i mitten är något blåare än mina 250W 12 K. Jag köra bara med Colarvues elektroniska don.
Postat 7 oktober 200717 år Marcus: Kör du med något blåljus (typ osram 67) eller liknande till dina 12k-lampor eller är det enbart MH du kör?
Postat 7 oktober 200717 år Författare Marcus: Kör du med något blåljus (typ osram 67) eller liknande till dina 12k-lampor eller är det enbart MH du kör?.Japp, kör just nu med 1 st 80W Aquamedic actinic blått. Skall öka upp med ett till framöver.
Postat 7 oktober 200717 år .Japp, kör just nu med 1 st 80W Aquamedic actinic blått. Skall öka upp med ett till framöver.Funderar just nu på att köpa 12k eller 10k-lamporna. Jag har i nuläget 8st 54w T5 med blåljus. (men funderar på att bara köra 6 st 54w blåljus och 2 med vita/annat ljus).Vad skulle du ha gjort? Köpt 12k eller 10k?Mvh Fredrik
Postat 7 oktober 200717 år jisses koss vilket bygge det är såna här byggen som sätter igång griller i huvudet på en , tur man först o främst ska flytta innan man går på o bygger nåt, hehe ska hitta ett bra hus först
Postat 7 oktober 200717 år Författare Funderar just nu på att köpa 12k eller 10k-lamporna. Jag har i nuläget 8st 54w T5 med blåljus. (men funderar på att bara köra 6 st 54w blåljus och 2 med vita/annat ljus).Vad skulle du ha gjort? Köpt 12k eller 10k?Mvh FredrikHar ingen erfarenhet av 10 K-lamporna. Men jag skulle inte vilja ha juset vitare, eller mindre blått och mer gult, som förmodligen 10 K lamporna bör vara i jämförelse med 12 K. Men som sagt, man måste se för att avgöra. Är i alla fall skit nöjd med mina 12:or.
Postat 7 oktober 200717 år Kan meddela att "gult" finns det inte toningar av i 10K-lamporna - bara vitt, vitt, vitt... med lite blått. Svårt att förklara. :-)
Postat 8 oktober 200717 år Författare Kan meddela att "gult" finns det inte toningar av i 10K-lamporna - bara vitt, vitt, vitt... med lite blått. Svårt att förklara. :-)Visst, det är säkert sant. Kanske inte är någon större skilland på 10K och 12K vad det gäller Reefluxarna.
Postat 8 oktober 200717 år Jodå, det är det. Har själv dom igång i 1920L-burken "side-by-side" och visst är det skillnad... RL10K är som sagt vitt med ett stänk blått, medan RL12K känns som en 20K-lampa fast mer "tryck" och krispigt ljus. Dock är RL12K i skuggan av RL10K när det gäller PUR.
Postat 9 oktober 200717 år Författare Jodå, det är det. Har själv dom igång i 1920L-burken "side-by-side" och visst är det skillnad... RL10K är som sagt vitt med ett stänk blått, medan RL12K känns som en 20K-lampa fast mer "tryck" och krispigt ljus. Dock är RL12K i skuggan av RL10K när det gäller PUR.Okej. Som sagt har själv inte gjort någon jämförelse. Problemet med alla dessa kelvin tal som lamptillverkarna anger av erfarnehet aldrig är det samma från olika leverantörer. Skulle man jämför R12 med tex BLV 20K så finner jag dem vädligt långt ifrån varandra. Även Coralvues 20K är långt ifrån 12K Reeflux. Jag upplever 12:orna väldigt vita med vad jag testat tidigare, men skulle mkt gärna testa 10:orna i mitt kar också. Som ni antyder har tydligen R10 bättre PAR värde. Först måste jag dock vinna på lotto
Postat 9 oktober 200717 år Helt sjukt, helt sjukt. Aja, får flytta ut på landet å köpa billigt hus så man har råd med ett liknande om 100 år . Jävligt bra jobbat och hoppas framförallt att du själv är nöjd å njuter av det!Mvh Thomas
Postat 10 oktober 200717 år Författare Helt sjukt, helt sjukt. Aja, får flytta ut på landet å köpa billigt hus så man har råd med ett liknande om 100 år . Jävligt bra jobbat och hoppas framförallt att du själv är nöjd å njuter av det!Mvh ThomasBugar och bockar, men det är långt kvar ...... ser mest ut som ett dött sten rev enligt mig själv. Går åt många koraller för att fylla detta kar. Vill dock inte hasta på utan endast välja koraller som jag verkligen vill ha. Inte helt enkelt här nere i skåne på SPS korallfronten. Sen skall ju plånboken inte tömmas varje månad på bara koraller.
Postat 9 november 200717 år Författare Testat att ta lite nya bilder med en lånekamera. Inte för att jag är någon fotograf direkt, men något bättre skärpa tycker jag det blir. Lite bilder med bara blåljus på. Som en del kanske läst under alg delen på forumet så har jag problem med någon typ av cyano matta som bildar små bubblor på framförallt revkeramicen. Suck......
Postat 9 november 200717 år Ja detta kar är helt klart grymt, snygg inbyggnad vilket skapar helhetsintryck.
Postat 9 november 200717 år Jag vet att det finns de som diskuterar fosfat och nitrat när det gäller cyano men det finns en annan, dyrare och farligare metod att bli av med problemet.Köp en ozonisator och en redoxmeter. Dra upp redoxpotentialen till ungefär 300 mv med ozon så slipper du snart problemet. Går det över 400 börjar koraller dö och när cyanon börjar försvinna stiger det lättare. Så var försiktig.
Postat 9 november 200717 år Författare Jag vet att det finns de som diskuterar fosfat och nitrat när det gäller cyano men det finns en annan, dyrare och farligare metod att bli av med problemet.Köp en ozonisator och en redoxmeter. Dra upp redoxpotentialen till ungefär 300 mv med ozon så slipper du snart problemet. Går det över 400 börjar koraller dö och när cyanon börjar försvinna stiger det lättare. Så var försiktig.Har varit sugen på att skaffa mig en redox mätare till min Aquatroncia. Inte för att jag tänkt köra ozon från börja, men kan vara intressant att se vad redoxen ligger på. Jag är inte så kunnig inom detta område och får läsa på lite. Men det har väl med hur mycket organsikt materia man har löst i akvariet?
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.