Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Det är ca 32 grader i rummet och det är vad kylaren är specad för. Har kollat på lite andra kylare, exempelvis Arcadia och Aqua Medics varianter och dom har typ samma spec på motor, exakt samma kylämne och är specade på samma sätt till ca 30 grader omgivningstemp. Så det ska fungera. Har dock sett att vissa kylare har specialversioner för tropiskt klimat som klarar ännu högre omgivningstemp.

Själva konstruktionen är ju att den drar in luften på framsidan och kyler kondensorn och sen går varmluften ut på baksidan. Den står helt fritt i rummet så varmluften går inte tillbaks in i kylaren.

Tog ett snabbt beslut och beställde en betydligt fetare kylare (specad för att kunna kyla till 18 grader på 800 liter) från Tyskland. Skulle helst köpa lokalt, men det skiljer ruggigt mycket i pengar samt att lev. tiderna blir lite långa. Så när den kommer flyttar jag JAD:en till mitt mindre kar som jag har ca 110 liter mindre vatten i, då borde den räcka bättre.

Jag är diggar mitt boende stenhårt, en ny villa som står på en högt belägen tomt. Enda nackdelen är att solen ligger på kåken hela dagen från första strålarna tills den går ner för kvällen. Detta gör att det blir väldigt varmt. Även när det inte är värmebölja. Så jag får nog inse att det får bli en kylare per burk helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej, summa summarum. Nu är det 32 grader i huset och 28,3 grader i karet, detta med JAD-kylaren som gått konstant i ett dygn. Slutsats: Den håller inte vad manualen lovar. Kopplar ur den och lämnar tillbaks imorgon. 2 x 1,5 liters frysta PET sänker 1 grad på 20 minuter så får köra så istället.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var idag iväg och lämnade tillbaks kylaren, det var inga sura miner utan löste sig smidigt och bra. :)

Passade även på att plocka upp lite Fauna Marin fosfatremover eftersom mitt fosfat ligger på 0,1 ppm. Antagligen beror det höga värdet på att jag har lite död sten som fortfarande läcker lite fosfat. I övrigt är alla värden riktigt fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Eloset tuffar på och jag har fått ner fosfatet till bra nivåer under 0,05.

Har även fått installerat min kylare från Arcadia. den fungerar mycket bra och går bara kortare perioder och tempen ligger och pendlar mellan 25,5 på morgonen till max 26,5 på kvällen innan ljuset går av. Men 90% av tiden ligger tempen på prick 26 grader.

Har fått en mindre invasion av gröna trådalger, men den verkar klinga av och det värsta är över. Så nu är det bara köra på och låta karet stabilisera sig lite till innan jag ska peta i lite SPS / LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kört min kylare några veckor och är mycket, mycket nöjd. Det är en Arcadia AT650X. Den är på 650W (1/3 HP) och är således något lite kraftigare än vad jag egentligen behöver, men det känns skönt att veta att det finns att ta av vid nästa värmebölja. Rekommenderad cirkulation är ca 500 liter / timme. Jag har satt en pump i sumpen som driver igenom vattnet och släpper tillbaks vattnet direkt i huvudkaret, detta enligt manualen, för att få en jämn fördelning av det kylda vattnet.

AT650X kommer med en enkel LED-display som visar temperaturen på vattnet som går in i kylaren. Det är viktigt att kalibrera kylarens tempmätare direkt när den tas i bruk. Min stod flera grader fel och visade 26 grader fast den egentliga tempen i karet var 28,5.

Efter att ha justerat in nivåerna / kalibrerat tempmätaren etc så ligger nu tempen i akvariet på stabila 26 grader i princip konstant dygnet runt med en avvikelse upp eller ner på max 0,5 grad. Kylaren går igång nån gång ibland och går en kortare stund. Ljudnivån är ok. Det är helt klart en källa till irritation, men låter betydligt mindre än exempelvis JAD:s kylare som jag provade först.

Utseendet kan summeras med två ord: svart plast. Kylaren är sannerligen ingen skönhet. Däremot är den ganska anonym eftersom själva plasten är matt och inte ger upphov till några blänk eller reflexer. Ganska lätt att "tänka bort" alltså.

Byggkvalitén känns bra och på det hela taget känns det som en solid och bra kylare. Två tummar upp helt enkelt.

Bild_3.png

Power

650W (1/3hp)

Btu/H 2620

Refrigerant (CFC Free) R134a'

Water inlet/outlet 20mm

Suggested Flow Rate 500 l/h

Weight 19kg

Dimensions W:250 D:450 H:405mm

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Var en sväng förbi leasing idag och köpte mig en Acropora samt en Stylophora som var nylevererade från Bioted.

Grattis.

Jag var tydligen där när du handlade. Jag var killen med brillor som stod brevid karet.

Bra val av koraller. De var riiiktigt fina :)

Släng upp en bild och dela gärna med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Coolt! :) Ja, dom hade en del fina :)

Kommer bilder strax. Är lite körigt (fast det är semester). Drar ner till Röda havet och dyker på lördag och det är mycket som skall fixas innan dess. Svärfar ska få nytt tak på uterummet och min Apeks reg ska servas, etc etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Åhå.. Blev 5 mycket fina dykdagar i Röda Havet. Bl.a två dyk på Elphinstone, tyvärr lyste alla "finhajar" med sin frånvaro. Varken Hammarhaj, Oceanic White tips eller nåt annat i den storleken ville vara med och leka. Dom har ju t.o.m Tigerhaj där ibland. Men inte när vi var där.. :) Men det blev ändå 400+ undervattensbilder samt en del film. Eftersom det var Egypten vi var i så fick jag den obligatoriska magsjukan. Som tur var inte förens det var dags att åka hem! :)

Min sambo verkar ha tagit sin uppdrag att mata på väldigt stort (lite för stort tror jag) allvar i min mindre burk, för den hade det dykt upp en del alger i. Men jag körde ett lite större vattenbyte och har tagit det väldigt lungt med matningen och det har gett effekt. Eloset knallar på fint. Har varit på leasing och fyllt på med en del koraller. Ska se om jag kan lyckas med lite bilder ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jaha. Har bytt arbete och lägger nu 60-70 timmar i veckan på nya jobbet. Detta har gjort att jag inte haft ork att uppdatera något här.

Status per idag: Allt levande växer så det knakar. Vattenvärden är stabila. Kör Biopellets fullt ut sen 6 veckor tillbaks vilket fungerar kanon såhär långt. En tråkig grej som hände igår var att min Tysklandsinköpta Arcadiakylare pajade i elektroniken, den fattar inte längre att den ska sluta kyla.. så igår var det höst även i burken ett tag.. *burr* :( Nu ska det bli intressant att dra i gång ett garantiärende. Detta kan säkert vara intressant för andra så jag rapporterar hur det går framöver.

Nu kanske nån säger: skyll dig själv som inte handlar lokalt. Då säger jag: Ja, tråkig historia.. men jag har faktiskt bränt 60++ tusen i svenska saltaffärer i år och tyvärr, när jag snabbt behövde en kylare i somras hade ingen av "mina" butiker en kylare i lager. Så det blev som det blev.

Ja, en sak till som jag noterat. I min andra burk kör jag en Deltec mce300 och genom den kör jag ozon. Själva skummarkoppen har vittrat sönder och spruckit på bara några månaders användning och jag tror det kan vara ozonet.. Det står i manualen att den är ozonsafe.. men ja.. jag tvekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...