Gå till innehåll

Mördare?


Vandal

Rekommenderade inlägg

Några fiskar har ine försvunnit sedan den flyttade in, men jag kommer inte gräva i sanden med fingrarna förrän jag är safe... ska fråga killen den kom ifrån om han vet...

det är rätt sällan den är ovan sanden och min kamera går inte sikta med... me jag försöker då o deå när jag ser den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul detalj jag lärde mig om dem från länkarna. Det finns inget känt botemedel mot giften. Det enda läkekonsten kan göra är ge artificiell hjärt och lungfunktion, och låta kroppen bryta ned giftet på egen hand. Då kan man ju undra varför de poängterar att man så snabbt som möjligt ska beskriva skalets utseende om man blir stungen.

Spela roll, hjärt-lungräddningsmaskinen bryr sig inte om hur skalet såg ut...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste samma saker, lite olika info, men i vilket fall som helst skulle jag vara aktsam... tycker nästan man borde sammanställa en guide med farliga saker man EJ vill ha i karet. Man ser ett fint skal, klart någon tar upp undrande vad det är.. och zazzappp, det kan ju även hända när man städar etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oliva sayana är visserligen oerhört lik, men jag vill inte ta några risker förrän jag vet helt säkert... polaren som hade den innan har haft den med en ecsenius bicolor och en pepparminträka... och Ecseniusen har ju inte strukit med iallafall iom att den också bor hos mig nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändarsniglar brukar ju även äta artemia och annat som hamnar på bottnen så det är ju inte ovanligt bland sniglar.Men som jag skrev tidigare skall man nog kontakta en marin biolog som kan detta.

Jag själv brukar använda handskar i karet men det är pga att jag är less på att bli stungen av borstmaskarna.

Även om det skulle vara en coneshell hur ofta måste man peta med fingrarna i sanden den är ju fin bara ta samma försiktighet som om man har en drake eller andra giftiga djur.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag tycker att mönstret på skalet är lite läskigt likt Conus textile även om på de flesta bilder verkar den vara mörkare i mönstret så hittar man även ljusare skal om man gör en snabb sökning på google.

Sen tycker jag nog att det tidigare förslaget Oliva sayana ser ut att passa bättre med bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stickfram fingret så vet du ju? så kan du skriva o berätta..... om om du inte skriver vet vi ju att den är farlig =)

wow, visst kan man skämta om saken, men knappast kul om man har barn etc. som skulle få för sig att stoppa ner handen.

Kan den inte ta sig upp för glas??

då är det desto mer riskabelt att ha den i karet...

nåja, hoppas du skriver igen, är ju en allvarlig sak tycker jag iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

än lever jag... under nattamackan till solkorallerna såg jag en snabel titta upp ur gruset som jag inte sett så ofta innan... dit med håven och upp med snäckan... inga aggressiva reaktioner under flytten till refugiet, men nu har den iallafall typ 15 liter för sig själv och massa caulerpa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow, visst kan man skämta om saken, men knappast kul om man har barn etc. som skulle få för sig att stoppa ner handen.

Kan den inte ta sig upp för glas??

då är det desto mer riskabelt att ha den i karet...

nåja, hoppas du skriver igen, är ju en allvarlig sak tycker jag iaf.

jasså! det är vad jag använder mina ungar till, hittar jag nått som ser misstänksamt farligt o giftigt ut låter jag dom leka med den ett tag o där igenom vet jag ju om det är safe för mig att ta i!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

än lever jag... under nattamackan till solkorallerna såg jag en snabel titta upp ur gruset som jag inte sett så ofta innan... dit med håven och upp med snäckan... inga aggressiva reaktioner under flytten till refugiet, men nu har den iallafall typ 15 liter för sig själv och massa caulerpa...

Finns det någon chans att vi kan få se nån mer bild på den nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...