Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Avatar? Nej, en fragg i mitt Elos med "månsken".. :)

[ATTACH]51609[/ATTACH]

Ok. Jag blir tokig! Din "Avatar". Med vilka inställningar kom du fram till den bilden? Tycker att alla mina bilder bara blir helt blå även fast jag har gröna polyper på blålila koraller....

Har du photoshopat den i raw i efterhand? Några tips/guide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe :)

Jag kände att jag slappat och verkligen tagit dåliga bilder till denna tråd. Jag kan plåta, typ, (även om jag inte plåtat akvarium förut) Så jag tog i med hårdhandskarna och skärpte till mig. :)

Skulle jag tipsa lite så:

Använd alltid blixt.

Försök att använda stativ.

Om du inte har fjärrutlösare (skaffa) kan du använda den fördröjda tagningen så slipper du hålla i kameran när den tar bilden.

Om du plåtar med månskensljuset, kör med gelfilter i blå ton på blixten så du inte förlorar färgen.

Kör gärna med extern blixt och skjut den ovanifrån, gärna med diffusor.

Den på mandarinen är tagen när det var helt mörkt. Hade väldigt stor bländare och använde blixten för att frysa bilden. Borde egentligen kört med bländare på typ 22 men hann inte ställa om.

Jag fotoshoppar inte, däremot "digitalt mörkerrumsarbete" gör jag alltid (oftast) D.v.s sätter nivåer, kollar högdager och sånt. Plåtar man raw kan man ju jobba lite med exponeringen och kanske lite vitbalans men som (husguden) Scott Kelby säger: fixa det i kameran :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en tur till Korallrevet i Södertälje idag. Attans kul vinterväg dit eftersom jag körde dit på småvägar, på vägen hem fick det gå utan sladd då det fanns en hel del levande med i bagaget :)

Ska plocka fram kameran när de nya invånarna behagar bli lite hemtama och vågar sig fram med lite färgprakt igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Ja, det där med klart vatten varierar. Just nu kör jag med ozon dygnet rynt och det gör vattnet klart och "ofärgat". Sen köpte jag lite olika filterstrumpor på Triton och dom har fungerar väldigt bra i sumpen. En sista detalj är ju att jag kör ganska lågt exponerat när jag fotar, då kommer inte små prickar i vattnet med lika lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...